Din oras

Cluj Inovation City: Aplicații utile pentru servicii publice cvasi-inutile prin frecvența cu care nu sunt funcționale

Un tânăr programator clujean, Cosmin Mihu, a realizat, din hobby, o aplicaţie gratuită pentru smartphone care vine în sprijinul călătorilor care utilizează mijloacele de transport în comun. Aceştia pot selecta autobuzul, troleibuzul sau tramvaiul cu care doresc să călătorească şi pot obţine informaţii atât despre traseu cât şi despre orarul de circulaţie. În aplicaţia dezvoltată de Cosmin Mihu există şi posibilitatea cumpărării biletelor de călătorie, prin SMS. Informaţiile se actualizează zilnic. Programatorul clujean a realizat o aplicaţie similară şi pentru Bucureşti.

Peste 10.000 de persoane au descărcat deja aplicaţia clujeană, iar aproape 1.000 au evaluat-o. Cele mai multe, 546, i-au oferit cinci stele, iar 223, patru stele. Mihu spune că a dezvoltat aplicaţia fără să urmărească vreun profit.

„Am realizat două aplicații de transport în comun pentru Cluj-Napoca și București. Aplicațiile sunt complet gratuite, fără reclame, puse la dispoziția utilizatorilor pe Google Play. Sunt un simplu dezvoltator software, le-am realizat în timpul liber, prin muncă voluntară, principalul motiv fiind cel de a-mi ușura călătoria cu transportul în comun. Datele în aplicații se actulizează în fiecare zi conform site-urilor aferente fiecărei companii de transport”.

În urmă cu trei luni, Cosmin Mihu a lansat şi o aplicaţie destinată să uşureze experienţa celor care folosesc sistemul Cluj Bike.

„Nu urmăresc niciun beneficiu material sau oricare altul, însă având în vedere că tot le-am făcut și sunt destul de utile pentru călători aș vrea totuși să ajungă la cât mai multă lume, să nu le fi făcut în zadar”, arată tânărul IT-ist.

Ce folos însă că entuziasmul și talentul acestui tânăr se irosesc pentru aplicații la investițiile lui Emil Boc care mai mult nu sunt funcționale decât funcționale: tiketingul și bike sharingul?

Sistemul de ticketing şi cel de bike-sharing pe fonduri europene au fost implementate la Cluj de o familie din Braşov. Tatăl, Gabriel Bâgiu, este implicat în dosarul preşedintelui Consiliului Judeţean Braşov, Aristotel Căncescu. Potrivit procurorilor, firma lui Bâgiu senior, Ramb Sistem, a fost favorizată de Căncescu la atribuirea unor contracte. Societatea ar fi încasat nejustificat 660.000 de lei, iar şeful judeţului ar fi intervenit ca aceasta să obţină un alt contract, de 20 de milioane de lei, privind renovarea Spitalului Judeţean de Urgenţă Braşov, deşi licitaţia fusese câştigată de o altă societate.
Fiul, Răzvan Gabriel Bâgiu, este patronul SC Ramb Infrastructură SRL, dar şi al CS Vision, membrele asocierii care a implementat sistemul de ticketing din Cluj-Napoca. De asemenea, tot Răzvan patronează compania Viacor Engineering, cu sediul în Bucureşti, care împreună cu Rico SRL din Constanţa a obţinut contractul pentru proiectul de bike-sharing. Nici mama lui Răzvan nu a rămas pe dinafară. Maria Bâgiu este administrator sau acţionar la unele dintre firme.

Despre familia Bâgiu se ştie că este apropiată de fostul PDL, fiind în sfera de influenţă a lui Corvin Nedelcu, un personaj extrem de interesant şi care are legături cu Theodor Stolojan şi Vasile Blaga. Nedelcu şi Răzvan Bâgiu au fost asociaţi la Viacor Engineering, firmă care i-a rămas lui Bâgiu junior în 2009, când Nedelcu a devenit membru în guvernul Emil Boc. Viacor este liderul asocierii care a implementat la Cluj, tot cu mari întârzieri, sistemul de bike-sharing. Licitaţia pentru sistemul de ticketing a intrat anul trecut în atenţia Direcţiei Naţionale Anticorupţie (DNA). Toate documentele au fost ridicate de procurori, atât de la sediul CS Vision, cât şi de la Primăria Cluj-Napoca, în 10 noiembrie 2015.

În spatele firmei care administrează sistemul de bike-sharing se află tot familia Bâgiu. Licitaţia a fost câştigată de Wind Technologies, care primeşte 1,6 milioane de euro pe doi ani (7.205.647 lei fără TVA). Iniţial, în cursa pentru administrarea efectivă a reţelei de bike-sharing s-au înscris trei firme: RADP, Sport Arena SRL şi Wind Technologies SRL. Oferta celor de la Sport Arena a fost respinsă, fiind catalogată ca inacceptabilă şi neconformă, deoarece nu a dat curs solicitării de clasificare şi nu a depus toate documentele necesare conform HG 925/2006. Iniţial, la sfârşitul lunii iulie 2014, contractul a fost atribuit Regiei Autonome a Domeniului Public Cluj-Napoca. A urmat un joc al contestaţiilor şi un proces, iar în decembrie 2014 Wind Technologies a semnat contractul cu Primăria

Wind Technologies este fosta companie Romsana Internaţional SRL, înfiinţată de Gabriel Bâgiu. Asociatul lui Bâgiu a fost iniţial Carmen Maria Pozna, care avea apoi să devină asociat unic. Firma, redenumită Wind Technologies, a ajuns apoi la o altă doamnă, Camelia Borda, care i-a „pasat-o” înapoi lui Carmen Maria Pozna. 5,6 milioane de euro, pe care familia Bâgiu i-a obţinut de pe urma contractelor privind sistemul de bike-sharing. 11,6 milioane de euro este suma totală, ticketing plus bike-sharing, intrată în conturile familiei Bâgiu de pe urma contractelor încheiate la Cluj.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *