Din oras

Calea Mănăștur se lărgește deja de doi ani. Deocamdată se va extinde cu o dezbatere publică

În urmă cu doi ani reprezentanții Primăriei Cluj-Napoca anunțau măsuri pentru decongestionarea traficului pe una dintre cele mai însemnate artere din oraș, Calea Mănăștur, prin extinderea benzilor de la patru la cinci. La o distanță de doi ani, Centrul de Inovare și Imaginație Civică (CIIC) propune o debatere publică în privința transformării străzilor Calea Moților, Calea Mănăștur, Uzinei Electrice și Mărginașă.

CITEȘTE ȘI: Cinci benzi pe Calea Mănăștur. Primăria vrea să îngusteze trotuarele, să facă loc mașinilor

Mai întâi, Calea Moților

Din păcate, recent, Emil Boc a sugerat că benzile pentru transportul în comun pe Calea Moților sunt dificil de realizat din cauza traficului de pe străzile colectoare. Potrivit conducerii Primăriei, studiul este în analiză la specialiști. 

„E foarte complicat de implementat. Acesta e răspunsul pe care îl primesc de la comisie pentru că sunt străzile colectoare spre Moților care sunt afectate foarte mult, iar o decizie luată pentru Moților se răsfrânge până pe Ferdinand sau până pe Horea sau celelalte străzi pentru că sunt străzile care intră și ies de pe Moților”, a declarat Emil Boc, la un post de radio local.

Realizarea benzilor dedicate pentru transportul în comun include și un sens giratoriu la centrul comercial Platinia. Pentru acest sens, este nevoie de exproprieri.

Mai multe detalii aici: Adio benzi pentru transportul în comun pe Moților? Emil Boc: „E foarte complicat de implementat”

Apoi, Calea Mănăștur

Calea Mănăștur, una dintre cele mai importante artere ale municipiului Cluj-Napoca, urmează să fie extinsă la cinci benzi. De asemenea, în acest proiect este inclusă și strada Mărginașă, prin exproprierea unor case şi demolarea ulterioară a acestora. În bugetul pentru anul 2019 sunt cuprinse sumele pentru expropieri. 

„Suntem în faza de obţinere a studiului de fezabilitate. Avem deja un studiu de trafic, care trebuie să fie analizat în Comisia de Circulație, apoi urmează exproprierile. Ce prevede proiectul? Lărgirea străzii Calea Mănăştur la cinci benzi, acolo avem trotuare generoase de 5-7 m care pot fi restrânse la 3 m lăţime şi astfel câştigăm o bandă de circulaţie auto în plus.

De asemenea, este prevăzută lărgirea străzii Mărginaşă, aici vor fi exproprietate câteva case, şi o străpungere de pe Calea Mănăştur înspre strada Uzinei Electrice. Această lărgire ne va ajuta să continuăm banda dedicată pentru mijloacele de transport în comun şi să facem o legătură bună între cartierele Grigorescu şi Zorilor. Vom decongestiona inclusiv traficul din Piaţa Lucian Blaga”, declara viceprimarul Clujului, Dan Tarcea, la început de an. 

Astfel, treptat, pietonii sunt evacuați de pe spațiile care le sunt destinate, adică, de pe trotuare. Municipiul Cluj-Napoca devine un oraș tot mai neprietenos cu pietonii atât din cauza trotuarelor transformate în parcări, cât și din cauza deposedării pietonilor de singura cale de acces. În lipsa unor alte soluții pentru fluidizarea traficului, aceasta pare a fi singura măsură identificată de specialiștii municipalității clujene pentru introducerea benzilor dedicate transportului în comun. 

O simplă analiză demonstrează că extinderea Căii Mănăștur de la patru la cinci benzi se va bloca chiar în strada Moților și Clinicilor, străzi sufocate deja de numărul mare de autoturisme ce tranzitează municipiul. 

Din 2017, Emil Boc a susținut că realizarea unei benzi dedicate pe Calea Moților reprezintă o prioritate. Tot de atunci, situația este întoarsă pe toate părțile de către specialiști. Să fie acești „specialiști” aceiași experți care au trasat și pistele pentru bicicliști?

Iar dacă, cel puțin deocamdată, realizarea unei benzi dedicate pentru transportul în comun pe Calea Moților este imposibilă, cum va decongestiona traficul crearea unei benzi suplimentare pe Calea Mănăștur? 

Pistele pentru bicicliști și benzile dedicate: același scenariu

Lucrăile pentru trasarea și construirea celor 59 de kilometri de piste de biciclete, incluse in proiectul eurpean “Bike-Sharing”, au inceput cu mare elan în 2015. Proiectul „Bike-Sharing” prevedea un traseu de piste pentru biciclete care sa lege cele trei localitati: Cluj-Napoca – Floresti si Apahida, dar si stații pentru biciclete care pot fi inchiriate gratuit, pe baza unui card special. De cca un an și jumătate Primăria Cluj-Napoca nu mai eliberează carduri pentru bicicliști. Socoteala e simplă: 500 de biciclete și câteva mii de posesori de carduri. Însă aceasta nu este decât o latură a problemei cu care se confruntă bicicliștii. Cel mai mare dezavantaj pentru circulația alternativă pe două roti este reprezentată de lipsa infrastructurii necesare. Adică absența pistelor de biciclete. Trasate fara noima, discontinue, o data pe stanga, apoi pe dreapta, o porțiune pe trotuar iar o alta pe stradă, acestea incep si se termina nicaieri.

Aceeași problemă poate fi urmărită, din păcate, și în cazul benzilor dedicate mijloacelor de transport in comun. Banda dedicata transportului in comun si biciclistilor s-a deteriorat aproape de pe o zi pe alta pe Bdul 21 Decembrie 1989, iar angajații RADP au efectuat multiple lucrări de întreținere. Iar aceasta întrucât lucrările inițiale au fost făcute pe repede-nainte, pe ploaie. Abia după introducerea acestei benzi dedicate, Bdul 21 Decembrie urmează să intre în reparații. Însă lucrările sunt programate să înceapă abia în primăvara anului viitor.

CITEȘTE ȘI: Modernizarea b-dului 21 Decembrie 1989 începe abia peste un an. Ce modificări sunt preconizate

Astfel, banda dedicată transportului in comun care începe în cartierul Mărăști și continuă până pe strada Memorandumului se va bloca pe Calea Moților. Pentru început, adică la doi ani de la promisiunile făcute în privința extinderii de pe Calea Mănăștur, dar și a realizării benzii dedicate pentru Calea Moților, municipalitatea organizează o dezbatere publică pe acest subiect. 

Dezbaterea publică se va desfășura miercuri, 22 mai, la ora 17:00, la Centrul de Inovare și Imaginație Civică (CIIC), a cărei temă vizează: benzile dedicate pentru transportul în comun și PUZ și studii de fezabilitate pentru Calea Moților, Calea Mănăștur, strada Uzinei Electrice și strada Mărginașă. Întâlnirea va avea loc la clădirea Casino din Parcul Central Simion Bărnuțiu.

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *