Clujenilor le zboară somnul - 1200 decolări de noapte, deasupra orașului, în 6 luni

Având în vedere problemele de poluare și zgomot generate de activitățile Aeroportului Cluj (AIAIC), grupul civic „Nu ne mai zburați somnul!” a realizat propriile monitorizări, alegând o perioadă care include și lunile problematice de vară, 1 iunie 2019 - 30 noiembrie 2019, analizând intervalul de noapte (23-07), urmarind fiecare decolare de pe Aeroport, din punctul de vedere al direcției de zbor, știut fiind că decolările sunt cele mai zgomotoase și poluante mișcări de pe un aeroport.

Iată concluziile care reies din datele analizate de membrii grupului civic „Nu ne mai zburați somnul”:

„1. În intervalul de 6 luni precizat mai sus, au fost operate cel puțin 1282 decolări de noapte între orele 23:00-07:00, 91.5% din ele trecând peste Cluj-Napoca, în contradicție majoră cu valoarea de 10% aprobată de Agenția pentru Protecția Mediului în Planul de măsuri pentru reducerea zgomotului, în vigoare în acest moment.

2. În toate zilele monitorizate, condițiile meteo permiteau la fel de bine decolarea spre EST, existând așadar varianta de a proteja liniștea și de a reduce poluarea din aglomerarea urbană Cluj-Napoca.

3. În fiecare zi, din cele 183 monitorizate, în intervalul de noapte 5:45-07:00, s-au făcut în medie 6 decolări pe oră peste cartierele Someșeni, între Lacuri, Gheorgheni, Centru, Mănăștur, dar și peste Andrei Mureșanu, Zorilor și Bună Ziua, tulburând somnul oamenilor din aceste zone prin survol cu motoarele turate la maximum a unei zone rezidențiale la o înălțime cuprinsă între 200 și 1000 m.

4. În zilele de duminică, luni, miercuri și vineri au fost operate în medie 8 decolari în intervalul de noapte 5:45-07:00 peste orașul Cluj-Napoca.

5. Zborurile spre Sud (exemplu: București, Tel Aviv) sunt dirijate în proporție de 50% peste cartierele Andrei Mureșanu, Zorilor și Bună Ziua, culoar de zbor care nu este evaluat în Planul de măsuri pentru reducerea zgomotului generat de activitatea aeroportuară aprobat de APM. Procedura oficială (RWY 25-SID-ICAO) pentru zborurile spre sud presupune o direcție de zbor total diferită decât cea utilizată în mod real.

6. Ținând cont de aspectul menționat la punctul 5, includerea acestor culoare de zbor în simulările de impact și poluare ale Aeroportului Cluj ar fi crescut substanțial suprafața și populația afectată luată în calcul cu 30-35%, schimbând radical datele simulărilor cu privire la măsurile necesare pentru protejarea populației.

7. Zgomotul maxim (neponderat) produs la decolare, noaptea, măsurat cu sonometrul la sol, într-o zonă rezidențială, este cuprins între 80 și 90 dB, iar pe o durată de peste două minute depășește valoarea de 45 dB, existând în 4 zile ale saptămânii (duminică, luni, miercuri, vineri), în fiecare din aceste zile, 8 asemenea evenimente în doar 60 de minute.”

Membrii grupului civic menționează și faptul că „în Planul de măsuri pentru reducerea zgomotului generat de activitatea aeroportuară nu s-a facut nicio măsurătoare efectivă la sol, utilizandu-se doar simulari matematice.”


Datele monitorizarii vor fi incluse într-o sesizare pe care grupul „Nu ne mai zburați somnul” o va trimite către Agenția pentru Protecția Mediului Cluj, Ministerul Mediului, Ministerul Transporturilor, ROMATSA, Autoritatea Aeronautică Civilă Română - AACR, Consiliul Județean Cluj, Primăria Cluj-Napoca.

Adauga comentariu