Amicii ziarului

Clujul, oras interzis

Clujul ar trebui inchis ca oras. Acesta este gandul care ma urmareste aproape in fiecare zi in care sunt nevoit sa imi petrec ore intregi in traficul infernal din acest minunat oras. Asa gandesc de fiecare data cand incerc sa parchez undeva in centru, de fiecare data cand vad masini inmatriculate in alte judete care imi ocupa locurile de parcare din fata blocului sau de oriunde am treaba in acest oras. Asa gandesc de fiecare data cand aerul devine irespirabil si de fiecare data cand zgomotul orasului devine insuportabil.

Nu vad logica dupa care sunt obligat sa suport toate aceste nedreptati. Le simt ca un atac la propria persoana, le percep ca pe un furt din propria viata, din propriul meu timp si din sanatatea mea in fiecare zi pe care o traiesc in acest oras.

De ce trebuie sa suport toate acestea? Pentru ca niciunul dintre cei care ar trebui sa se gandeasca la bunul mers al orasului nu a trait experienta unei intalniri de afaceri ratate din cauza ca traficul nu i-a fost favorabil.  Poate niciunul dintre cei alesi nu intelege ca impozitele smulse cu forta de cele mai multe ori de la agentii economici sunt generate de activitati comerciale care implica si deplasarea prin oras.

De ce trebuie sa platesc impozite unei primarii care nu imi faciliteaza desfasurarea de activitati comerciale si ma pune sa suport toate mizeriile din traficul clujean?  De ce sa trebuie sa platesc impozit unei primarii care nu imi apara interesele? De ce ar trebui sa platesc impozite unei primarii care nici macar nu incearca sa gaseasca solutii la toate acestea?

Sunt convins ca nimeni din primarie nu vede ca in loc de 150 000 de masini care ar trebui sa circule prin orasul de domiciliu Cluj-Napoca, circula de fapt cam 250 000. Diferenta de 100 000 de masini fiind a studentilor, a absolventilor ramasi prin Cluj si a firmelor din restul tarii care au puncte de lucru la Cluj.

Cu riscul de a ma repeta, intreb inca odata: de ce trebuie sa suport asta? Nu ar fi oare mai echitabil ca toate aceste masini care sunt obligate sa circule prin Cluj sa isi plateasca dreptul acesta? Solutiile ar fi foarte simple daca ar vrea cineva sa le vada.

Cand “mica” si cu “ticu” unui student din Bistrita sau Satu Mare isi trimit odorul la scoala in Cluj, se gandesc sa ii cumpere un lighean pe roti cu vreo 2000 de euro, asta ca sa poata ajunge copilul la scoala, ei ar trebui sa ia in calcul ca trebuie sa plateasca o taxa de oras sau sa o inmatriculeze si sa plateasca impozitul in orasul unde isi face copilul scoala si unde masina lui polueaza si strica drumurile. Nu vi se pare mai corect asa? Daca tot trebuie sa suportam atatea masini in trafic atunci sa si beneficieze orasul de o despagubire morala. Valoarea despagubirilor morale anual ar depasi la un calcul simplu cifra de 1,5 milioane de euro la bugetul local si asta in cazul in care s-ar inmatricula toate pe Cluj. Nu mai spun cati bani s-ar cheltui la Cluj pe transport in cazul in care nu ar mai fi aduse masini cu fiecare student sau rezident sau daca taxa de oras ar fi dublul impozitului anual. Acelasi principiu ar trebui aplicat si firmelor care au sediul in alte judete si angajati in Cluj.

Stiu ca veti spune cat de greu este sa urmaresti daca masinile sunt in trecere sau sunt rezidente. Ei bine, nu este chiar atat de greu daca faci la intrarile in oras bariere de tipul celor din Mamaia, unde se pot achizitiona roviniete de o zi pentru tranzit sau roviniete anuale. Nu este nedrept si nu se incalca niciun principiu al dreptului Uniunii Europene.

Dupa ce rezolvam problema traficului, mai ramane sa gasim solutii pentru purtarile celor care vin cu masini din afara Clujului si se stabilesc aici, pentru ca, in cazul multora, principiul dupa care, cand te duci la Roma, te porti ca romanii, devine : “Cand te duci la Cluj, arata-le care-i mai tare si daca nu te baga nimeni in seama fa ceva cu toba de esapament sa nu cumva sa treci neobservat”.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *