Amicii ziarului

Aspiratoarele de bani ale viitorului cincinal

CES  (Consumer Electronics Show ) este un eveniment anual organizat la Las Vegas in Ianuarie, eveniment care de multe ori ne arata ce se va intampla semnificativ in viata noastra in urmatorii ani  – daca stim sa „citim” ce se vede acolo – cateodata mai mult decat alegerile din tara sau oras, mai mult decat bugetul national sau local anual.
La acest targ de electronice de larg consum se prezinta modelele de avangarda – de fapt tehnologii si aparate deja testate, validate in cercetare si laboratoare, care urmeaza sa fie scoase pe piata la vanzare, cu reclama cat cuprinde, pentru a fi comercializate la nivel de masa.
Nu cred ca e nici o exagerare in ce spun. Daca te uiti azi de jur imprejur prin orice mall sau super-market din Cluj, rar mai vezi un cocalar sau un taran care sa nu butoneze un smart-phone sau o tableta. De obicei se hizleste pe facebook, nu citeste ceva util, ramane la fel ca inainte de a folosi gadget-ul respectiv, dar pentru cei care vand jucariile respective asta nu conteaza: au facut vanzarea, si-au luat banii, treaba clientului daca ii foloseste sau nu la modul serios in vreun fel jucaria respectiva. Sigur ca foarte multi dintre noi chiar avem mare nevoie de respectivele jucarii, ne citim emailurile, carti, aflam informatie utila despre vreme, zboruri, curs valutar in timp real. Pentru acestia vorbim de un progres real, de o imbunatatire a vietii de zi cu zi si merita banii cheltuiti cu varf si indesat.
In urma cu 5-6 ani lucram pentru 2 firme care faceau – ambele – produse software „de viitor” pentru astfel de jucarii. Cei din afara proiectelor, prieteni, cunoscuti, erau sceptici, mai ales in legatura cu piata locala: „cum dracu’ sa butoneze Bula, Ion si Maria smart-phone-ul? Cum naiba sa dea bani pe software de jucarie?”. Ei, uite ca azi dau bani toti pe asa ceva, inclusiv cei mentionati. Cand copilul lor de 5-6 ani se apuca de urlat ca vrea nu stiu ce joc pe tableta, parintii dau click, platesc cu cardul si iata ca se poate. Sigur ca ar putea trai fara asta, exact cum inainte de a fi televizoare bunicii lor traiau bine-mersi si fara televizoare, dar odata aparuta pe piata minunea nu mai scapi de ea, dupa ce te obisnuiesti si jucaria intra in mentalul colectiv ca necesitate obligatorie 
De ce este util de „citit” CES-ul : pentru ca dincolo de firme, branduri, gadget-uri, produse si tot felul de prezentari, arata tendinte, arata ce vor scoate firmele mari pe piata si ce vor promova agresiv spre vanzare.
Anul acesta s-au consolidat mai degraba 3-4 tehnologii, aparute pe piata de o vreme, acum in stadiul de larg-consum, produs de masa.
Conectivitatea, „Internetul lucrurilor” , „Internet of Things” cum e apelat peste tot pe net: aparate si utilitati conectate intre ele si conectate in final la internet, accesibile de pe telefonul mobil: senzorii de la toate prizele din casa, cu senzori wireless (deja se gasesc de cumparat pe la magazinele de electrice din Cluj). Conectate la o cutie din casa, (care la randul ei e conectata la internet), acesti senzori fac asa numita casa inteligenta. Exemple de utilitate imediata: esti plecat de acasa pentru cateva zile iarna, lasi centrala termica pe 10 grade Celsius, sa nu consume mult gaz. Cand te intorci vrei sa nu ingheti de frig si tu si copilul, asa ca intri de pe smart-phone pe o aplicatie cu 2-3 ore inainte de a ajunge acasa, pornesti senzorul respectiv si cand ajungi acasa ai 20 de grade, cald si bine. Alt exemplu: becuri reglabile – deja se pot cumpara inclusiv prin magazinele din Cluj: senzori de lumina, conectati la internet, „citesc” cat e de intensa lumina naturala si un soft – nici macar nu foarte destept – iti regleaza becurile din casa sa nu consume aiurea prea mult cand nu trebuie – lumineaza mai mult sau mai putin intens, in functie de lumina de afara.
Genul acesta de cheltuieli vor deveni uzuale si au sens, adica aduc utilitate oricui, de aceea va fi cel mai probabil o explozie a sistemelor de casa inteligenta in urmatori 3-4 ani. Ca la orice gen de tehnologie care se impune pe piata, pe langa sumele absolut utile se vor chelui sumele „abuzive”, cheltuieli generate nu de vreo necesitate clara ci din cu totul alte motive: cucoane plictisite care vor vrea sa arate prietenelor ca ele isi pornesc masina de spalat de la telefonul mobil, cocalari care o sa vrea prin cluburi sa arate live pe telefon ce pat mare au ei in dormitor  la tot felul de pitipoance – genul acesta de rulaje in economie au fost sunt si vor fi intotdeauna, orice tehnologie vinde atat pe motive obiective cat si aditional, pe motive de Tanta si Costel.
