Jos palaria

„Clujul pedalează”, povestea unui proiect care pune Clujul pe harta ciclismului internațional

„Clujul pedalează”, un proiect născut prin pasiunea unor clujeni pasionați de ciclism, a reușit ca, în cei 6 ani de la înființare, să pună orașul nostru pe harta competițiilor internaționale de profil, având toate șansele ca, pe viitor, să transforme Clujul într-unul dintre centrele competiționale ale ciclismului mondial. Levente Kertesz, președintele C.S. Clujul Pedalează, a prezentat pentru Ziar de Cluj povestea acestui proiect, dificultățile cu care se confruntă în încercarea sa de a îi transforma pe copii în mici campioni și specificul acestui sport, pentru care Clujul oferă oportunități deosebite, datorită reliefului:

„În 2011 a luat naștere «Clujul pedalează», totul dintr-o pasiune față de sport și ciclismul montan. Am fost câțiva prieteni care am avut aceeași pasiune, noi făceam foarte multe ture, o gașcă de prieteni, cu familiile, și, la un moment dat, o parte dintre băieți s-au dus la concursuri. Bineînțeles că mie nu mi-a plăcut și nu m-am dus, dar m-au păcălit și m-au dus la un concurs. Și, din acel moment, m-a prins microbul de a merge și la concursuri, după care, tot un prieten m-a invitat la un concurs în Ungaria și, chiar dacă eu sunt de etnie maghiară, m-am revoltat că la concursul acela s-au prezentat undeva la 2500-3000 de oameni. Și, în aceeași perioadă, în România, dacă ne strângeam 100-200 de oameni, deja eram entuziasmați ce mulți suntem! Și m-a durut faptul că, în Ungaria, unde sunt două dealuri de 800 de metri, se strâng atâția oameni și, în România, unde e paradisul mountain bike-ului, suntem câțiva.

În Cluj avem condiții extraordinare și eu sper că, în 2020, să avem deja un concurs de clasa I la Muzeul Etnografic al Transilvaniei, dacă se va termina acolo construcția care va începe anul viitor. Este un proiect în derulare și îi mulțumesc domnului director Tudor Sălăgean că a înțeles ceea ce am recomandat noi, dacă tot se face acolo un proiect, să includă și un bike park, și, tot așa, să fie o pistă de alergare montană, deci se va putea face sport foarte bine în jurul Muzeului Etnografic al Transilvaniei, în aer liber.

Când am venit înapoi din Ungaria, mi-am zis: trebuie să fac ceva încât să crească ciclismul în România! Am copiat ideea din Ungaria, am pus-o în practică și pot să vă spun că, de la an la an, am avut un succes extraordinar de mare pentru că ne-am gândit la amatori. Bineînțeles că nu am neglijat profesioniștii, însă am ținut cont de ce înseamnă să lucrezi 8-10-12 ore și să ai o pasiune să te dai cu bicicleta și, până la urmă, să poți să participi și la un concurs. Astfel am alcătuit traseele și, în primul, an am făcut niște trasee scurte pentru cross country, singura probă olimpică de mountain bike, și pe trasee de 4-6 kilometri se făceau mai multe ture. Lumea a reacționat pozitiv, i-a plăcut foarte mult și, astfel, de la prima participare, unde au fost 125 de oameni, deja, în următorul an, am avut peste 400 de oameni.

Pentru etapa de cross country, într-adevăr, se amenajează special și noi am avut foarte mare grijă să poată și începătorul și avansatul să participe la concurs și să aibă traseul lui, fiecare să se simtă bine în momentul în care se dă cu bicicleta. 

În 2012 am organizat prima dată un maraton. Am început cu maratonul Făgetului și am avut un mare noroc că s-a născut ca un copil sănătos, la prima ediție au fost cei mai mulți participanți la o primă ediție în România, 406 sportivi, și, de la an la an, maratonul Făgetului a crescut, anul trecut am avut undeva la 1600 de oameni din toată Europa. Anul trecut am fost înscriși în calendarul internațional și anul acesta este a doua oară când este înscris în calendarul internațional de competiții. Astfel se adună puncte în ierarhia mondială și aici la Cluj. Ar trebui să fim foarte mândri că avem două competiții la Cluj unde cicliștii performeri adună puncte pentru calificarea la olimpiadă. Nu există nicio localitate din lume unde sunt două competiții, la o zi diferență, și se adună puncte de calificare la olimpiadă. 

