Din oras

Circul de pe autobuzul 25 pe timp de noapte: masinile sunt neincapatoare, controlorii se comporta asemenea unor gardieni

Linia 25. E trecut de miezul noptii, iar in statia “Sora”, autobuzul care circula noaptea este asteptat de cel putin 20 de oameni, mare parte dintre ei studenti. Asteptarea este lunga, de vreo jumatate de ora, iar cu fiecare minut care trece, grupul se ingroasa, asa ca, la sosirea masinii in statie, autobuzul este deja neincapator. Usile se deschid, insa numai cele din fata si din mijloc, iar cele din spate raman blocate. Tinerii se inghesuie ca niste oi ametite intr-un tarc, iar cativa dintre ei raman pe-afara. Urmeaza o sedere lunga, de peste cinci minute, se aud nemultumiri vociferate si agitatia creste odata cu fiecare pasager care da sa urce in autobuz. Bine ati venit in Capitala Europeana a Tineretului, unde Compania de Transport Public a angajat gardieni pe autobuzele care circula noaptea, pentru a evita “frauda de sute de bilete”, dupa cum se exprima directorul Liviu Neag. Calatorii sunt tratati, din start, asemenea unor infractori, iar controlorul, “bocter” in limbaj popular, se comporta asemenea unui gardian intre detinuti.

Este greu de imaginat cum se comporta angajatii Companiei de Transport Public din Cluj cu calatorii care apeleaza la serviciile transportului de noapte. Linia 25, cea mai utilizata de clujeni, mai ales ca face legatura intre cartierele Manastur-Marasti-Gheorgheni, este cea mai solicitata. De cele mai multe ori, autobuzele sunt neincapatoare, calatorii raman jos, cu buza umflata, usile nu se deschid in statii decat in partea din fata, langa sofer, pentru a se asigura ca niciunul nu pune piciorul in autobuz fara bilet cu tarif de noapte. Oamenii sunt nemultumiti, iar calatoriile cu transportul de noapte au ajuns sa fie adevarate spectacole de circ.

In luna iunie, Compania de Transport Public Cluj a adoptat, prin Hotarare de Consiliu Local, tarifele practicate pentru transportul in comun. Astfel, daca un bilet cu doua calatorii costa 4 lei, noaptea transportul este mai scump, iar o calatorie costa 3 lei.

Se pare, insa, ca oamenii nu au inteles acest lucru si incearca sa “fenteze sistemul”: calatorii nu isi cumpara bilet si se face “frauda de sute de bilete”, dupa cum spune Liviu Neag, directorul CTP.

Pentru a evita acest lucru, compania de transport a luat masuri: la urcarea in autobuz te asteapta un controlor de care nu treci, daca nu ai bilet de 3 lei.
La fiecare oprire in statie, se intampla acelasi lucru: cei care doresc sa urce nu sunt lasati, sunt pusi sa-si controbaie prin geanta abonamentele, lumea se cearta, soferul urla: “Haideti aici sa cumparati bilet!” Esti luat la intrebari si privit cu suspiciune, ca doar-doar vrei sa “fraudezi” sistemul.

“Este o adevarata nebunie. De cele mai multe ori nu prinzi loc. Cand ajung in centru, autobuzele sunt atat de pline, incat nici nu mai opresc in statie. Halal transport de noapte!”, spune un calator nemultumit.

Liviu Neag, directorul CTP, spune ca este imposibil asa ceva: “Punem in circulatie cate autobuze sunt necesare!”. Totusi, el arata ca a fost nevoit sa ia masuri fata de cei care, pur si simplu, refuzau sa se conformeze regulilor si sa isi cumpere bilet cu tarif de noapte. Asa ca, a pus cate un angajat la usa masinii de transport in comun.

“Cei care nu au abonament valabil pe linia respectiva sau care nu au bilet, sunt obligati sa cumpere bilet. Este vorba de tariful de noapte, aprobat prin hotarare de Consiliu Local. Biletele pot fi cumparate de la sofer.  Pana acum, i-am cam lasat si s-au invatat  sa calatoreasca fara sa plateasca. Vi se pare normal sa circule la miezul noptii si sa nu plateasca? Se stie ca biletul este trei lei. Din pacate, aceste bilete nu sunt cumparate de la sofer decat in momentul in care apare controlorul”, spune Liviu Neag.

Acesta arata ca biletele cu tarif de noapte mai pot fi cumparate si prin SMS, de la ghisee sau de la automate. Cat priveste inghesuiala din autobuze, Liviu Neag spune ca nu au fost semnalate probleme.

„Introducem destule autobuze, cat este nevoie. Este exclus ca in zona centrala sa nu opreasca. Daca ni se sesizeaza ca un sofer a facut acest lucru, il dam afara automat.  Daca au fost abateri disciplinare, ne cerem scuze. Vom urmari in noptile urmatoare cum decurg lucrurile pe aceste linii”, a conchis directorul CTP Cluj.

Multi calatori nu stiu de faptul ca nu pot circula cu biletele cu tarif normal si in timpul noptii. Asta, mai ales ca acestea nu sunt inscriptionate ca atare.
“Am pus anunturi si in autobuze. Tarifele au fost adoptate in Consiliul Local”, subliniaza, din nou, Liviu Neag. In acest fel, cursele de noapte devin un adevarat cosmar.

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *