In vizor

Asociatia Cluj-Napoca 2021 nu mai are bani de salarii

Asociatia Cluj-Napoca 2021- Capitala Culturala Europeana a ramas fara fonduri, iar cei patru angajati nu si-au mai primit salariile de o luna. In timp ce Primaria sprijina organizatia cu aproximativ 50.000 de euro in 2014, banii vor fi decontati abia peste cateva luni, cum spune legea, astfel ca angajatii presteaza munca voluntara. Marea provocare de anul acesta este, insa, atragerea de fonduri din partea oamenilor de afaceri locali. Directorul executiv al asociatiei, Florin Morosanu, si-a propus sa adune 100.000 de euro din sectorul de business, iar un prim pas in acest sens este organizarea unui eveniment de fundraising, imediat dupa Paste.

Cei patru angajati – juristul, expertul cultural, asistentul manager si directorul Asociatiei Cluj-Napoca 2021- Capitala Culturala Europeana nu au mai fost platiti de o luna. Organizatia care managerizeaza proiectul candidaturii Clujului pentru acest titlu nu mai are fonduri nici pentru salarii, dar nici pentru evenimente. In aceasta situatie, spune directorul executiv Florin Morosanu, s-a mai aflat asociatia si in 2012.

“Este o situatie pe care ne-am asumat-o. Datorii nu avem, prin urmare activitatea merge inainte, doar ca nu ne dezvoltam acele proiecte pe care ni le-am propus in luna aprilie. Insa nici unul dintre evenimentele majore, cum este de pilda concursul pentru identitatea vizuala sau parteneriatul pe care il avem cu cei de la TIFF, nu presupun niste cheltuieli pe care sa le avansam inainte”, expica situatia Florin Morosanu.

Cu toate ca Primaria Cluj-Napoca a alocat 240.000 de lei in 2014 pentru asociatie, banii vor fi decontati de asociatie abia peste cateva luni, dupa cum arata regulamentul de finantare a sectorului ONG din partea institutiilor publice.

Pariul se pune pe afaceristii clujeni

Dincolo de finatarea publica, insa, scopul asociatiei este de a implica mediul de afaceri clujean.

“Datorita procesului de candidatura si a felului in care a evoluat aceasta asociatie, noi ne-am dezvoltat ca si o structura care se bazeaza pe sprijin finaniar divers, nu doar administrativ. Am ales aceasta varianta, si nu o finantare publica 100%, la fel cum se intampla in celelalte orase cu care noi suntem in competitie, tocmai pentru a putea sa demonstram juriului ca nu doar administratia, universitatile si operatorii culturali isi doresc acest titlu, ci si mediul de afaceri, care este un pion important in aceasta ecuatie. Motiv pentru care in 2012 si 2013, bugetul nostru de functionare a fost in proportie de 90% un buget din resurse private, pe care l-am atras, si 10% au fost fonduri publice. Nu puteam sa mergem nici cu fonduri private 100%, pentru ca trebuia sa demonstram si rolul administratiei in acest demers”, a declarat Morosanu.

Pana in a doua jumatate a anului viitor, cand va fi depusa candidatura, asociatia trebuie sa demonstreze ca mediul de afaceri clujean se implica in sprijinirea acestui demers. De altfel, unul dintre criteriile de evaluare pentru depunerea candidaturii se refera la legatura dintre sectorul cultural, candidatura si sectorul economic.

“In fiecare oras care a candidat la acest titlu, mediul de business s-a implicat, deoarece este unul dintre principalii beneficiari ai acestui proiect, dincolo de locuitori si de operatori culturali. Media procentului de implicare al sectorului de business in demers este undeva la 15% din buget, atat in perioada de pregatire, cat si in perioada de implementare”, adauga Morosanu.

In anii trecuti, sponsorizarile private au venit din partea unor companii, fie in bani, fie in produse si servicii. Spre exemplu, Vitrina Advertising a oferit consultanta pe partea de comunicare, Brinel a sprijinit asociatia cu laptopuri, Clusterul IT a oferit un sprijin in platforme de comunicare.

“In acest an, vom proceda la fel. Din bugetul pe care noi ni l-am asumat, de 150.000 de euro, asociatia a primit o treime din partea Consiliului Local. Urmeaza ca doua treimi sa le atragem din fondurile publice, la fel cum am facut si in anii trecuti”.

Eveniment de fundraising

Asociatia pregateste, in acest sens, un eveniment de fundraising, ocazie cu care vor fi invitati reprezentantii mediului de afaceri clujean. Evenimentul este in pregatire si va organizat imediat dupa Paste.

Pe langa banii alocati de Primaria Cluj-Napoca, Asociatia Cluj-Napoca 2021 – Capitala Culturala Europeana va mai aplica si pentru obtinerea unei finantari din partea Fondului Norvegian. De asemenea, ONG-ul a mai depus un proiect de finantare la Consiliul Judetean Cluj, pentru dezvoltarea audientei in randul elevilor clujeni. Este vorba de un proiect care presupune realizarea unor cercetari aprofundate in vederea descoperirii cauzelor pentru care tinerii nu frecventeaza institutiile de cultura, pe de o pate, iar pe de alta parte de a vedea cum poate fi valorificat acest potential. Suma pentru care a aplicat asociatia la CJ Cluj este de 40.000 de lei.

Foto: Mihai Medan

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *