Campanii din suflet - Nu e nevoie sa fii organizat, trebuie doar sa vrei sa faci un bine

Supermarketurile sunt deja pline de globuri si beteala. Mosii rosii apar, incet dar sigur, la usa fiecarui magazin din central orasului, iar in unele cafenele se aud de mult colinde. E acea perioada a anului in care fiecare incearca sau isi propune macar sa fie mai bun. In timp ce asociatiile de binefacere si ong-urile nu au mai niciun plan in ceea ce-i priveste pe copiii orfani sau batranii uitati in azile, campanii care au primit de la o idee simpla sarbatoresc ani buni de succese nesperate. 5 tari, 40 de orase din Romania, 45 de locatii E cazul campaniei Shoebox,  nascuta de societatea civila, care a pornit, in urma cu 8 ani, de la un gest. Clujeanul Valentin Vesa a dus, impreuna cu fiul sau de 4 ani pe atunci, o cutie de pantofi ambalata in hartie colorata si plina cu dulciuri, jucarii, manusi si sosete, unui copil institutionalizat. Nu erau nici primii care au avut ideea cutiei de pantofi, dar erau printre singurii care,  intr-adevar, faceau ceva. Fara o campanie in spate, fara un ONG sau o asociatie de binefacere. Acum, opt ani mai tarziu, romanii din Franta, Belgia, Anglia sau Australia se mobilizeaza si trimit pachete pentru micutii orfani, proveniti din familii dezorganizate sau prea sarace ca sa le faca viata usoara. In 2012 s-au strans  7.000 de cutii in 19 orase.
“In toate campaniile ShoeBox, “Mosul” nu prea are nicio treaba. Aici vorbim cu mandrie si reverenta despre timpul si eforturile depuse de romani cu inima, de orice varsta si provenienta sociala sau etnica, care pun din putinul sau multul lor, pentru cei care nu au. Nu e magie, nu e vraja, nu e basm, e realitate”, spune initiatorul proiectului.
Tot ce fac ei se face prin persoane fizice voluntare. Nu exista o fundatie, o organizatie centralizata si nici date exacte. Sutele de fotografii duse la destinatie sunt dovada sincera a transparentei campaniei. In plus, donatorii primesc, la finalul fiecariei campanii, un e-mail cu toate datele: orasele paricipante, locatiile de strangere, locatiile de destinatie si beneficiarii cutiilor. Mos Craciun pe bicicleta In 2011, cativa prieteni, pasionati de bicicleta si iubitori ai atmosferei de sarbatoare, au pedalat pe strazile Clujului costumati in Mosi Craciuni, Reni si Craciunite. Voiau sa aduca un zambet „fermecat, greu de smuls in zilele noastre”, pe chipurile oamenilor si mai ales a copiilor. Au colindat, au impartit dulciuri si mici cadouri celor cu care au interactionat, “valoarea simbolica a gestului fiind inimaginabila”, dupa cum singuri spun. Anii au trecut, iar ei au crescut cu fiecare editie. Astfel, initiativa unor tineri  pasionati de sarbatoarea Craciunului s-a transformat intr-una de ajutorare a copiilor cu abilitati speciale, a copiilor orfani sau a celor proveniti din familii prea sarace, care nu reusesc sa aduca zambetul pe buzele micutilor nici macar in perioada Craciunului. Anul acesta, la inceputul lunii decembrie, ciclomosii vor pedala pana la Liceul Special pentru Deficienti de Vedere, Liceul pentru Deficienti de Auz si Scoala Gimnaziala Speciala pentru Deficienta de Auz Kozmutza Florea.
“Anul trecut au fost 78 de voluntari, anul acesta ne asteptam la 100 de mosi pe biciclete. In Campania asta am trait niste sentimente unice: oameni care ne incurajau, soferi care mergeau cu noi in coloana si cantau alaturi de noi. Reactia copiilor nu ai cum s-o descrii in cuvinte – ganditi-va doar ca am dat pachete unor copii care nu stiu si nu pot sa spuna multumesc, dar, cumva, au facut-o si noi am inteles asta. Cativa prieteni de-ai mei, oameni in toata firea, au plans in hohote”, spune Kertesz Jozsef Levente, initiatorul proiectului.
Donatiile pentru Campania ciclomosilor se strang, pana pe data de 7 decembrie, pe strada Axente Sever din Cluj-Napoca, in intervalul orar 09:00 – 17:00. Danseaza pentru copii bolnavi Pentru prima data, anul acesta, iubitorii de zumba fac miscare si strang bani pentru copiii care sufera de insuficienta renala cronica.
“E pentru prima data cand acesti copii vor petrece Craciunul la Cluj, in mod organizat. Vom impodobi un brad, iar cu banii stransi vom cumpara imbracaminte, incaltaminte si alimente”, spune Emanuel Ungureanu, presedintele Asociatiei pentru Solidaritate si Empatie “Claudia Safta”.
2.000 de bilete vor fi puse in vanzare pentru acest eveniment, pretul unuia fiind de 20 de lei. Toti banii stransi vor fi donati pentru cadourile copiilor.

Adauga comentariu