Din oras

Clujul îndatorat pentru ambiţiile electorale ale preşedinţilor de Consiliu județean

Bugetul judeţului Cluj a fost îndatorat de-a lungul timpului de către preşedinţii Consiliului judeţean, prin votul consilierilor aflați la dispoziția lor, pentru scopul clamat public al dezvoltării diverselor proiecte de investiţii. O bună  parte dintre aceste credite au fost luate de instituţia judeţeană pentru îmbunătăţirea infrastructurii de drumuri care – ce ironie! – şi la această oră este praf şi, în mare parte, impracticabilă. Asta din cauza faptului că, în realitate, nu investițiile în obiective mai puțin vizibile și fără capacitate de colectare facilă de voturi i-a interesat pe diverşi preşedinţi care s-au perindat pe la conducerea CJ Cluj, ci acelea vizibile dar care s-au dovedit în timp cvasi-inutile și producătoare de găuri în buget. Din cauză că au fost gestionate prost, fiind exploatate ca sinecuri de partid. Așa că, sub pretextul că vor îmbunătăţi calitatea vieţii cetăţenilor, diverși președinți ai CJ Cluj au decis diverse împrumuturi. Cu toate acestea, de peste 10 ani şi pentru următorii 10 ani, Clujul plăteşte dobânzi la creditele luate pentru drumuri, în timp ce şoferii îşi rup maşinile în gropile din asfalt.

În 2005, sub conducerea lui Marius Nicoară, s-a luat decizia contractării unui credit de 55,5 milioane de lei, puţin peste 12 milioane de euro în vederea realizării lucrărilor de infrastructură pe drumurile judeţene şi comunale conform programului pentru perioada 2005-2008. Perioada de creditare a fost de 10 ani cu un termen de garanţie de un an. Creditul respectiv a fost la vremea lui unicat la nivel naţional pentru că împrumutul a fost luat pentru întreţinere şi reparaţii curente şi nu pentru modernizarea drumurilor. Ultima tranşă, de 3,1 milioane de lei, care a marcat stingerea creanţelor a fost făcută la începutul anului trecut. Cei care circulă prin judeţ pot  afirma fără nicio reţinere că nu se vede pe ce s-au dus banii respectivi.

În 2010, Consiliul Judetean Cluj, în primul mandat al lui Alin Tișe, elibera certificatul de urbanism pentru expertiza tehnică și documentația de avizare a proiectului de reabilitare a 716 km de drumuri județene.

„Este primul pas necesar derulării unuia dintre proiectele prioritare ale administrației județene pentru perioada următoare, care are în vedere reabilitarea și modernizarea a 716 km de drumuri județene. Acest fapt va duce la creșterea accesabilității tuturor zonelor județului, ceea ce va crește și gradul de atractivitate din punctul de vedere al posibilelor investiții”, declara președintele Consiliului Județean Cluj, Alin Tie.

Valoarea totală a investiției era undeva între 15 și 17 milioane de euro, iar lucrările ar fi trebuit finalizate pâna în 2012. Au fost finalizate de s-a ales praful inclusiv de banii dați pentru studii.

Ajuns la conducerea instituţiei, Horia Uioreanu anunţa în martie 2013 că instituţia urmează să contracteze un credit de aproximativ 50 de milioane de lei, cam tot aceeaşi sumă împrumutată şi sub conducerea lui Nicoară, culmea, tot pentru drumuri. Potrivit declaraţiilor date  la acea vreme presei de către Horea Uioreanu, suma  era necesară  pentru  efectuarea unor lucrări de întreținere pe drumuri, cât și de modernizare totală. Adică obiectul creditării era acelaşi ca şi sub conducerea lui Nicoară. Doar stăteau la pândă, să-i toace în interes personal, băieții deștepți pe care-i regăsim în dosarul penal cu numărul 78/P/2014, disjuns din “Dosarul Uioreanu” trimis deja în judecată.

„Se va face un împrumut strict pentru partea de drumuri. Decizia se va lua prin hotărâre de consiliu. Astfel, suma totală de investiții în drumuri va fi mai mare decât cea care a fost alocată în acest an. Bugetul pentru investiții pe anul 2013 nu este suficient pentru susținerea programului de lucrări de modernizare a drumurilor județene, de aceea RAADDP va accesa un credit cu garanții de la CJ Cluj pentru ca lucrările să poată fi finalizate în anul 2015”, a afirmat în luna martie Horea Uioreanu.

Ajuns la conducerea CJ Cluj şi Mihai Sepelcan a cochetat cu ideea de a lua un împrumut de 120 de milioane de lei pentru asfaltarea drumurilor. Acest lucru nu s-a mai întâmplat.

La niciun an de la stingerea creditului contractat de fostul preşedinte al CJ Cluj Marius Nicoară, actualul preşedinte Alin Tişe și-a reamintit de vechiul proiect din primul mandat și a decis că e momentul ca judeţul Cluj, rămas mult în urmă faţă de judeţele vecine, să intre în normalitate în ceea ce priveşte infrastructura de drumuri. Din acest motiv, Alin Tişe a decis şi a supus votului consilierilor judeţeni proiectul prin care instituţia judeţeană s-a îndatorat la CEC Bank, instituţia desemnată câştigătoare având preţul cel mai scăzut, pe următorii 10 ani.

„În urma finalizării procedurii de creditare, a cărui criteriu de atribuire a fost «prețul cel mai scăzut», oferta CEC Bank a fost cea mai avantajoasă, dobânda anuală aferentă acestui credit având o marjă de 0,30%, fără alte comisioane, la care se adaugă  ROBOR la 6 luni. În urma accesări acestui credit bancar, Consiliul Județean Cluj va reabilita nu mai puțin de 500 km de drumuri județene, investiții care urmăresc dezvoltarea echilibrată a întregului județ. Lucrările efective vor debuta în primăvara anului viitor și vor dura trei ani”, a transmis Alin Tişe prin intermediul unui comunicat de persă.

Timp de zece ani, judeţul Cluj a plătit dobânzi pentru un credit de 55,5 milioane de lei care, după cum arată drumurile județene, habar nu avem pe ce anume a fost cheltuit. Așa că ne-am mai luat un credit pentru următorii zece ani Clujul, de valoare apropiată. Vom plăti  dobânzi și pentru creditul de 50 de milioane de euro și vom spera să vedem rezultate, măcar așa cum le-am văzut după ce am cheltuit 26 de milioane de euro pentru stadionului Cluj Arena – o investiție cu iz electoral, pusă pe butuci de politrucii sinecuriști ai PDL care au administrat-o, azi aciuați în PNL. 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *