In vizor

Cât se mai poate lăuda Emil Boc cu metroul imaginar? Studiile de fezabilitate vor dura ani de zile

Emil Boc a făcut o conferință de presă ad-hoc, anunțată cu două ore înainte, pentru a se lăuda pentru a suta oară cu metroul și trenul metropolitan.

Pentru că DA, în Cluj-Napoca te poți lăuda cu proiecte care vor fi finalizate peste 100 de ani și lumea te va vota. Asemeni unui faraon egiptean care își măsura mărimea piramidelor cu alți faraoni, Emil Boc își asumă lăudăros meritele construcției unui metrou ipotetic. Pentru că, într-adevăr, construcția metroului va dura zeci de ani după cum ne arată istoria și va costa mai mult decât își poate permite un oraș ca și Cluj-Napoca. Un oraș în care consolidarea unui pod durează ani de zile!

Studiile de fezabilitate vor dura ani și ani

Conform specialiștilor, cele mai importante, moderne și spectaculoase sisteme de metrou le găsim în Hong Kong, Londra, Tokyo, Moscova, Seul, Singapore, Paris, New York, Stockholm, Atena. Desigur, 9 din 10 cazuri sunt reprezentate de mega orașe cu populație cât jumătatea României, însă Stockholm are o populație sub 1 milion de oameni, cam aceeași cifră așteptată și de Boc în Cluj-Napoca în viitor. Pentru că metroul „se construiește” pentru Clujul viitorului, un Cluj unde vor locui cel puțin 1 milion de oameni. Mai adăugăm pe listă metroul din Toulouse (un oraș cu aproximativ 500.000 de locuitori), luat drept reper de administrația Boc. 

Așadar, obiectiv vorbind, putem compara mega proiectul metroului din Cluj cu ce s-a întâmplat în Suedia și Franța. Zeci de ani, cu tot cu studii de fezabilitate, în țări extrem de evoluate, unde gargara politică a fost înlocuită de fapte. 

Conform experților în domeniu „un studiu de prefezabilitate este mult mai simplu decît unul de fezabilitate. Cel de fezabilitate include și un deviz de cheltuieli a lucrărilor care trebuie întreprinse, însă cel de prefezabilitate doar justifică soluția cea mai bună într-un anumit caz”. La Cluj-Napoca, toată această poveste va dura cel puțin 27 de luni. Numărătoarea va începe probabil la anul, după ce se va decide firma câștigătoare dintre Asocierea SWS Engineering Spa (Italia) –  SYSTRA (Franța) – METRANS Engineering SRL (România), Asocierea Explan SRL (România)  – DR. SAUER and PARTENERS (UK), Asocierea METROUL SA (România) – PADECO CO. LTD ( Japonia) ,Asocierea EUROCERAD INTERNATIONAL SRL (România) – 3TI PROGETTI ITALIA- INGEGNERIA INTEGRATA S.p.A.(Italia), EGIS RAIL SA (Franța). Spunem la anul, pentru că firma câștigătoare va fi anunțată în noiembrie 2019. Vor urma contestații, certuri, reluarea întregului proces (un lucru extrem de comun în zona aceasta a țării). Realist, ne putem aștepta la demararea lucrărilor (dacă se vor face vreodată) prin 2030. Până atunci, șoferii pot sta liniștiți cu orele în trafic. Strănepoții lor nu vor mai avea această problemă.

Metroul din Toulouse
Metroul din Toulouse e format din două linii subterane (linia A și linia B), care deservesc 37 de stații pe 28.2 kilometri. Primăria din Toulouse a decis să construiască metroul în 1983. Linia A (12.5km) Basso-Cambo – Balma Gramont a fost inaugurată în 1993. Linia B (15.7km) Borderouge – Ramonville a fost inaugurată în 2007. Așadar, francezii au avut metrou în Toulouse în 24 de ani. 

Metroul din Stockholm
Metroul suedez e cu altă poveste. Prima linie a fost inaugurată în 1950 și există peste 100 de stații. Întreaga rețea de metrou are 108 km. Un adevărat OZN al sistemelor de metrou din lume. Un metrou în 70 de ani, rețeta suedeză.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *