In vizor

Catastrofa la indigo: un accident aviatic, cu 20 de morti, s-a petrecut in Muntii Vladeasa in 1970

O tragedie aviatica pe care autoritatile comuniste au incercat sa o ascunda cu orice pret s-a petrecut in 1970, in apropierea catunului Frasinet, din muntii Vladeasa. Atunci au murit 20 de oameni. Similitudinile dintre accidentul aviatic din ’70 si cel de ieri, petrecut la granita judetelor Cluj si Alba, sunt foarte mari: ambele zboruri erau intre aceleasi localitati, Bucuresti-Oradea, iar frigul aspru din munti si-a luat, si atunci, tributul. Se intampla in 4 februarie 1970.

Aurora Sinca, sotia unuia dintre cei disparuti in tragicul accident din 1970, a incercat sa faca lumina in acest caz la multi ani dupa Revolutie, povestind pentru Clujeanul firul evenimentelor. In 4 februarie 1970, in apropierea catunului Frasinet, din Muntii Vladeasa, la marginea judetului Cluj, s-a prabusit o aeronava Tarom. 20 de oameni au murit. Unii in urma impactului, altii din cauza frigului patrunzator din noaptea care a urmat accidentului. Comandantul aeronavei era unul dintre pilotii lui Nicolae Ceausescu, pe zborul RO-35, Bucuresti-Oradea.

Omorati de frig

Avionul AN 24 avea o capacitate de 52 de locuri, insa zborul RO 35 avea la bord 6 membri ai echipajului si 15 pasageri. La acea vreme, legistii constatau ca pasagerii au suferit leziuni indeosebi la nivelul capului sau al abdomenului. Majoritatea au murit in urma hemoragiilor interne combinate cu rupturi ale organelor. Ceea ce nu s-a consemnat in certificatele de deces, insa, este hipotermia. Pe cei care au supravietuit impactului i-a ucis frigul.

La fel s-a intamplat si in cazul accidentului aviatic petrecut, ieri, in muntii Apuseni. Echipele de salvare au reusit sa gaseasca epava la cateva ore dupa prabusire, timp in care frigul a facut cateva victime.
Accidentului din ’70 i-a supravietuit o singura persoana, arata Clujeanul intr-o editie online din 2005: oradeanul Alexandru Sarkadi, atunci in varsta de 43 de ani. Cu genunchiul drept zdrobit si o mana fracturata, s-a tarat din epava si, lasand in urma scena terifianta si pe ceilalti supravietuitori, a pornit in josul unui fir de apa. A mers fara incetare tot restul zilei si toata noaptea. Joi a fost gasit langa cabana forestiera Scrind, din Margau-Cluj. „In sus. Parau. Avion”. Atat a apucat sa ingaime. Era inghetat si nu putea vorbi.

Securitatea a incercat sa ascunda tragicul accident, iar zile in sir adevarul a fost tinut departe de rudele victimelor.

La vremea redactarii articolului, in 2005, Aurora Sinca scria la cartea sa despre accident, denumita „Prabusirea”, insa chiar si la atatia ani dupa Revolutie, era greu sa ajunga la informatii reale.

Intre primele persoane ajunse la locul impactului a fost Alexandru Nevelici, medic de intreprindere la Alesd si prieten de familie. El i-a spus Aurorei ca, in loc sa porneasca in cautarea supravietuitorilor, autoritatile au interzis vreme de trei zile accesul in zona. Salvatorii au gasit nu doar cadavre strivite, ci si trupuri aproape intacte, semn ca oamenii murisera din cauza hipotermiei.

La o jumatate de an, unicul supravietuitor al tragediei, oradeanul Ludovic Alexandru Sarkadi, ii marturisea femeii acelasi lucru, dar cu o reticenta de care avea sa scape doar dupa Revolutie. In 2001, Sarkadi relata pentru CLUJEANUL ca opt dintre cei 21 de oameni aflati la bord mai traiau dupa prabusirea avionului: „Au murit inghetati”, marturisea el. Pe loc, murisera cei sase membri ai echipajului si sapte pasageri.

Singura concluzie a comisiei de ancheta a fost ca vinovatia apartinea pilotului, colonelul Andrei Bratulescu. In conditiile unei vizibilitati aproape nule, deasupra Varfului Vladeasa, acesta nu a luat legatura cu turnul de control si, crezand ca se afla deasupra municipiului Oradea, a initiat manevrele de aterizare. A ras sute de brazi si a izbit o stanca, dupa care a incercat zadarnic sa redreseze aparatul. Nimeni, insa, nu a reconstituit oficial succesiunea evenimentelor.

In accidentul aviatic de ieri, pilotul Adrian Iovan si un medic rezident aflat la bord si-au pierdut viata. Ceilalti cinci raniti, aflati in stare grava, au fost transportati la spitalele din Cluj si Huedin. Din primele informatii, se pare ca avionul medical, pilotat de fostul sot al Romanitei Iovan, s-a pierdut din raza radarului, la 7,4 mile de granita judetelor Alba si Cluj. Initial, pilotul ceruse permisiunea sa coboare avionul la un nivel inferior, deoarece exista pericolul givrajului – depunere de gheata pe aparatul de zbor. Epava avionului a fost gasita in zona satului Petreasa, la 1.600 de metri altitudine, in judetul Alba.

Foto: old.clujeanul.ro

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *