Analiza

Cele peste 100 de șantiere imobiliare din Florești vor fi finalizate înaintea Centurii Metropolitane și vor paraliza traficul

„Cele mai căutate cartiere pentru achiziţia de locuinţe sunt cele clasice: Mărăşti şi Mănăştur, însă Floreştiul – unde există peste 100 de şantiere imobiliare în lucru – revine pe podium graţie preţurilor mai mici la locuinţe în imobile moderne”, scria compariimobiliare.ro în 5 ianuarie 2020.

În prezent sunt, așadar, peste 100 de șantiere imobiliare în lucru în comuna-dormitor dinspre care traficul a ajuns infernal chiar și în weekend, și în afara orelor clasice de vârf. Calea Florești – strada Avram Iancu și un vechi drum de exploatare destinat agricultorilor, transformat prin asfaltare într-o așa-zisă centură de nord, sunt singurele căi rutiere ce leagă Floreștiul de Cluj-Napoca.

La orele de vârf, când floreștenii merg sau vin (din)spre locul de muncă, traficul se aglomerează din Centru, blocând Calea Mănăștur – Calea Florești – strada Avram Iancu, adică cel mai mare cartier al Clujului și cel mai mare dormitor, anexă a orașului.

Pe pseudo-centura de nord traficul înspre și dinspre Florești blochează cartierul Grigorescu, trecând printr-un alt dormitor floreștio-clujean, Donath Park.

Mult așteptata Centură Metropolitană, care ar trebui să preia o mare parte din traficul actual din Florești, pentru a fluidiza circulația din comună și din Cluj-Napoca (zona Mănăștur – Grigorescu, până spre Centru), odată ce va deveni realitate – dacă se va face vreodată – va prelua doar traficul suplimentar, provenit de la cele peste 100 de proiecte imobiliare noi din Florești, de la noul mall și de la clădirea gigantică de 40 de etaje, care sunt propuse pentru zona Cora, în așa fel încât vom rămâne tot cu starea actuală de fapt, cu un trafic ce se va scurge încet, bară la bară, cu 5 km/h, ca și până acum. 

În loc să fluidizeze traficul, de mult promisa Centură Metropolitană, dacă ar fi finalizată în tandem cu noile proiecte imobiliare, ar păstra doar status-quo-ul actual.

Dacă proiectele imobiliare (cele peste 100 de șantiere din Florești și dezvoltarea imobiliară de la Cora ș.a.) vor fi finalizate înainte de realizarea centurii, atunci traficul se va bloca până la stadiul la care, în orele de vârf, va fi total impracticabil.

„Drumul Transregio Feleac TR35 din Master Planul General de Transport al României, Centura metropolitană, a obținut avizul din partea Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR). Un proiect comun al mai multor UAT din ZMC, în prezent lucrându-se din plin la SF, PUZ și DTAC, urmând ca întreaga documentație să fie predată CNAIR în vederea organizării achiziției publice pentru lucrările de proiectare și execuție. Această achiziție publică s-ar putea încheia chiar în cursul anului viitor, caz în care în 2021 putem discuta de începerea lucrărilor. Costurile totale ale investiției sunt de aproximativ 150 milioane euro, investiția urmând a fi fazată pe 2 etape, centura de aproape 40 de km pe 4 benzi de circulație, respectiv drumurile de legătură de 33,6 km.

În ceea ce privește traseul, s-a cristalizat o variantă, care însă poate suferi modificări funcție de studiile de specialitate aferente proiectului”, scriau reprezentanții Primăriei Florești în luna noiembrie a anului 2019.

„Primăria Cluj-Napoca a dat Ordinul de începere pentru întocmire SF, PUZ și DTAC pentru proiectul ”Drum Transregio Feleac TR35” în toamna anului trecut (octombrie 2018), iar anul acesta (în luna martie) s-a predat documentația ”Studiul alternativ de traseu”, care a cuprins un număr de 8 variante de traseu studiate. La recomandarea specialiștilor, Municipiul Cluj-Napoca a optat pentru varianta 8 – V8. În perioada următoare vor fi definitivate studiul de fezabilitate, Planul Urbanistic Zonal și DTAC, urmând ca întreaga documentație să fie predată CNAIR în vederea organizării achiziției publice pentru lucrările de proiectare și execuție.

Reamintim faptul că obiectivul general al proiectului îl reprezintă creșterea gradului de accesibilitate a zonelor urbane situate în Zona Metropolitană Cluj prin dezvoltarea unui drum nou de mare capacitate – centura metropolitană – și modernizarea drumurilor de legătură, iar scopul proiectului este îmbunătățirea infrastructurii rutiere de importanță regională, respectiv a mobilității populației, bunurilor și serviciilor din județul Cluj”, declarau reprezentanții municipalității clujene în 13 noiembrie 2019.

Centura Metropolitană este, așadar, în prezent, la stadiul de declarații și de hârtii, în timp ce în Florești peste 100 de șantiere imobiliare sunt în lucru. Când noile apartamente le vor fi predate beneficiarilor, mii de mașini vor fi injectate în plus în traficul deja supraaglomerat, ce nu va beneficia de centură. Un blocaj poate fi ușor prevăzut. Cele peste 100 de șantiere imobiliare din Florești vor fi finalizate înaintea Centurii Metropolitane și vor paraliza traficul. 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *