Consiliul Civic Local constată de 5 ani că Primăria nu implementează strategia de dezvoltare a Clujului pentru 2014-2020

Consiliul Civic Local a redactat un raport privind stadiul implementării „strategiei de dezvoltare a Clujului în perioada 2014-2020”, la 5 ani de la nașterea și cu doar un an înainte de expirarea acestei strategii, creată în anul 2014 și aprobată prin hotărâre de Consiliu Local în anul 2015, dar neasumată ulterior de către factorii de decizie ai municipalității.

„Strategia de dezvoltare a Clujului 2014-2020” a fost doar încă o maculatură, pe lângă atâtea altele, bună de pus în vitrina de PR a unui oraș care se dezvoltă haotic, fără viziune și linii directoare coerente.

Consiliul Civic Local a urmărit mersul aplicării strategiei de dezvoltare, „proiect aflat sub responsabilitatea Consiliului Local și sub urmărirea executivului Primăriei”. Planificarea strategică durabilă reprezintă o idee generoasă de care, din vorbe, nu se ferește Primăria lui Emil Boc, dar practica ne omoară orice strategie!

Un Cluj fără o direcție programatică asumată și implementată de către municipalitate este un oraș care se dezvoltă după cum bate vântul intereselor de moment. Ceea ce se și vede cu ochiul liber, în trafic, în domeniul construcțiilor, în sectorul cultural, educațional, de sănătate etc.

Ce (nu) s-a făcut, din 2015 și până în prezent?

În raportul realizat de către Consiliul Civic Local, se precizează (selectăm doar paragrafele reprezentative pentru atitudinea Primăriei față de strategia de dezvoltare a municipiului):

„Cu regularitate anuală, în CCL a existat o evaluare de etapă și o luare de poziție publică, de regulă în luna decembrie a fiecărui an.

Concluziile și formulările de atitudine față de aplicarea Strategiei sunt sumarizate după cum urmează:

17 Decembrie 2015

- Avem strategie, dar nu uzăm de mecanisme practice de punere a ei în aplicare

15 Decembrie 2016

-Se solicită mandatarea City managerului și a universităților clujene să se ocupe de punerea în fapt a Stategiei, întrucât nu există progrese

- Raportarea și analiza anuală în CL este cerința asumată de colectivele pe domenii de evaluare, aprobată în CL, dar neurmata în fapt

14 Decembrie 2017

- Întârzierile în aplicarea Strategiei lovesc în: circulația auto, parcările auto, susținerea mediului de afaceri, în timp ce birocrația din Primărie sufocă așteptările cetățenilor 

13 Decembrie 2018

- Este cerută mandatarea și implicarea managerului teriorial Gh. Șurubaru pentru preluarea responsabilității aplicării Strategiei

- Sunt supuse criticii neputințele aplicării Strategiei, cu efecte foarte grave în: circulație, parcări, mediu ambiant, dezvoltarea edilitară, deservirea cetățenilor de către administrația excesiv amplificată cu personal și birocratizată

12 Decembrie 2019

- Îndemnurile de a se trece de la Strategia bifată la Strategia aplicată, în scurtul timp care a rămas pâna la finele anului 2020

Exemple ale neîmplinirii dezideratelor asumate găsim la fiecare dintre domeniile Strategiei aprobate, iar pentru exemplificare punctăm doar câteva obiective investiționale mari:

- drum rapid Cora-Autostrada,

- centru expozițional și de conferințe

- centura ocolitoare sud

- amenajarea cursului Someșului

- Centrul Cultural multifuncțional Transilvania

- traficul auto decongestionat din întreg perimetrul orașului = TRAFICUL INFERNAL ȘI POLUANT

- benzile dedicate pe arterele principale, în primul rând axa Vivo – Aeroport

- parcările la cele 6 intrări în oraș pentru zecile de mii de mașini ale nerezidenților 

- majoritatea străzilor cu sensuri unice și giratorii

- colectarea selectivă a gunoaielor

- Cluj Capitală Culturală Europeană, ratată

- Etc. etc.      

Câteva dintre concluziile de până acum:

a) Interes scăzut și intervenții de ocazie pentru o Strategie ambițioasă ce riscă să rămână doar pe hârtie

b) Consiliul Local s-a mulțumit cu aprobarea celor 1159 de pagini cu propuneri de Strategie pe domenii

c) Managerul teritorial și-a ocolit rolul major pe care cetățenii orașului au fost convinși că ar putea să îl exercite în administrarea strategică a Clujului

d) Implicarea cetățenilor, informarea lor promptă și transparentă este pe un început timid și sporadic

e) Prima încercare de a avea și a pune în fapt o Strategie pe termen mediu este departe de a fi o reușită la Cluj-Napoca

 Ce se mai poate face pentru 2020-2027?

Primăria și Consiliul Local Cluj trebuie să accelereze proiectele întarziate pentru recuperarea întârzierilor în lucrări și eliminarea bâlbâielilor procedurale birocratice, ACUM, când atât guvernul, cât și președinția sunt în favoarea administrației locale. Scuzele nu-și mai au obiect în acest sens.”

Un document de peste 1300 de pagini, redactat în doi ani de zile, „Strategia de dezvoltare a municipiului Cluj-Napoca 2014-2020”, a fost adoptat în anul 2015 de Consiliul Local, iar apoi a fost dat uitării. Strategia poate reprezenta însă o bună sursă de inspirație pentru primarul Emil Boc, ce s-ar putea inspira de aici pentru noi promisiuni electorale, mai ales că în 2020 avem alegeri locale, iar clujenii de abia așteaptă să-și voteze primarul care nu face mai nimic, dar promite multe!

Consiliul Civic Local se va reuni astăzi, de la ora 17, la Sala de Sticlă a Primăriei, pentru dezbaterea anuală ce are pe ordinea de zi stadiul implementării „Strategiei de dezvoltare a Clujului în perioada 2014-2020”.

Stadiul implementării reiese clar din concluziile dezbaterilor din anii trecuți: nu s-a implementat mai nimic, de strategia de dezvoltare a orașului Primăria nu ține cont. Fiindcă suntem la final de 2019, iar porcul administrativ nu se îngrașă în ajun, în 2020 Strategia va expira neaplicată, ca atâtea alte exerciții de imagine ale municipalității.

Citește și: Prin „Strategia de dezvoltare 2014-2020”, municipalitatea și-a asumat problemele Clujului, pe care doar le-a agravat până în 2019

Adauga comentariu