Anul acesta la CES au fost puzderie de sisteme pentru case inteligente, de la tot felul de producatori.
Un segment apropiat de acesta este cel al masinilor conectate: povestea e simpla, de ani de zile masinile vin la pachet cu aparate si soft de navigatie GPS. Trendul actual e ca intregul bord al masinii sa iti fie conectat la internet, sa iti apara pe ecran in timp real conditiile meteo, harti si traseu, sa primesti in masina telefon pe speacker si sa vorbesti in timp ce conduci, etc. Aici costurile si schimbarile merg in general la producatorii de autoturisme, nu la consumatorii finali. Consumatorii finali vor plati in schimb abonamentele la internet ale respectivelor masini  unii pentru ca intradevar vor sa traiasca in secolul 21, vor folosi activ si util sistemele respective, altii din motive de motive, oricum se vor rula bani in asa ceva.
Pe langa noutatile respective, atat la case cat si la masini, vor apare tot felul de aplicatii pentru telefoane, aplicatii soft care vor lucra mana in mana cu sistemele si vor rula sume in industrie.
Odata ce conectivitatea extinsa a caselor si masinilor va deveni standard , nu mai tarziu de 4-5 ani, greu vei mai putea cumpara o casa sau o masina noua fara a avea „la pachet” si aceste facilitati.
Aparate electronice de fitness la purtator si „Ceasuri Inteligente”: deja intrate pe piata din Romania, vor fi tot mai folosite si tot mai promovate. E trendul momentului si afara, la CES a fost plin de ele, de la tot felul de firme. Prin Februarie-Martie au anuntat lansari cei mai mari, producatorii care cand lanseaza vreo jucarie rup normele, misca sume enorme in toata lumea si schimba modul de viata a maselor mari de oameni.
Doua exemple recente pot da, traite de subsemnatul, referitor la folosirea acesor jucarii de catre oamenii mari: la cina, un om de vanzari de 50 de ani, dintr-o tara europeana obisnuita de decenii sa adopte toate trendurile noi foarte repede mi-a aratat incantat noul lui ceas inteligent, l-a tot butonat si mi-a tot aratat : ca ii vin emailurile pe ceas, ca vede pe ceas vremea, ca isi programeaza intalnirile. Toate bune, la final i-am zis: „Ok, toate astea le ai pe telefonul mobil, de ce ti-ar folosi si pe ceas?” SI aici bomba, citez : „cand sunt sub dus, cu ceasul asta imi reglez de la distanta volumul muzicii de la boxe” . Am cascat ochi: ”hah???”. La care mi-a auncat o privire care spunea : „da ma` tarane, ce te miri asa??”, ca nu am mai comentat nimic: daca sunt oameni care folosesc ceasul sub dus sa isi regleze volumul la boxe, e clar ca se vor vinde smart-watch-urile. Plus aplicatiile soft pentru ele, aplicatii care sa le lege de internet si telefoane mobile, tot felul.
Celalalt exemplu: tot un tip copt ca varsta, experienta si pozitie, tot dintr-o tara europeana: s-a ridicat brusc de pe scaun si de fata cu mine s-a apucat sa umble de jur imprejurul biroului. La privirea mea de „hah??” mi-a raspuns ca are aparat de fitness pe mana si are un numar de pasi minim de facut pe zi si pe ora, nu facuse nu stiu cati pasi in ultima ora si trebuia sa recupereze, il anuntase aparatul de pe mana.
Aceste aparate vor fi tot mai folosite de cei care alearga prin parcuri, merg la sala, merg pe bicicleta, sport in general. Aparate care iti masoara pulsul, tensiunea, respiratia, distantele tot felul de lucruri, le salveaza prin internet in baze de date, iti fac satistici despre trecut, cat ai slabit, cat ai progresat, iti planifica sportul pe viitor.
Tot din categoria mirarilor: un coleg mi-a aratat odata pe un astfel de device ca a avut cosmar la 4 fara un sfert noaptea, ca aparatul atunci ii inregistrase varf de tensiune si respiratie  nu am inteles la ce ii folosea lui sa stie ora exacta la care a avut cosmar, esential e ca el folosea respectiva facilitate, deci ii dadea utilitate si justifica achizitia.
