In vizor

Care sunt proiectele ratate ale anului 2014

Administratiile clujene, atat locale cat si judetene, se pot “lauda” cu cateva esecuri rasunatoare pentru anul 2014. Sunt proiecte blocate de incompetenta angajatilor statului, proiecte amanate de prea multe ori sau proiecte care au ramas doar la stadiul de promisiuni.

De departe cea mai mare ratare a administratiei locale pe acest an a fost proiectul european de bike-sharing. Cu termen de finalizare august 2013, proiectul nu este gata nici la finalul anului 2014. Proiectul european de bike-sharing a fost aprobat in 2011 si are o valoare totala de 17,6 milioane de lei, din care 13,4 suma nerambursabila. El prevede instalarea a 50 de statii self-service de biciclete, dintre care 44 in Cluj-Napoca si sase in Apahida si Floresti, si achizitionarea a 540 de biciclete.

Motivele multiplelor amanari au fost ba lucrarile suplimentare, ba licitatiile contestate. In tot acest timp bicicletele care au costat 14 milioane de lei ruginesc in depozitele Regiei Autonome a Domeniului Public.

Si implementarea sistemului de ticketing pentru transportul in comun poate fi trecut la capitolul de esecuri, daca ne luam dupa primarul Emil Boc. Acesta promitea sistem de ticketing functional in octombrie 2014. De fapt prima data care a fost anuntata pentru demararea proiectului a fost luna iulie a acestui an. Apoi termenul a fost mutat in octombrie.

”Clujenii trebuie sa stie ca lucram zi de zi la imbunatatirea transportului in comun in municipiu, pe toate componentele pe care le implica: de la modul de achizitionare al biletelor si modernizarea statiilor pana la optimizarea rutelor de transport si extinderea in Zona Metropolitana.
Proiectul pe care l-am prezentat astazi are o valoare de 27 de milioane de lei, din care 6 milioane de lei sunt suportate de la bugetul local, iar restul din fonduri europene. Obiectivul este modernizarea a 87 de statii de transport in comun si punerea in functiune a unui sistem modern de cumparare de bilete si abonamente, la orice ora din zi sau noapte. 1 octombrie 2014 este termenul prevazut pentru finalizarea proiectului. In acest moment este gata in proportie de 12%, insa avem un avans semnificativ pe mai multe planuri, o mare parte din echipamentele tehnice fiind deja achizitionate”, a declarat primarul Emil Boc in decembrie 2013.  

In final, mult asteptatul sistem va functiona fin 2015 – conform noilor promisiuni.

“Ultima analiza si ultimii termeni la care s-a ajuns era undeva in luna ianuarie. Toate copertinele din statii sunt aproape gata, acum au inceput sa mobilize, sa instaleze automatele. S-au facut ceva probe la validatoarele care vor fi montate in autobuze. Se lucreaza la computerele de bord care vor fi montate in autobuze, care sunt oarecum interfata intre validator si unitatea centrala din firma”, a declarat Liviu Neag, directorul Companiei de Transport in Comun (CTP) Cluj.  

La Strategia Municipiului pentru perioada 2014-2020 au muncit sute de experti din cele mai variate domenii. Tot procesul a inceput in februarie 2013 si s-a finalizat in aprilie 2014. De atunci au avut loc consultari, corecturi, adaugiri si dezbateri, iar cand in final, la ultima sedinta de Consiliu Local urma sa fie asumat de forul local, discutiile s-au amanat pe anul viitor, la solicitarea lui Radu Mititean, presedintele Clubului de Cicloturism Napoca. Acesta si-a motivat solicitarea cu faptul ca timpul scurs de la supunerea strategiei de dezvoltare a orasului spre dezbatere publica, ce a avut loc in 17 decembrie, si pana la votarea propriu-zisa a acesteia era prea scurt.

Sediul pentru Filarmonica este un proiect ramas la stadiul de promisiune deja de cativa ani. Si la inceputul anului 2014 era printre prioritati, dar nu s-a concretizat nimic. In bugetul pe 2014, pentru aceasta investitie s-au alocat, in total, 3,6 milioane de lei. Cu toate acestea, Primaria nu a reusit sa identifice pana acum parteneri privati care sa sa preia dezvoltarea hotelului de cinci stele si sa realize parkingul, la schimb.
Licitatia pentru demararea lucrarilor nu a fost lansata nici in acest an, deoarece nu a fost predat inca proiectul. Contractul privind proiectarea Centrului Cultural Transilvania, care ar urma sa gazduiasca si sediul Filarmonicii de Stat Transilvania, a fost semnat, inca din decembrie 2011 cu biroul de proiectare din Bucuresti VAAL Arhitectura. La adresa Bulevardul 21 Decembrie nr. 206, pe un teren de 1,3 hectare aflat in proprietatea Primariei, ar urma sa se construiasca ansamblul format in cinci cladiri, dintre care sala de concerte, filarmonica, o cladire pentru artele dramatice si plastic, dar si sediul Academiei de muzica, la care se adauga un hotel de 200 de camere si o parcare subterana de 500 de locuri.

La Consiliul Judetean cel mai mare esec al anului este proiectul Centrului de Management Integrat al Deseurilor. Consiliul Judetean a reziliat contractul realizarii gropii ecologice din Feleacu cu asocierea Atzwanger S.P.A. – Ladurner Impianti SRL – SC Vel Service SA inca din octombrie anul acesta, acuzand constructorul italian ca nu a respectat prevederile contractuale. Proiectul de 25 de milioane de euro trebuie finalizat pana in 31 decembrie 2015, in caz contrar institutia va pierde finantarea europeana, insa asa cum arata situatia la ora actuala sansele sunt mici ca acest termen sa fie respectat. In conditiile actuale lucrarile vor fi scoase din nou la licitatie, nu inainte ca acesta sa fie blocat un timp indelungat, dupa cum a anuntat antreprenorul general, de expertizele pe care acestia vor sa le realizeze, fiind “singurul mod de a se apara de acuzele CJ Cluj, care sustin ca nu s-au executat corect lucrarile”.
Consiliul Judetean Cluj mai are de rezolvat si problema alunecarilor de teren de la groapa de gunoi din Feleacu, contract care a fost dat in executie firmei Ceconi, dar lucrarile au fost sistate si acolo. Pe ultima suta de metri, in 15 decembrie, reprezentantii CJ au reusit insa sa obtina prelungirea termenului de finalizare a proiectului.

“Necesitatea prelungirii duratei de implementare a proiectului “Sistem de management integrat al deseurilor in judetul Cluj” la 64 de luni, respectiv pana la data de 31.12.2015, a fost imperios necesara in vederea finalizarii acestui proiect de o asemenea importanta pentru locuitorii judetului Cluj si alinierii la standardele europene in materie de management al deseurilor”, a declarat Vakar Istvan, vicepresedintele Consiliului Judetean Cluj cu atributii delegate de presedinte.

Un proiect ratat care face parte din mostenirea Consiliului Judetean este reabilitarea drumului turistic Rachitele-Ic-Ponor. Inceput inca din 2009, proiectul nu s-a finalizat nici anul acesta. Mai este nevoie de cateva luni bune pana la finalul proiectului.
Contractul obtinut de consortiul condus de MBS, in 2009, se ridica, initial, la circa 76 milioane de lei. O buna parte din suma, peste 40 de milioane, urma sa fie acoperita din fonduri europene. Pana in vara anului trecut s-a efectuat circa 60% din volumul de lucrari angajat in acest contract. Proiectul a intrat, apoi, intr-un blocaj pe care n-a mai reusit sa-l desfaca nimeni. MBS Group apartine fostului consilier local PDL din Turda Gabriel Silagy. Numele lui Silagy apare in dosarul de coruptie al presedintelui CJ Cluj Horea Uioreanu. Procurorii spun ca acesta i-ar fi dat lui Uioreanu prin intermediari peste 33.000 de lei, la inceputul lui 2013. Un an mai tarziu, in februarie 2014 Uioreanu a depus o plangere penala la DNA Cluj impotriva firmei MBS Group pe motiv ca si-a batut joc de lucrarile la drumul turistic Rachitele-Ic Ponor.
La aceasta lucrare, din totalul de 20,5 kilometri doar pe 600 de metri de drum s-a turnat asfalt, in contextul in care firma MBS Group a primit 33 de milioane de lei.
In prezent, Consiliul Judetean este nevoit sa scoata la licitatie restul de lucrari. In aceasta iarna nu se va lucra, iar reprezentantii CJ apreciaza ca in 5 luni se pot finaliza cei aproximativ 25% ramasi de executat din proiect.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *