Construirea noii piste a Aeroportului Cluj-Napoca bate pasul pe loc din cauza întârzierilor la exproprierea terenurilor pentru devierea Someșului

Construirea unei noi piste a Aeroportului Internațional Avram Iancu a început în 2011. Cu greu, a fost finalizată și dată în folosință prima etapă de 2.100 metri. Etapa a doua presupune extinderea actualei piste până la 3.500 metri astfel încât să poată ateriza și decola și aeronavele care efectuează zboruri intercontinentale. Investiția presupune în primul rând devierea Someșului Mic, iar pentru aceste lucrări Consiliul Județean trebuia să facă exproprierea câtorva sute de parcele. Teoretic, lucrările au început în 2012 și au ca termen de finalizare anul 2022. Practic, situația stagnează de câțiva ani buni. Autoritățile locale s-au împotmolit în exproprieri. Lucrurile se mișcă foarte greu și din cauza conflictului dintre conducerea Consiliului Județean și a Aeroportului Internațional Avram Iancu.

Abia anul acesta s-a stabilit lista terenurilor care urmează să fie expropriate. În ședința de Consiliu Județean de săptămâna aceasta va fi supus votului consilierilor un proiect de hotărâre referitor la exproprierea a 334 de parcele din Cluj-Napoca și Apahida. Prețul total pe care Consiliul Județean îl va plăti tuturor proprietarilor acelor terenuri este de 224.135 lei, adică 0.45 lei/mp. Valoarea a fost stabilită în urma unor rapoarte realizate în 2017. Reprezentanții Consiliului Județean spuneau recent că prețul este atât de mic pentru că este vorba despre terenuri situate în extravilan, terenuri agricole. Prețul pieței însă este de zece ori mai mare. Terenurile agricole se vând în Apahida cu 1 euro/mp.

„Potrivit prevederilor legale, exproprierea pentru realizarea lucrărilor de utilitate publică se poate realiza pe etape, expropriatorul având obligaţia de a aproba prin hotărâre a autorităţii administraţiei publice, lista proprietarilor imobilelor, aşa cum rezultă din evidenţele Agenţiei Naţionale de Cadastru şi Publicitate Imobiliară sau ale unităţilor administrativ-teritoriale şi sumele individuale aferente despăgubirilor, estimate de către expropriator pe baza unui raport de evaluare”, este precizat în proiectul de hotărâre.

Tot anul acesta s-a aprobat și asocierea Judeţului Cluj cu Administraţia Bazinală de Apă Someş-Tisa în vederea realizării lucrărilor de utilitate publică „Aeroportul Internaţional Cluj-Napoca-Pista de decolare - aterizare 3500 m" şi ”Amenajarea râului Someşul Mic în municipiul Cluj-Napoca, judeţul Cluj”, tronsonul II, III şi IV, conform contractului de asociere.

Odată descărcate de sarcini, terenurile trebuie transmise Administrației Naționale Apele Române, respectiv, ABA Someș – Tisa. Abia după aceea pot începe lucrările.

Valoarea totală actualizată a lucrărilor de deviere a albiei Someșului Mic este de 174 milioane lei. Lucrările presupun realizarea a 35,35 km regularizare albie, 7,90 km îndiguire incintă aeroport, 17,94 km consolidări de mal râu Someșul Mic, 14,80 km consolidare mal afluenți. Valoarea alocată în anul 2019 este de 3 milioane lei de la bugetul de stat.

Realizarea etapei a doua a pistei Aeroportului este îngreunată și de construirea unui pod rutier peste noul curs de apă, obiectiv care se află tot în responsabilitatea Consiliului Județean Cluj.

În 2016, la puțin timp de la preluarea conducerii Consiliului Județean, Alin Tișe declara că nu se pitea construi prea curând prelungirea pistei de la 2.100 de metri la 3.500 de metri. Motivul era cel puțin unul aberant: nu este un proiect de actualitate.

“Prelungirea noii piste încă nu e de actualitate pentru că în primul rând trebuie să ne lămurim când termină Apele Române devierea Someşului. Acest aeroport, aşa cum este el, rezistă din punct de vedere al traficului, face faţă în perspectiva a 2,3,5,7 ani. Nu avem presiunea de a prelungi pista mâine pentru că aşa cum este ea, mai puţin zborurile transcontinentale nu se pot realiza. Prelungirea pistei va fi gata în următorii 5 ani”, afirma Tișe, în 2016.

Adauga comentariu