Bălăriile scumpesc satul din Cluj

Zona Sopor a devenit, în urma declarațiilor elucubrante ale primarului Emil Boc, cea mai scumpă din Cluj, aici prețul mediu pe metru pătrat ajungând la 2 052 euro la începutul lunii octombrie, conform statisticilor oferite de compariimobiliare.ro.

Emil Boc a declarat la un post de radio (vorbele fiindu-i apoi rostogolite de o parte a presei locale) că Sopor va fi un oraș în oraș, mai mare ca vechiul Mănăștur, că în noul cartier vor locui între 50 000 și 70 000 de oameni și că acest nou cartier va fi „un model de referință pentru România, un cartier ca la carte”, unde cei mai buni experți ar urma să traseze bulevardele, grădinițele, școlile, în așa fel încât, la maximum 20 de minute de mers pe jos, locuitorii din Sopor să găsească toate facilitățile necesare. Oferind drept exemplu negativ Bună Ziua, Emil Boc a declarat că în Sopor va fi eliminat traficul inutil și că aici vom avea până și stație de metrou!

Viitorul sună bine! Însă trecutul și prezentul ne pot oferi date mult mai relevante pentru ce ne rezervă viitorul, decât simplele declarații politicianiste ale primarului.

Acolo unde Emil Boc anunță un cartier mamut, cu o infrastructură exemplară și cu un trafic practicabil, avem acum o colonie Sopor spre care, atunci când mergem cu mașina, călătorim în timp. Drumul de câțiva kilometri dintr-unul din cele mai bine cotate cartiere ale orașului, Gheorgheni, este neasfaltat și are un aspect de uliță sătească din secolul trecut.

Există în prezent trei intrări spre terenul deluros care adăpostește în vorbe viitorul cartier, model la nivel național – o intrare dinspre Someșeni, învecinată cu Pata Rât, una dinspre Colonia Borhanci (o altă zonă urbanizată sălbatic) și o alta dinspre Gheorgheni, unde construcția noului cartier a început deja, cu o mână de blocuri presărate pe o stradă lipsită de trotuare.

Conform planurilor declarative ale primarului, între 50 000 și 70 000 de oameni vor intra cu mașinile într-un cartier de dimensiunea Mănășturului, pe aceste căi de acces:

Intrarea dinspre Gheorgheni

Intrarea dinspre Borhanci

Intrarea dinspre Someșeni

Cu siguranță nu se vor crea ambuteiaje atunci când zeci de mii de locuitori vor năvăli spre Gheorgheni, Borhanci și Someșeni! Zona Iulius Mall, deja blocată, va fi asaltată suplimentar din două părți, dinspre Sopor și Someșeni, iar pe străzile înguste din Borhanci se va sta bară la bară până pe Constantin Brâncuși și, mai departe, spre Piața Cipariu.

Desigur, dacă sistematizarea promisă ar fi făcută de oameni competenți, lipsiți de interese personale, problemele de trafic ar putea fi – parțial – preîntâmpinate. Însă, atunci când sunt sute de milioane de euro la mijloc, interesul public pălește în fața interesului privat. Cel mai probabil, Sopor va continua o dezvoltare firească, pe firul pe care a pornit-o acum, iar la vremuri noi vom avea doar Bună Ziua II!

Bălăriile care au scumpit satul din Cluj

Bălăriile pe care le putem vedea în imaginile de mai jos sunt cele care, gonflate sub forma bălăriilor primarului, au scumpit zona „rurală” Sopor, lipsită de trotuare, transport în comun, salubrizare eficientă ș.a.m.d.

Aceste dealuri uitate de timp, aceste drumuri uitate de autorități vor găzdui cartierul ca la carte, model de referință pentru România, Sopor. Bineînțeles, în imaginația electorală a primarului Boc și a naivilor care încă îl mai cred:

Model de infrastructură rutieră în Soporul anului 2019. Răspântie de drumuri:

Bulevardul Promisiunilor Deșănțate:

Calea Victoriei Electorale:

Datorită nivelului de viață deosebit al locuitorilor, zona este înțesată cu anunțuri de vânzare:

Joi, 10 octombrie, vom afla noul MASTERPLAN Sopor pentru care Primăria va plăti peste 3 milioane de lei

De data aceasta, primarul nu s-a rezumat doar la promisiuni bombastice, ci a inițiat și un concurs internațional de soluții pentru „Planul Urbanistic Zonal Sopor Masterplan – Cluj-Napoca 2019”, concurs cu premii foarte generoase: premiul I, contractul de proiectare cu valoare estimată la nivelul sumei de 2 800 000 lei, fără TVA; premiul II – 120 000 lei; premiul III – 70 000 lei, TVA inclus.

Pe site-ul oficial al concursului putem citi următoarea declarație de intenții:

„Cum arată un cartier proiectat pentru viitorii locuitori, într-o lume în care, în economie, pe lângă PIB (Produs Intern Brut), vor fi introduși și indicatori ai calității vieții? Cu siguranță va fi un oraș care ține cont de sensibilitatea și condiția omului pe pământ, a omului cu un stil de viață sănătos, a omului conștient că întreaga lui activitate își extrage resursele din natură, drept pentru care va trebui să trăiască în echilibru cu ea.  Ne gândim la generația actuală, dar mai ales la cele ale următorilor 30 de ani. Ne așteptăm la un oraș mai mult pentru oameni decât pentru mașini, cu acces la majoritatea funcțiunilor necesare în cotidian pe jos sau cu bicicleta și bine conectat la zonele deja urbanizate, în special prin transportul în comun. Pentru a încuraja deplasările pietonale, spatiile publice vor trebui sa fie atractive, iar vara sa fie răcoroase. Astfel, vegetația și rețeaua de spații verzi, conectându-se la cele existente, vor contribui semnificativ la plusul de valoare imobiliară.

Primăria municipiului Cluj Napoca asigură finanțarea pentru noua planificare urbană: de la concursul de soluții/ master plan la elaborarea Planului Urbanistic Zonal și construirea etapizată a infrastructurii și a dotărilor publice.

Urbanizarea propusă va aduce o valoare crescută a proprietăților private din zonă, prin utilizare judicioasă a teritoriului, coerență urbanistică, soluții pentru creșterea calității vieții și a coeziunii în vecinătate.

În același timp, investitorii privați vor beneficia de noi oportunități de investiție și de plus valoare prin inovație urbanistică.”

Bingo! Urbanizarea propusă va... bla, bla, bla..., dar, în plus, va aduce o valoare crescută a proprietăților private din zonă, iar investitorii privați vor beneficia de noi oportunități de investiție. Nici nu mai trebuie făcut nimic concret, pe teren, planul pe hârtie să arate minunat, să aibă primarul Boc cu ce se lăuda în campanie, să crească prețurile pentru terenurile din zonă! Cine a fost inteligent și a cumpărat până acum, va vinde mai scump de acum încolo! Sau va construi pe un teren viran care va vedea infrastructură modernă atunci când se va inaugura și metroul, promis și pentru această zonă.

Până să ne deplasăm cu metroul, în noul Sopor vom circula însă mai mult pe jos pentru că, din declarațiile preliminare de intenții putem citi printre rânduri faptul că nu se va putea circula cu mașina personală în această zonă ce va fi gâtuită de trafic. Dacă se va face vreodată, totuși, ceva.

Adauga comentariu