Avem Napo Cup Class II, este încă în categoria II de concursuri, sunt categoriile astfel împărțite, CI, II și III, noi acum organizăm Napo Cup CII și, sper, în momentul în care va fi gata traseul, vom trece la următorul pas, în CI, și, dacă cumva înțeleg autoritățile locale, atât Primăria, cât și Consiliul Județean, în 2020 am putea organiza o cupă mondială, ceea ce ar însemna echivalentul la Formula I. Acesta este visul nostru, Clujul are potențialul de a absorbi atâta lume, fiindcă atunci 25-30 000 de oameni ar veni, numai suporterii înfocați.
 
Napo Cup va avea loc în 29 aprilie și în 30 aprilie BT Făget Maraton. După aceea, vom avea, pentru iunie, Campionatul Național de Copii, tot la Muzeul Etnografic al Transilvaniei. Va urma o mică pauză, pentru că lumea merge în concediu, și, în septembrie vom avea două concursuri: la începutul lunii, Crosul Crama la Salina și încheiem anul cu o competiție de cross country, în ultima săptămână din septembrie, aici, în Cluj.

La Maratonul Făgetului, anul trecut, din Cluj au participat, numai la ciclism, vreo 400 de persoane, și, la alergare, vreo 200-250. 

Eu mă lupt de un an de zile, doi, și nu găsesc sprijin în Cluj, deși sunt «n» firme cu potențial, de ar putea cumpăra avioane, dacă ar trebui, și nu își apleacă urechile. Eu vreau să formez o echipă de cicliști de 30 de copii, avem acceptul Inspectoratului Școlar să intrăm în 10 școli din Cluj, după Maratonul Făgetului, să facem o primă selecție, unde doresc să selectăm vreo 200 de copii, și, la vreo 2-3 săptămâni, să facem o altă selecție, din care să selectăm vreo 30-40 de copii cu care să facem două zile a câte două ore pe săptămână antrenamente și, pentru asta, caut sponsori, și am fost la firme extraordinar de mari, cu sute de angajați, de IT, și le-am spus: lunar, dați-ne între 1000 și 2000 de lei și noi vă facem publicitate, sunteți pe echipament, sprijiniți niște copii care nu pierd vremea aiurea. Dar nu prea găsesc. Un singur om mi-a spus, când pornești, spune-mi, și atunci văd cu ce te pot ajuta. În rest, nici măcar o promisiune. 

Primăria și Consiliul Județean te sprijină, însă sportul de performanță și sportul pentru toți e diferit. Pe noi ne sprijină la sportul pentru toți, dar, până când eu, de exemplu, cresc un campion național, nu am ce să caut la ei să le spun: domnule, dă-mi pentru sportul de performanță! Din păcate, așa e legislația, nu ei sunt de vină. Chiar am discutat chestia asta: domnule, dar eu trebuie să lucrez cu copilul de la 6 ani până la 14 ani ca să îl cresc, să îl selecționez. Nu am cum să îl selectez fără bani, nu am cum, nu vine nimeni! Ciclismul este un sport destul de scump! Trebuie cască, ochelari, mănuși, echipamentul de ciclism care, pentru copii, noi am comandat, acum doi ani de zile, trei ani, 20 de echipamente, și ne-au costat în jur de 20 000 de lei. 

Clujul e paradisul ciclismului, nu Clujul ca oraș, eu vreau să scot lumea să meargă afară, să se dea în pădure. Oriunde te-ai duce în jurul Clujului, la 10 minute de mers cu bicicleta, deja ești în zone unde te poți antrena. Dar, dacă nu ai susținere financiară, la un moment dat moare totul pentru că, totuși, și părinții bagă bani, dar, la un moment dat, mai ales când te duci la competiții sau trebuie să-i cumperi echipamentul… Pentru firmele mari ar fi un chilipir și pe mine chiar mă doare, Clujul are un potențial extraordinar! Dacă un pic și autoritățile locale ne-ar ajuta să aducem o cupă mondială în Cluj, eu sper că dacă o să reușim, ar fi ca un fel de Untold, numai că pe altă temă. Ce mă doare pe mine la politicienii noștri e că toți îți spun: da, da, până când trebuie să miște ceva, când îți spun: sună-mă mai târziu… Dacă se face un bike park la Muzeul Etnografic, el va rămâne comunității din Cluj, vor veni sportivi din alte orașe să se antreneze în Cluj, pentru că nu prea sunt în țară trasee super bine făcute. Iar la o Cupă Mondială sunt în jur de 30 000 de spectatori. Din câte am auzit eu, ar putea începe construcția deja din septembrie și, în maximum doi ani, ar trebui terminat.”

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *