Din oras

Benzi suplimentare pentru transportul public și trotuare ciuntite. De ce se „opune” Emil Boc?

La dezbaterea publică privind benzile dedicate pentru transportul în comun pe axa Calea Mănăștur – Calea Moților au participat câteva zeci de persoane. Din păcate, soluțiile propriu-zise țin de viitor: „Nimic nu este decis în această seară”, a conchis Emil Boc. Propunerile lansate urmează să treacă prin Comisia de Circulație a Primăriei pentru a fi analizate de specialiști, apoi să fie supuse dezbaterii în Consiliu local și ulterior, aprobate. 

Singurul moment notabil al discuțiilor a fost reprezentat de „opoziția” edilului clujean în ceea ce privește introducerea unei benzi suplimentare pentru autoturisme: Emil Boc nu a „gustat” propunerile proiectanților. În lipsa unei opoziții reale sau în absența specialiștilor, Emil Boc s-a „opus” pentru moment, chiar dacă dezbaterea nu a avut un caracter final. 

CITEȘTE ȘICalea Mănăștur se lărgește deja de doi ani. Deocamdată se va extinde cu o dezbatere publică

Proiectanții de la FIP Consulting au prezentant succint proiectul care vizează descongestionarea și fluidizarea traficului pe traseul Calea Mănăștur – Calea Moților, până la intersecția cu str. George Coșbuc. Conform specialiștilor, pe Calea Mănăștur ar urma să fie reduse suprafețele benzilor la 2.9 metri lățime, astfel încât, cu câte o bandă dedicată autobuzelor pe fiecare direcție de mers să fie creat un spațiu suplimentar pentru trei benzi destinate autoturismelor. Chiar dacă ar fi necesară o singură expropriere și s-ar interveni doar pe suprafața nordică de trotuar, care ar avea o lățime de minimum 2.3 metri, ideea proiectanților a stârnit polemici.

Deşi proiectul propus a fost realizat în conformitate cu tema de proiectare din caietul de sarcini al licitaţiei publice, acesta nu a fost apreciat de către primarul Emil Boc:

“Nu înţeleg ideea unei benzi suplimentare de maşini, chiar dacă asta a fost tema de proiectare. Nu vrem să aducem mai multe maşini în centrul Clujului. Mi-aţi spus că o să se despartă traficul la intersecţia cu Clinicilor. Şi le ducem în Piaţa Lucian Blaga sau ce? Nu aţi corelat proiectul cu celelalte din oraş, cum este cel pentru Piaţa Lucian Blaga unde încercăm să dăm spaţiu pietonilor, dispare o bandă. Poate mă convingeţi”, a reacționat edilul clujean. 

Până când specialiștii coordonați de Emil Boc se vor dumiri în privința soluțiilor pe acest segment de traseu, o altă nemulțumire a fost făcută publică de către cetățeni: dimensiunea benzilor dedicate, folosite și de bicicliști, dar care reprezintă un pericol pentru traficul alternativ.

 “Un autobus nu poate depăşi un biciclist. Dacă nu eşti maratonist, banda aceasta nu este făcută pentru bicicliştii amatori. Nu poţi lăsa un copil să circule pe ea”, a fost una dintre obiecțiile formulate. Dimensiunea benzii dedicate pentru transportul în comun nu permite circulația simultană a unui biciclist și a unui autobus.

La acest capitol, edilul clujean s-a arătat de acord. Și cam atât. “Primarul din Copenhaga mi-a spus că benzile dedicate şi pistele de biciclete de calitate sunt răspunsul pentru a scoate maşinile din oraş”, a adăugat Boc.

Deocamdată au fost formulate doar câteva concluzii parțiale: trotuarele vor fi ciuntite, iar benzile dedicate transportului public vor rezolva problema traficului aglomerat din oraș. 

Conform proiectului propus, costurile acestei investiții se vor ridica la 10 milioane de euro, iar exproprierile vor fi costa 2,5 milioane de euro.

Pe Calea Mănăștur este vizat segmentul de la intersecția cu strada Govora, până la intersecția cu strada Mărginașă, care are acum 2 benzi pe sens:

”Ceea ce ne propunem pe această stradă este să introducem benzile dedicate de transport pe ambele părți și transformarea spațiului rămas carosabil din 2 benzi în trei benzi prin diminuarea suprafeței alocate fiecărei benzi. Se propun benzi de 2,9 metri lățime, ceea ce va conduce la scăderea vitezei de deplasare auto. Pentru a face acest lucru nu este spațiu existent între cele două borduri și vom intra pe trotuar”, a susținut Radu Andronic. Astfel, urmează să fie relocată stația de autobuz de pe Calea Mănăștur, din apropierea străzii Mărginașă, și transferată mai sus, pe direcția Mănăștur, pe un teren al USAMV, care ar urma să fie cedat Primăriei Cluj-Napoca. ”Trotuarele vor varia, dar nu vor fi mai mici de 2,3 metri”, a mai adăugat Andronic.

Pe Calea Moților toate intersecțiile ar urma să beneficieze de semaforizare inteligentă, iar stația de autobuz de pe Moților – Mănăștur ar urma să rămână pe locul actual. Cu toate acestea, trotuarele vor suferi modificări, adică vor fi „ajustate”, aspect ce i-a îngrijorat pe unii participanți.

Exproprieri vor fi realizate și pe strada Oțetului (din apropierea complexului Platinia). Aici strada va fi extinsă și va fi realizată o piațetă. În plus, strada Mărginașă urmează să fie refăcută, dar va rămâne tot la 2 benzi, fără exproprieri. 

Singura măsură identificată astfel de specialiști de referă la redimensionarea trotuarelor: fie pe Calea Moților, fie pe Calea Mănăștur. Doar în acest fel, traficul poate fi fluidizat prin realizarea unor benzi suplimentare pentru tarnsportul public în comun.

O altă propunere a venit chiar de la edilul clujean: „Aici e vorba despre schimbarea de mindset”, a susținut Boc.

Până la forma finală a proiectului ce vizează extinderea benzilor de circulație pentru fluidizarea traficului, singurele propuneri se referă la îngustarea trotuarelor și transformarea mentalității. Atât. 
 

CITEȘTE ȘICinci benzi pe Calea Mănăștur. Primăria vrea să îngusteze trotuarele, să facă loc mașinilor

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *