Ce face primarul Emil Boc în privința finalizării noului pod Porțelanului? Se supără foarte tare

Anul trecut, în luna aprilie, podul Porțelanului a fost închis circulației pentru lucrările de modernizare, care urmau a se efectua conform unei documentații tehnice întocmite în urmă cu 5 ani.

Studiile geotehnice au fost realizate prost, iar podul a fost închis anul trecut, timp de 8 luni, efectiv degeaba.

În 18 decembrie 2019, vechiul pod Porțelanului, reabilitat, a fost redeschis. El trebuia să devină exclusiv unul pietonal, iar lângă acesta, conform proiectului inițial, ar fi trebuit construit un nou pod rutier.

Numai că, de abia la 8 luni de la începerea lucrărilor, s-a descoperit, unde ar fi trebuit să fie baza noului pod rutier, o pungă de sare. Sare care trebuia descoperită din 2015, fiindcă de-asta au fost plătite studii geotehnice. 

În decembrie, anul trecut, muncitorii de pe șantier știau că o nouă firmă va face un nou proiect și că podul se va închide iar pentru lucrări, după ce se va găsi o altă soluție tehnică. Noul proiect era așteptat în luna ianuarie. Douăzeci douăzeci.

Au trecut 4 luni de atunci și nu s-a mai auzit nimic despre podul Porțelanului, care acum, în vară, ar fi trebuit să fie gata.

Deocamdată, Primăria nu are nici măcar soluția tehnică, deci nu s-a mai făcut și momentan nu se mai face nimic. Și dacă municipalitatea s-ar apuca astăzi de construirea noului pod, el ar fi gata de abia în vara anului următor.

Clujenii au plătit, practic, mai întâi, câteva firme care au livrat efectiv studii tehnice false, care au dus la blocarea lucrărilor pe teren. Acum, alte firme sunt așteptate să ne dea alte soluții tehnice, care se lasă așteptate de prea mult timp, cu toate că și aceste firme vor fi plătite (bineînțeles, tot din banii publici, ai clujenilor).

Ce face Emil Boc, în acest timp? Se supără foarte tare.

Dacă, pentru ca să te superi foarte tare, poți primi salariu de la Primărie, atunci poate că ar trebui să ne angajăm și noi la Primăria Cluj-Napoca, să ne supărăm pe banii publici cât e ziua de muncă de lungă!

Într-o intervenție telefonică la un post de radio local, întrebat astăzi dacă încep lucrările la podul Porțelanului, dacă noul pod va fi finalizat în acest an, Emil Boc a precizat:

„Lăsați-mă să primesc toate datele, ca să nu vorbesc în numele specialiștilor… este, repet, o situație care mă supără foarte tare, foarte mult, și firma, și proiectanții, și Primăria, și toți cei care au lucrat acolo, au făcut o harababură generală, încât dacă construiau probabil metroul, îl făceau mai repede decât podul Porțelanului.

Dar, în fine, nu pot eu să trec peste ingineri și peste proiectanți și peste expertize la contraexpertize și peste aceste lucruri, ce pot eu, doar să cer constant rapoarte. Acuma, fiecare expertiză este contraexpertizată și de firmă, și de proiectanți, până se pun de acord asupra soluțiilor, o să revin cu informațiile când le am!

Dar, repet, sunt extrem de supărat și de nemulțumit de modul în care acei specialiști care ar trebui, practic, să pună în practică proiectele pe care noi le stabilim la nivel strategic, ei, unii dintre ei, își bat joc de muncă. Dar, toate la timpul lor!”

De ce nu pot circula clujenii pe noul pod Porțelanului - cum și-au bătut joc specialiștii

Clujenii, care vor mai aștepta mult și bine după noul pod, trebuie să știe care este motivul pentru care au fost blocate lucrările – studiul geotehnic privind condițiile de teren din amplasamentul podului Porțelanului, elaborat de S.C. Formin Prospecțiuni Foraj S.A., nu a depistat depozitele de sare existente în sol.

Conform acestui studiu geotehnic, investigațiile de teren au constat din:

- „observații de suprafață” (adică, studiu ochiometric?)

- „un foraj cu diametrul de 140 mm până la adâncimea de 20 m” (un singur foraj, așadar; dacă se făceau mai multe, tot până la adâncimea de 20 de metri, s-ar fi descoperit, cu siguranță, de la bun început, zăcământul de sare)

E simplu! S-a forat pe un singur mal, deși un pod se susține pe două maluri.

Unicul foraj a decretat: „terenul este format din umplutură antropică cu grosimea de 5 m care stă pe nisip cu pietriș”. Un al doilea foraj, pe al doilea mal, ar fi găsit și sarea. Dar, așa se fac lucrurile la noi, se mai sare...

„Soluția de fundare o va stabili proiectantul în funcție de un calcul tehnico-economic adecvat”, precizează autorii acestui studiu geotehnic, care a dus la un calcul „tehnico” inadecvat.

Amplasarea forajului unic a fost efectuată cu ajutorul reprezentanților „specialiști” ai Primăriei

„În scopul precizării litologiei și caracteristicilor geologo-tehnice și geotehnice ale terenului de fundare, executantul împreună cu proiectantul (beneficiar) au stabilit un program de investigații geotehnice care să acopere cât mai bine zona de interes și care să satisfacă normele în vigoare și anume NP 074 – 2014. Întocmirea și verificarea documentațiilor geotehnice pentru construcții, cât și cerințele proiectantului”, precizează studiul geotehnic, al cărui beneficiar este VCE Vienna Consulting Engineers S.R.L., în calitate de proiectant general. Beneficiarul final al construcției fiind Primăria Cluj-Napoca, cea care și plătește întreaga „afacere”.

Cine este responsabil pentru decizia unicului foraj? Să citim din studiul geotehnic:

„Programul de investigare geotehnică a terenului de fundare a fost stabilit de către proiectant prin temă de proiectare, programul de prelevare a probelor a fost stabilit de către executant, programul de analiză a probelor în laboratorul de geotehnică a fost stabilit de către executant.

Astfel a fost executat 1 de foraj rotativ, cu utilizarea fluidului de foraj pe bază de apă și aditivi biodegradabili, cu prelevare de probe tulburate și netulburate, până la adâncimea de 20 m. (...)

Amplasarea forajului a fost efectuată cu ajutorul reprezentanților Primăriei Cluj și ai proiectantului de specialitate.”

Așadar, reprezentanții Primăriei (care acum fac pe habarniștii și care se disculpă motivând că nu aveau de unde să știe că există strat de sare în solul pe care ar fi trebuit edificat noul pod) împart cu proiectantul „culpa” forajului realizat într-un singur loc, pe un singur mal al râului.

Ziar de Cluj a prezentat pe larg de ce nu avem noul pod, cine și-a bătut joc, în așa fel încât nu a putut fi finalizat până astăzi acest pod:

Sarea care a blocat lucrările: studiul geotehnic de la podul Porțelanului sare peste forajele necesare

Supărarea e tardivă acum

Emil Boc se supără foarte tare degeaba pe toată lumea acum, în al douăzeci și patrulea ceas. Trebuia să se supere la început, fiindcă erorile de execuție ale studiului geotehnic erau evidente. Nu trebuie să fii specialist să observi că, pentru un pod care se sprijină pe două maluri, s-a forat doar pe un singur mal, pentru a se vedea pe ce tip de teren se va ridica podul.

Dacă un absolvent de Litere, cum este subsemnatul, a remarcat greșelile din studiile efectuate, după cum puteți citi în articolul de mai sus, și un absolvent de Drept, cum este primarul Emil Boc, le-ar fi remarcat, dacă ar fi aruncat un ochi peste proiect.

Supărările sunt tardive acum, studiile ar fi trebuit verificate la început. Chiar și un ochi neavizat ar fi văzut ceea ce este evident – că un pod se sprijină pe două maluri, că s-a forat doar pe unul singur, iar lucrările au început fără a se ști ce fel de sol este sub al doilea mal. Dacă norocul făcea ca sub malul neforat să nu existe sare, nimeni nu ar mai fi aflat că studiile geotehnice s-au efectuat greșit. Ghinionul a făcut ca sub malul neforat să se descopere tardiv sarea, iar acum studiile să trebuiască reluate.

Așa se construiesc podurile la Cluj, la noroc? Asta e, cu adevărat, supărător, chiar îngrijorător, dacă ne gândim la siguranța publică.

Poate că Emil Boc ar trebui să lase supărările la o parte și să îi sancționeze drastic, după lege, pe cei care și-au bătut joc de banii și de siguranța clujenilor. Iar, pe viitor, înainte de a se lăuda cu asemenea proiecte, să le verifice temeinic și să vină în fața oamenilor doar cu realizările finale, cu faptele.

Adauga comentariu