Pe aceasta zona, de sport si fitness + ceasuri inteligente cred ca se vor face multi bani in urmatorii ani. In primul rand pentru ca e un trend si in Romania asta cu alergatul; viata sanatoasa, mersul pe bicicleta, alergare seara, tot felul de cross-uri ale companiilor. Apoi genul acesta de produse are un fantastic potential la cateva categorii care le vor afisa intens, daca nu le vor folosi neaparat: prima, cea mai „vulnerabila” la asa ceva: hipsterii, inchipuitii care se cred mai occidentali, „cool”, geniali, doar pentru ca se imbraca intr-un anumit fel sau asculta un anumit gen de muzica. Fiecare generatie are asa ceva, au fost hipiotii anilor `60, frantuzitii interbelici, au fost intotdeauna, sub diferite forme si aspecte. „Tinerii frumosi” cum le spun unii mai nou. Astia vor exagera cu aparatele astea. O sa li se para ca asa sunt in rand cu timpul si cu lumea, ca sunt superiori celorlalti. Vor veni apoi natural cocalarii si pitipoancele, care vor urma in comportament ce vad la televizor, probabil sub tot felul de forme de kitch, dar vor ridica potentialul de piata al produselor, crescand volumul vanzarilor.
Dincolo de zona de larg consum se anunta cel putin 2 trenduri cu mare potential pentru urmatorii ani pe zona achizitiilor de firma: Imprimantele 3D si Dronele. Imprimantele 3D pentru diferite lucruri. La modul serios, la ora actuala au performante tehnice bune doar pentru lucruri simple, lucruri din plasic, din materiale usoare, fara rigoare mare de precizie, daca ne referim la imprimante tridimensionale accesibile ca pret. Se vor vinde pentru asa ceva, cu beneficii pentru utilizator, fara indoiala. Dar presupunerea mea e ca exista si aici un potential rezidual: in multe firme cand apare ceva nou, sau relativ nou pe piata, se gaseste intotdeauna cate un sef de departament, vreun director de marketing sau de ceva, vreun decident care crede el ca asa se face acuma, ca altfel ramai in urma daca nu faci ce au facut ceilalti in jurul tau. Genul acesta de decident nu sta mult pe ganduri si cumpara cate o chestie de asta fara o judecata buna, nu calculeaza prea mult daca intradevar il ajuta sau nu in firma chestia respectiva. Imi amintesc cand au aparut imprimantele cu cerneala si le-au inlocuit pe cele cu ace, apoi cele cu laser le-au inlocuit pe cele cu cerneala: erau progrese reale, dar nu orice sef de departament care decidea imediat sa schimbe tot ce avea cu tot ce e mai noupe piata  avea si o nevoie reala de asa ceva, multi urmau un trend. Mai venea si cel care vindea aceste aparate, cu papagal, brosuri frumos printate si de ce nu cu un comision il convingea pe pacalici ca daca nu schimba aparatul urgent e un ratat, ramane in urma si gata treaba.
Cu dronele e relativ la fel: cele existente la ora actuala pe piata la preturi accesibile te ajuta de exemplu sa livrezi lucruri usoare, gen pizza la domiciliu, sa supraveghezi obiective comerciale, in loc de paznici pui o camera de luat vederi unei drone si o programezi sa zboare in perimetrul pe care il supraveghea paznicii; sa dea alarma daca misca vreun intrus. Se vor vinde din ce in ce mai multe pentru asa ceva. Apoi e geodezia, cadastrul ,de urmarit evenimente rutiere si trafic dinamic.
Deja in US si probabil in curand si la noi vanzarile sunt potentate de hobisti: unii doar sa se joace cu ele pe post de porumbei voiajori sau sa faca pilotaj de la distanta ca hobby, altii, cum s-a intamplat recent, sa le doboare cu arma de vanatoare pe ale vecinilor si alte nebunii . Pentru motive serioase sau puerile, aceste aparate vor avea un volum tot mai mare de vanzari, deja in unele tari se pune serios problema cum sa se reglementeze legal aceste jucarii cu care momentan fiecare se joaca prin aer cum are chef.
Dincolo de aceste trenduri noi, la CES s-a vazut clar ca telefoanele inteligente urmeaza logica urmata de computere in ultimii 20 de ani: in fiecare an procesoare tot mai noi si mai puternice, cu tot mai multa memorie , potentate de softul nou care necesita tot mai multa memorie si care nu mai merge cu procesoarele vechi, deci trebuie telefon nou si tableta noua, intr-un ciclu infinit.
Apoi tot felul de jucarii de nisa, cum sunt de exemplu pantofi cu tehnica pe ei, care te fac sa mergi de 2 ori mai repede, biberoane care cica ii dau bebelusului senzatia de natural si alte inventii care merg pe ideea de a imbunatati habitatul uman; pentru acestea nu vad inca o piata masiva in Romania urmatorlor 5 ani.
Nu e nici o problema, sunt destule tehnologii care sa antreneze inclusiv economia noastra prin consum si sper eu creare de produse inteligente hard si soft, prin care sa folosim tendintele de succes actuale si sa vindem, sa exportam, nu doar sa ne tocam banii pe lucruri importate.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *