Reportaj

Clujul e astazi Santiago de Chile. Radu Mihaileanu pregateste aici un film de dragoste care se anunta “un hit”

Un colt al Parcului Central s-a preschimbat in aceste zile intr-un decor complet diferit de cel al festivalului care s-a incheiat aseara. Splendide masini de epoca impodobesc strada din jurul Facultatii de Chimie si grupuri de personaje elegante se plimba incolo si incoace pe sub camere de luat vederi si microfoane gigantice, dupa indicatiile regizorului Radu Mihaileanu, autorul unor filme ca “Va, vis et deviens” sau “Concertul”. O armata de oameni, camioane de tehnica, decoruri si costume au luat in stapanire zona, iar rezultatul se anunta magnific: producatorul Tudor Giurgiu mizeaza pe povestea de iubire a personajelor si e convins ca filmul “va rupe” tot.

Doua steaguri ale statului Chile au fost arborate pe cladirea de pe strada Arany Janos, iar placuta facultatii a fost acoperita cu una pe care scrie “Universidat Santiago de Chile”. Echipa de filmare este asezata chiar vizavi, in spatele copacilor din parc, iar protagonistii filmarii sunt tineri studenti care din cand in cand alearga in carduri prin fata “universitatii” la indicatiile regizorului. Strada din anii ’50 este animata de personaje care se plimba aristocractic la brat si oameni pe biciclete vintage. Totul se face dupa reguli precise si este inregistrat cu doua camere.

In spatele facultatii se afla camioane intregi cu aparatura, costume si recuzita, toate acestea traversand toate locatiile in care s-a filmat pana acum. 

“Am adus masinile astea de prin toata tara, de la Bucuresti, de la Cluj, Mures, Sibiu… Am strans multe din Transilvania, dar si cateva din Bucuresti si Brasov. S-au facut multe modificari de scenografie”, a precizat Cristian Hordila, directorul de la TIFF. 

S-a filmat si la Gilau o scena in care o patrula de nemti ii cautau pe evrei.

Pentru aceasta scena a fost nevoie de figuranti voinici, potriviti costumelor militare, in timp ce pentru cadrele de la “universitate” castingul nu a mai fost atat de necrutator, fiind vorba de studenti. 

Filmarile de la Cluj pentru filmul „The History of Love” redau un episod in care personajele se afla la tinerete si ajung si in Santiago de Chile in anii ’50. 

“E o scena cu personajele principale in studentie. Avem chiar trei actori care joaca acelasi personaj la trei varste diferite. Vom mai filma intr-un anticariat de pe strada Matei Corvin, apoi intr-un apartament pe care l-am gasit in zona. Vom mai filma la Bucuresti, in parcul Cismigiu. Am incercat si in Gradina Botanica, dar, in afara faptului ca e foarte frumos, spatiul e foarte stramt, nu are respiratie foarte mare, asa ca am ales Cismigiului. Clujul va fi Santiago de Chile”, a explicat acesta. 

Pentru a ilustra Universitatea din Chile, echipa de productie a mai vizitat sediul central al Universitatii “Babes-Bolyai” (UBB) sau Casa Invatatorului, insa a fost preferata Facultatea de Chimie. 

Despre filmarile de la Dancu, comuna Aghiresu, producatorul spune ca “a fost genial”. 

“Ce mi s-a parut tare a fost cum au reactionat oamenii. Noi am fost Untoldul satului Dancu, l-am invadat. Le-am luat toata linistea, am venit cu soldati germani, cu arme, dar, incredibil, ne-au ajutat. Desigur, am dat si noi ceva la schimb, am incercat sa lasam loc de buna ziua. Satul e fabulos. Am umblat mult prin tara, dar mai sunt putine sate care si-au pastrat starea din anii ’60-’70, cu toate pastrate extraordinar. Are sosea neasfaltata, case care nu erau renovate, a trebuit sa placam foarte multe cu garduri de lemn. Are si putini sateni. E o stare foarte speciala acolo, mi-a placut mult acolo. Chiar ma gandeam ca putina lume stie ca si sa ajungi acolo e o aventura. Ma uitam in prima zi de filmare la imaginile captate cu o drona foarte profesionista din Belgia. Mergea drona la nivelul satului, apoi peste dealuri si ma gandeam cand vedeam astea ce tara si ce locuri avem. Cand va iesi filmul va vedea un contrast foarte misto intre peisajul urban filmat la Monreal, la New York si Ardeal”, a declarat Tudor Giurgiu. Pentru Ziar de Cluj. 

Cativa oameni din sat au mai participat in tinerete, in timpul armatei, la filmari din epoca, mai ales pentru filmele lui Sergiu Nicolaescu. 

“Localnicii ne mai faceau placinte, ne mai dadeau branza cu slanina. Prima zi a fost simpatic: am facut cateringul pentru 150 de oameni zilnic cu Tamas Bistro de la Savadisla. Francezii ne-au zis la finalul zilei ca da, mancarea e foarte buna, dar nu ne aduceti si niste branza de aici din sat? Ca urmare, am luat in fiecare zi branza si rosii din sat si a fost cel mai bun catering posibil”, a marturisit producatorul. 

Pe ce a mizat cand a acceptat sa produca filmul lui Radu Mihaileanu?

“Eu cred ca va fi un film de foarte mare succes. In parte si pentru ca e facut in engleza, e primul film al lui Mihaileanu in aceasta limba. Orice poveste de dragoste cucereste atunci cand e bine facuta. Cu atat mai mult aceasta, derulata pe mai multe epoci, cred ca o sa rupa. Va fi un mare hit pentru publicul din toata lumea. Sunt 100% convins de asta. Pe asta am mizat: am zis ca atunci cand ti se ofera o sansa sa lucrezi intr-un film de asemenea amploare, cum nu s-au facut multe in Romania, poate de la Could Mountain e cel mai ambitios proiect la nivel de indrazneala de a crea ceva care cred ca o sa ramana mult timp in istorie”, a subliniat regizorul si producatorul clujean. 

Filmarile pentru „The History of Love” au inceput in aceasta primavara, la Montreal, si continua in Romania. Este prima mare productie internationala care va foloseste ca decor, dupa cum au anuntat cei de la Libra Film, companie fondata de Oana si Tudor Giurgiu, co-producatori ai filmului, alaturi de Marc Antoine Robert si Xavier Rigault. 

Scenariul este o adaptare dupa bestsellerul lui Nicole Krauss, aparut in 2005 si urmareste “viata lui Leo, interpretat de Derek Jacobi, din vremea Holocaustului pana in modernul New York”, potrivit mediafax.ro. 

“Leo Gursky si Alma Mereminski sunt doi tineri indragostiti care au stramosi polonezi de origine evreiasca, in Polonia anilor 1930. Léo scrie pentru Alma o carte cu titlul „Istoria dragostei”, iar, pe fondul celui de-Al Doilea Razboi Mondial, cei doi sunt despartiti, cand Germania invadeaza Polonia. Multi ani mai tarziu, Léo – acum, un batran nefericit – nu stie ca volumul dedicat Almei a fost tiparit si ca a recreat legaturile intre vietile strainilor care cauta sa afle adevarata identitate a personajelor povestii”, au subliniat producatorii. 

O adevarata galerie de celebritati se regaseste in distributia filmului, de la  Derek Jacobi care a mai jucat in „Discursul regelui”, de Tom Hooper, si „Gladiatorul”, de Ridley Scott, la actorul american Elliott Gould, cunoscut pentru rolurile din serialul „M.A.S.H.” (1970) si din filmele „American History X” (1998), „Ocean’s Eleven” (2001) si „Ocean’s Thirteen” (2007). Se mai adauga actorii canadieni Sophie Nelisse si Mark Rendall, actrita britanica Gemma Arterton – care joaca si in productia „She Who Brings Gifts”, de Colm McCarthy, alaturi de Glenn Close si Anamaria Marinca, dar si romanii Mihai Calin si Ovidiu Cuncea.

Proiectul este finantat de Centrul National al Cinematografiei (CNC) cu suma de 1,3 milioane de lei, dar si de mai multe companii private, asa incat bugetul productiei este de 20 de milioane de dolari, dupa cum se arata pe imdb.com. Drepturile pentru adaptarea cartii lui Nicole Krauss au fost achizitionate in urma cu aproximativ zece ani, iar cel care trebuia sa regizeze pelicula este Alfonso Cuaron, cunoscut pentru filme ca „Gravity 3D: Misiune in spatiu/ Gravity” (2013), „Copiii tatalui/ Children of Men” (2006) si „Paris je t’aime – Orasul iubirii/ Paris, je t’aime” (2006).

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *