Din oras

Compania de Transport Public: Clujul nu are nevoie de metrou

Cu toate ca in proiectul de realizare a Planului de Mobilitate Urbana Durabila, finantat de Uniunea Europeana, o serie de specialisti au propus constructia unei linii/retele de metrou usor sau monorail in Cluj-Napoca, reprezentantii Companiei de Transport Public (CTP) sustin ca o astfel de investitie nu este justificata. Acestia au elaborat un plan, un set de propuneri de proiecte privind infrastructura de transport pe termen scurt si mediu, din care reiese faptul ca metroul, la Cluj-Napoca, nu este un proiect fezabil.

Transportul public de calatori in municipiul Cluj-Napoca este asigurat in prezent cu autobuze si troleibuze, care  pot prelua fiecare in parte fluxuri maxime de 8.000 calatori / ora pe sens, precum si cu tramvaie, care pot prelua fluxuri maxime de pana la 15.000 calatori / ora pe sens.

“Metroul, cunoscut si ca “tren subteran”, inseamna o cale ferata electrica pentru transport de calatori, care are capacitate pentru un volum ridicat de trafic si care se caracterizeaza prin drept de trecere exclusiv, garnituri formate din mai multe vagoane, viteza ridicata si accelerare rapida, dar cu o semnalizare sofisticata, precum si absenta pasajelor de nivel, ceea ce permite o frecventa ridicata a trenurilor, insa si o frecventa ridicata de ocupare a peroanelor.

Investitia initiala este ridicata, astfel incat acest tip de transport se justifica doar in cazul depasirii unor fluxuri de peste 30.000 calatori pe ora si sens.

Totodata, distanta medie interstatii nu poate fi mai mica de 1,3 – 1,5 km, comparativ cu distanta medie interstatii existenta in municipiu de 0,4 – 0,6 km”, spun reprezentantii CTP.

Aici se compara costurile de implementare pentru fiecare sistem de transport: in timp ce constructia unei linii de tramvai pe care sa circule patru tramvaie ar costa 8 milioane de euro, trei vehicule monorail ar costa 14 milioane de euro, iar doua vehicule pentru metrou – 60 de milioane de euro.

Acestia ofera, de asemenea, informatii despre investitiile necesare realizarii diferitelor tipuri de transport: autobuzele nu necesita infrastructura speciala, investitia se limiteaza la achizitia mijloacelor de transport; troleibuzele necesita investitii in infrastructura de alimentare – linie de contact, cabluri de alimentare, statii de alimentare. Aceasta investitie este de aproximativ 600 000-800-000 de euro pe kilometru. Troleibuzele sunt mai scumpe decat autobuzele cu 50%-100%, dar au durata de viata aproximativ dubla si costurile cu energia sunt de circa trei ori mai mici.

Tramvaiele necesita investitii importante in infrastructura, de 3 milioane de euro pe kilometru, cale dubla, la care se adauga pretul materialului rulant.
Monorail-ul ar costa  6,5 milioanede euro plus pretul mijloacelor de transport, iar pentru metrou ar fi nevoie de  48 milioane de euro pe cale dubla, plus vagoanele de metrou.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *