In vizor

Cluj Capitala Culturala face “pui” pe Facebook. Cateva pagini cu acest nume fac reclama la fitness si copy-paste la presa locala

Proiectul Cluj Capitala Culturala Europeana 2021 se regaseste pe Facebook in numeroase ipostaze. Pe langa pagina oficiala, administrata de echipa asociatiei care se ocupa de asta, se gasesc pagini care au ca activitate distribuirea de afise si linkuri care promoveaza o sala de fitness, concerte folclorice intr-un local din Marasti, in timp ce altele share-uiesc articole preluate integral din ziarele clujene. 

Pagina Clujul Capitala Culturala Europeana este un grup public cu 392 de membri si contine share-uri la videoclipuri haioase, reclame la o sala de fitness, invitatii la a Hackathonul Innovation Labs din Cluj, petreceri de dragobete, oferte ale unor scoli de soferi, servicii de sonorizare sau de transport Ikea din Bucuresti. Nu lipsesc invitatiile la targuri de nunti, petreceri pentru copii sau la seri folclorice intr-un restaurant din cartierul Marasti. Fotografiile postate pe grup sunt in marea lor majoritate cu indivizi musculosi, frumoase care fac fitness, masini sau afise ale unor evenimente.

Discursul aferent grupului este insa cu totul altfel. 

„Municipiul Cluj-Napoca ar putea deveni în 2015 capitala europeana a tineretului, ceea ce i-ar aduce in primul rand prestigiu pe plan european, dar si un avantaj fata de celelalte orase din tara în cursa pentru titlul de capitala culturala europeana, in 2020. Programele destinate tineretului ar putea atrage fonduri europene pe diverse sectoare si ar putea ajuta la dezvoltarea conceptului de voluntariat. Capitala Culturala Europeana este un oras desemnat de Uniunea Europeana, pe o perioada de un an calendaristic, an în care acesta organizeaza o serie de evenimente culturale cu o puternica dimensiune europeana”, se arata aici. 

Sunt inscrisi 393 de membri. 

Exista o pagina care se numeste Cluj Capitala care distribuie zilnic link-uri cu articole despre romani plecati in strainatate, fotografii de prin Cluj, articole pe teme ca „Painea care te fereste de boli de inima” sau „Ceapa, banala leguma cu puternic efect cancerigen”. De asemenea, sunt share-uite articole de pe o pagina de Internet pe care sunt preluate integral articole din presa clujeana locala. Dupa modelul I Love Cluj, administratorii paginii strang mii de Like-uri pentru fotografii foarte frumoase din Cluj. Uneori, stirile sunt realizate dupa comunicate de presa.

Pe Facebook, pagina avea luni, 2 martie 109.339 Like-uri. 

Tot pe Facebook exista si un grup public numit „Idei pentru a putea face Clujul Capitala”, cu 15 membri, creat in 15 decembrie 2014. Singura postare de pana este o fotografie cu panorama Clujului. 

„2021 reasons to discover Cluj” este, de asemenea, o comunitate cu 110 aprecieri. Explicatiile sunt scrise in limba engleza. 

„Aceasta pagina a fost creata pentru a arata cat de multe motive ai avea sa vizitezi si sa descoperi Clujul, oras candidat la titlul de Capitala Culturala Europeana – 2021”, se arata aici. 

Festivalul „Comedy Cluj”, scena montata in toamna anului trecut in Piata Garii, festivalul TIMAF sau Serile de Vara Clujene sunt cateva din motivele prezentate in cronologia paginii. Totusi, cele mai multe imagini care ilustreaza aceste evenimente nu au nici un Like. Pagina are 111 Like-uri.

O pagina mai veche este Initiativa Cluj 2020. 

„Initiativa Cluj 2020 este un grup de profesionisti din Cluj care îsi ofera expertiza si contribuie la mobilizarea de resurse pentru integrarea culturii în procesele si proiectele de dezvoltare urbana. Initiativa Cluj 2020 propune mobilizarea resurselor culturale pentru dezvoltarea urbana si regionala. Cultura este indicatorul vitalitatii sociale urbane, al unei calitati ridicate a vietii, este esentiala în definirea identitatii locale si în construirea imaginii unui oras sau a unei regiuni, este un factor catalizator pentru procesele esentiale ale unei societati prospere: educatie, creativitate si inovatie, participare civica, etc. Proiectele pe care le initiem canalizeaza acest potential al culturii în beneficiul dezvoltarii sustenabile a Clujului”, se arata aici.

Pagina are 32 de aprecieri si, a functionat  cateva luni in 2011.

 
Mai exista si un grup privat ClujNapoca 2021 Network, cu 36 de membri.

Asociatia Cluj 2021 Capitala Culturala Europeana a precizat ca exista o singura pagina oficiala a proiectului, Cluj2021.

“De exemplu, mai exista o pagina Cluj Capitala care nu e a noastra, nu avem nici o legatura cu asta. In schimb, am avut mai una pe care am inchis-o, se numea Cluj 2020 cand s-a schimbat anul pentru care concura Romania. Niciuna dintre celelalte nu ne apartine. Nu stim cine le administreaza”, a declarat Florin Morosanu, directorul executiv al structurii. 

Asociatia nu intentioneaza sa ia vreo masura pentru a combate fenomenul. 

“Nu putem sa blocam paginile. Atata timp cat nu isi insusesc identitatea noastra, nu avem ce sa le facem. Clujul Capitala Culturala Europeana e un grup mic, are abia 300 de oameni. Atata timp cat nu se substituie identitatii noastre nu putem nici sa ii obligam sa inchidem paginile, nici sa le spunem sa nu le foloseasca”, a explicat acesta. 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *