Bugetarea participativă, o nouă tentativă de umanizare a administrației BOC. Soluții de bun-simț pentru slujbașii orbiți de digitalizare

O nouă tentativă a procesului de bugetare participativă este în desfășurare. De departe, devin vizibile propunerile de bun-simț din partea clujenilor. Aceleași propuneri nebăgate în seamă de administrația Boc de ani de zile, dar care, chipurile, a devenit sensibilă la sugestiile cetățenilor. Cu alte cuvinte, municipalitatea pare să nu observe de una singură, prin intermediul zecilor de slujbași adunați în Primărie cu treabă și fără treabă, problemele semnalate sub formă critică de cetățeni, dar se arată deschisă propunerilor venite prin intermediul proiectului de Bugetare Participativă. 

Și totuși, putem constata că e vorba de aceleași propuneri solicitate Primăriei Cluj-Napoca:

transformarea străzii Piezișă din Campusul studențesc Hașdeu într-una pietonală; reabilitarea canalului Morii; piste pentru bicicliști și locuri de parcare pentru biciclete; trotuare pentru pietoni, nu pentru autoturisme... Și lista continuă.

CITEȘTE ȘI Bugetarea participativă, runda 2 de pus proiecte la sertar 

Puteți observa faptul că aceste „proiecte” au fost semnalate municipalității de ani buni, însă administrația Boc a tot tras de timp. Fără a veni cu soluții. Neștiind care sunt problemele reale cu care se confruntă zilnic locuitorii din cartierele Clujului, municipalitatea a lansat între timp o nouă formă de consultare publică: bugetarea participativă. E lesne de înțeles de ce a recurs la o asemenea alternativă: este cunoscut faptul că primarul Emil Boc nu mai acordă „audiență” cetățenilor. În atare condiții, într-o epocă dominată de online, Primăria Cluj-Napoca se arată deschisă sugestiilor venite din partea clujenilor anume prin intermediul internetului: „suntem deschiși să vă ascultăm, însă nu direct, ci prin intermediul platformelor online”, ar vrea să ne transmită funcționarii virtuali ai Primăriei. 

Piezișa, pietonală și nu prea...

Piezișa, una dintre cele mai frecventate străzi din oraș, nu a devenit pe deplin niciodată o stradă pietonală. Chiar dacă această solicitare datează de prin 2009, municipalitatea tot nu a găsit o cale de transformare a zonei într-una accesibilă studenților, nu autoturismelor. Iată poate de ce, această „propunere” se regăsește pe biroul lui Emil Boc de ani buni, în continuare clujenii revin asupra acestei solicitări, chiar dacă Primăria Cluj-Napoca a așteptat cea de-a treia rundă a bugetării participative pentru a se trezi din amorțirea digitală și a-și îndrepta atenția spre solicitările cât se poate de concrete ale cetățenilor. 

Trotuarele să fie redate pietonilor...

Evident, această solicitare este una cât se poate de pertinentă, în condițiile în care municipiul Cluj-Napoca a devenit un oraș tot mai puțin prietenos cu pietonii. Colac peste pupăză, pentru a fluidiza traficul pe Bdul Nicolae Titulescu, Primăria a amenajat o bandă dedicată transportului public, răpindu-le astfel pietonilor unul dintre puținele trotuare verzi: acum, trotuarele din această zonă s-au transformat în locuri de parcare pentru mașini. 

CITEȘTE ȘI: #smartboc Cum a fluidizat Emil Boc traficul de pe Titulescu: a lăsat pietonii fără trotuare FOTO

Pentru a reda trotuarele clujenilor, administrația Boc ar fi trebuit să ridice suficiente parkinguri și să amenajeze zone de parcare pentru autoturisme, o măsură ce trebuia luată acum 5 ani de zile. Din păcate, până acum au fost demolate zeci de garaje din cartierele Clujului, urmând ca noile parkinguri să fie ridicate după parcurgerea diverselor etape: studii de prefezabiliate, studii de oportunitate, licitații și semnări de contracte. Cu alte cuvinte, mai devreme de anul 2020 Primăria Cluj-Napoca nu poate rezolva această problemă. Cu toate că solicitarea revine, chiar și la cea de-a treia rundă a bugetării participative: pietonii au rămas pe din afară. 

Același Canal al Morii...

Canalul Morii este ignorat de ani de zile de către Primărie. Doar o mică parte a fost curățat și amenajat, în zona centrală. Despre situația dezastruoasă a Canalului Morii, Ziar de Cluj a scris nenumărate materiale, fără ca cineva din administrația publică locală să se sensibilizeze. De cel puțin opt ani, Primăria promite că va amenaja Canalul Morii.

Acum, o nouă propunere în privința amenajării Canalului Morii se regăsește printre sugestiile propuse de clujeni în cadrul bugetării participative. 

CITEȘTE ȘINoi promisiuni pentru comerțul de trotuar din Piața Mihai Viteazu. Massive Attack, marca Dan Tarcea: “Va intra într-un proiect de modernizare și curățenie masivă”

Ignorat de Primărie, Canalul Morii este readus la viață, pe bucăți, de voluntari

Pistele de bicicliști, pistele…

Continuarea pistelor pentru bicicliști este una dintre propunerile ce a fost înaintată chiar în 2017, la prima rundă de bugetare participativă. Da, este vorba despre acele piste de bicicliști desenate cu creta, care nu au nici început nici sfârșit. Acesta este un proiect ratat, inutil. Și nu o spunem noi, ci bicicliștii. Proiectul Bike Sharing a fost inaugurat în noiembrie 2015, deși nu era finalizat în totalitate. Valoarea totala a proiectului a fost de 14.422.085,74 lei, din care 98% reprezintă valoarea nerambursabilă. Proiectul prevedea realizarea a 50 de stații de închiriere, din care 42 de stații în Cluj-Napoca, 4 stații în Florești și 3 stații în Apahida. În 2015, nu erau livrate toate cele 540 de biciclete. 

"În prezent, la Cluj-Napoca, din cele 42 de stații, sunt funcționale 29 și au fost livrate 470 de biciclete. În perioada următoare vor fi date în folosință restul stațiilor și bicicletelor în vederea închirierii", se arăta într-un comunicat emis de Primarie.  

CITEȘTE ȘIProiectele inutile ale Primăriei, care au costat „o căruță de bani”

După ce și-a bătut joc de Bike Sharing, Primăria alocă bani pentru Bike Sharing 2. Bicicliștii sunt total nemulțumiți

Iar lista propunerilor venite din partea clujenilor poate continua la nesfârșit și vizează măsuri de bun-simț, măsuri pe care municipalitatea clujeană nu a fost capabilă să le concretizeze. Aceleași probleme sunt semnalate, an de an, de către clujeni.

În schimb, Primăria Cluj-Napoca preferă să le aranjeze pe criterii de voturi, ordonându-le într-un clasament propriu, prioritizându-le în fiecare an:

2017

Creșterea siguranței pietonale la trecerile de pietoni

Parcul Între Lacuri

Amenajarea spațiilor publice cu unități de colectare inteligentă a gunoiului

Demolare garaje și înlocuirea lor cu parcări și spațiu verde

Toalete pentru toți

Clujul verde - un copac la trei parcări

Piste biciclete Observatorului și Nicolae Titulescu

Clujul Verde și Eficient: Grădini verticale și Fațade vegetale

2018

Amenajare parc în cartierul Bună Ziua
Parcări sigure

Extinderea scuarului și a spațiului verde din zona centrală a cartierului Zorilor

Extinderea skate park Rozelor

Transformarea străzii Iuliu Maniu în spațiu partajat

Amenajarea spațiului dintre Cetățuie și stradă Dragalina – podul pietonal

Amenajarea stațiilor de autobuz cu plante cățărătoare și mobilier urban

Parc cu destinație de citit, relaxare și joacă într-o atmosfera relaxantă în cartierul Gheorgheni

2019

Strada Piezișă, pietonală

Autogară Europenă

Rastele de parcare pentru biciclete

Pasarele pietonale

Reamenajare Canalul Morii

Trotuare pentru pietoni

Oraș prietenos pentru copii

 

 

Adauga comentariu