In vizor

Camerele de supraveghere stârnesc controverse. Ar trebui filmați elevii pe tot parcursul anului?

Membrii Federației Naționale a Părinților spun că pentru a evita actele de violență în școli, camerele de supraveghere ar trebui să funcționeze pe tot parcursul anului școlar. Psihologii nu recomandă, elevii se opun, iar reprezentanții Inspectoratului Școlar Județean lasă decizia la latitudinea părinților. 

În era tehnologiei moderne, facilitățile sunt la tot pasul. La astfel de metode care le ușurează viața se gândesc și părinții când cer ca elevii și profesorii să fie supravegheați în timpul orelor și în timpul pauzelor. Mariana Pop, inspector școlar general adjunct spune că este dreptul comunității de părinți să decidă ce vor pentru copiii lor. Astfel, atâta timp cât părinții iau o astfel de decizie, Inspectoratul Școlar Județean nu se va opune. 

„Dacă ei își doresc acest lucru, nu știu de ce l-ar face, dar asta este decizia lor. Camerele se pun pe copiii să păstreze liniștea. Dacă părinții sunt de acord, este decizia comitetului de părinți de pe școală. În unele situații poate că se impune să se lase camerele pentru că unii copii nu au comportamentul dezirabil. Am văzut situații în care copiii și-au schimbat comportamentul într-unul foarte normal după montarea camerelor fiindcă nici ei nu se simțeau foarte bine să li se umble prin lucruri, să fie deranjați de alți colegi și chiar ei au cerut camere de supraveghere. Pe profesori nu are de ce să îi deranjeze dacă își țin ora corect și normal”, a spus Mariana Pop.  

Psihologii spun că deși copiii ar simți o senzație de disconfort la început, se vor adapta repede la această inițiativă. Însă nu recomandă folosirea camerelor de supraveghere pe tot parcursul anului fiindcă elevii trebuie să simtă că părinții și cadrele didactice au încredere în ei că vor alege cel mai bun comportament. 

„Cu timpul s-ar adapta. Dar întrebarea este dacă într-adevăr trebuie filmați toată perioada și nu ar fi suficient să fie filmați doar în curtea școlii sau la intrarea în școală. De acolo încolo să li se dea încredere să se dezvolte niște reguli de comportament adecvate între ei fără să fie monitorizați non-stop. Desigur, s-ar acomoda în câteva zile fiindcă subiectul uman se adaptează. Dar eu n-aș recomanda asta din motivul că nu cred că așa îi educi să aibă un comportament mai adecvat. Nici pe ei, nici pe profesori” a explicat psihologul Daniel David. 

Nici reprezentanții elevilor la nivel județean nu sunt de acord cu această inițiativă, spunând că ar fi exercitat un control mult prea mare asupra copiilor și aceștia nu se vor mai simți în largul lor într-un loc unde își petrec cel puțin patru ore pe zi. 

„Nu sunt de acord fiindcă eu consider că elevii ar trebui să aibă puțină libertate, nu să fie tot timpul monitorizați de părinți. Cî merg până la baie sau că se împing sau fac trenulețul în clasă. Ei cumva vor fi ca într-o cușcă. Așa văd chestia asta. Dacă ar fi monitorizați tot timpul, vor fi foarte restricționați. Cred că și profesorii ar avea o altă atitudine față de noi și s-ar schimba relația elev-profesor” a spus Alina Frandeș, președintele Consiliului Județean al Elevilor din Cluj.

Nici unii profesori nu au o părere bună despre această dorință a Federației Naționale a Părinților, spunând că, existând un anumit grad de intimitate, legătura elev-profesor devine mai strânsă.

„Ceea ce predau eu nu are de ce să fie vizionat și ascultat în totalitate de altcineva, decât de clasa mea. Privacy! Plus că ne diminuează nouă capacitatea de a controla casa. De ce să fim monitorizați non-stop? Dacă se comportă altcumva decât în limitele bunului simț, are de-a face cu profesorul în primul rând și nu e nevoie de alte intervenții. Dacă e, mergem mai sus, la direcțiune”, a spus Cristina, profesor de arte plastice. 

Pe de altă parte, există și profesori care spun că aceste camere de supraveghere pot să fie de ajutor când există conflicte. 

„Profesor sunt și eu, am orele filmate 100% și de trei ori am demonstrat cu filmare anul acesta că aveam dreptate în niște situații unde a fost nevoie să folosim video pentru a verifica. Deci, atâta timp cât nu ai nimic de ascuns, de ce nu? Plus că părinții ar putea vedea mult mai obiectiv modul în care a procedat într-o situație copilul lor. Pentru obiectivitate, deci, nu este o idee rea, mai ales că în unele școli deja funcționează”, a explicat Andrei Antonescu, profesor de sport. 

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *