Ce se întâmplă în cazul unei catastrofe? Sistemul de alarmare a populației e depășit și vechi de 40 de ani. Modernizarea lui costă 6 milioane euro

Actualul sistem de alarmare a populației în Cluj-Napoca este uzat atât fizic cât și moral. Mijloacele din componența acestuia sunt vechi de cel puțin 40 de ani. În aceste condiții, ce se întâmplă dacă acum se produce un dezastru și populația trebuie anunțată cât mai rapid? Cel puțin este îmbucurător faptul că se dorește modernizarea acestui sistem. Prețul este însă unul foarte mare: 6 milioane euro.

Deocamdată vor fi aprobați indicatorii tehnico-economici pentru modernizarea sistemului de alarmare a populației. Proiectul de hotărâre va fi votat în ședința de Consiliu Local de săptămâna viitoare.

„Având în vedere faptul că sistemul actual de alarmare publică a populației municipiului Cluj-Napoca are în componență în majoritate absolută sirene de generație veche, ce pot transmite doar semnale acustice, fără posibilitatea particularizării mesajelor în funcție de tipul de risc produs, cu un grad de audibilitate scăzut și ținând cont că măsurile de răspuns luate în situații de urgență trebuie precedate de informarea rapidă a cetățenilor aflați în zonele de risc major, pentru adoptarea unui comportament adecvat asigurării autoprotecției în caz de urgență se impune luarea măsurilor necesare modernizării și extinderii acestuia la întreaga UAT. Un aspect de neconformitate care determină funcționarea deficitară a elementelor actuale ale sistemului o reprezintă căile de transmitere a comenzilor, respectiv lipsa căilor dedicate (fir, radio, GSM) prevăzute în legislația specifică managementului situațiilor de urgență în acest domeniu”, scrie în proiect.

Sistemul de alarmare actual al orașului cuprinde:

- 2 centrale de alarmare de 40 linii instalate – una în punctul de comandă al județului și una în punctul de comandă al municipiului;
- 5 centrale de alarmare de 10 lini instalate în centralele telefonice din cartierele Mănăștur, Gheorgheni, Mărăști, Donáth și una în unitatea de pe strada Giordano Bruno;
- 105 sirene electrice cu putere de 5,5 Kw, instalate în cartiere;
- 1 centrală de alarmare de 10 linii instalată în centrala telefonică de la fostul CUG (unde sunt centralizate sirenele instalate în zona industrială de pe Bld. Muncii;
- 12 sirene electrice necentralizate, instalate în secțiile agenților economici din municipiu;
- 1 centrală electronică de alarmare instalată la sediul Primăriei, în biroul Serviciului Protecție Civilă;
- 6 sirene electronice cu putere de 600 W, instalate la adresele (str. Aviator Bădescu nr.7, Casa de Cultură a Studenților, Primăria – Piața Unirii nr.1, Opera Maghiară, Magazin Central și strada Cuza Vodă nr.1).

Conform documentului citat, sistemele electrice existente în locațiile specificate au o vechime mare și foarte mare, ceea ce a determinat o avansată uzură fizică și morală prezentând nesiguranță în funcționare în caz de urgență. Motoarele trifazice ale acestor mijloace sunt bobinate cu sârmă de cupru emailată care, în timp, din cauza condițiilor de mediu (umiditate, căldură, frig, agenți corozivi) prezintă pericolul de a fi străpunse și de a nu funcționa la nevoie.

De-a lungul anilor, ca urmare a desființării unor societăți comerciale s-au desființat și un număr mare de sirene care funcționau în cadrul acelor firme.

Sistemul de alarmare actual este depășit și fizic și moral. Mijloacele ce intră în componența acestuia au în proporție de 85% peste 40 de ani vechime în serviciu, necesită un volum mare de cheltuieli. Sirenele electrice existente nu mai prezintă siguranță în funcționare și în consecință nu se poate realiza cerința asigurării unei alarmări oportune, autentice și stabile în cazul producerii unei situații de protecție civilă.

Valoarea totală a investiției este de 27,8 milioane lei (6 milioane euro).

Adauga comentariu