Arobs si UTCN creeaza un dispozitiv revolutionar pentru monitorizare in trafic

Atat soferii de automobile, cat si cei care administreaza flote de camioane sau alte tipuri de vehicule de transport vor avea in curand la dispozitie niste dispozitive care ii vor ajuta sa stabileasca precis, in timp real, diversi parametri ai functionarii acestora, de la comportamentul soferilor, la consum de carburant sau uzura. Functionalitatile pot fi extinse si adaptate la diverse alte cereri.

Proiectul a fost initiat de firma clujeana Arobs, sunt implicati cercetatori ai Universitatii Tehnice din Cluj-Napoca (UTCN), dar si specialisti din mai multe tari.

“Demersurile au inceput undeva in 2012, cautand parteneri in Europa care ar fi interesati de acest subiect. In consortiul care a rezultat, numit, ca si proiectul, Comosef, sunt mai mult de 15 firme din Franta, Finlanda, Turcia, Polonia, Spania, si, binenteles, Romania. Proiectul isi propune sa construiasca astfel de dispozitive care sa aiba functionalitati extinse. Ce este interesant, de exemplu, e ca unul dintre parteneri este Institutul de Meteorologie din Finlanda, care face prognoze pentru tot felul de evenimente cu date foarte precise. Unul dintre evenimente ar fi cel de la Soci”, a dezvaluit Rodin Socaciu, Projects Manager in cadrul Arobs Transilvania Software, responsabilul acestui proiect.

UTCN avea deja specialisti in domeniu

Potrivit acestuia, ideea proiectului s-a nascut pentru Arobs  “din necesitatea de a avea un produs propriu”.

“Noi activam pe piata de Track GPS, ceea ce inseamna practic monitorizare de flote de masini si avem astfel de device-uri care au aceasta functionalitate de monitorizare de masini, unde se afla, cat consuma, care e viteza cu care s-a mers, cat a stationat. Asta se aplica atat la utilitare, masini mici, cat si la utilaje. Ideea in sine s-a nascut datorita dorintei de a putea extinde functionalitatile pe care anumite produse din piata le au deja si ar putea integra si alte lucruri. De pilda, unul din aspectele pe care le discutam cu cei de la universitate ar fi implementarea unor notiuni de ceata. Ei stau foarte bine la partea de procesare de imagine, detectie de pietoni, de ceata si aveau niste idei in directia asta pe care noi voiam sa le implementam impreuna cu functionalitatile care existau deja la anumite device-uri”, a explicat acesta.

Mai exact, se dorea sa se aduca astfel de date cu Device Track-uri care ar putea sa contacteze date precum pozitia masinii, viteza, durata de stationare, consum, toate in timp real.

“Se mai pot adauga senzori externi de temperatura foarte exacti, senzori optici de alunecare. Toate acestea aduc mai multa siguranta pentru multe lucruri din lumea asta. De exemplu, anumite transporturi nu se pot face in orice fel de conditii. In Finlanda sunt drumuri pe gheata si trebuie determinate anumite metrici pentru a se vedea daca se poate sau nu sa se faca transport pe ele”, a completat Socaciu.

Dupa alcatuirea consortiului, ideile s-au scris si s-au pus laolalta, pentru a fi selectate cele considerate a fi mai practice si eficiente pentru urmatorii ani.

“Am incercat sa cream legaturi intre universitate si mediul privat, mediul real care are nevoie de anumite functionalitati”, a adaugat responsabilul.

In tot proiectul sunt implicate aproximativ 40 de persoane.

“Am trecut de prima jumatate a proiectului, lucrurile sunt aduse din zona teoretica in cea practica. Este implementata de Arobs placa, Track GPS-ul de la forma teoretica la forma fizica, acesta fiind montata deja pe unele masini de test. Am reusit sa aducem partea teoretica, de detectia pietonilor si a cetii de pe calculatoare care folosesc multa putere de procesoare la nivel de device-uri mici gen tablete sau telefoane care se pot monta cu usurinta in masini si se poate face rapid transferul de date prin placa pe care am dezvoltat-o si trimite in servo-centrala, unde se afiseaza toate statisticile, datele in timp real. Suntem practic, la un nivel de testare si de finalizare a lucrurilor”, a mai spus acesta.

Deja sunt monitorizate 25.000 de masini

Finalizarea proiectului este programata pentru cel de-al doilea trimestru al anului viitor, cand va avea loc o demonstratie in Finlanda.

“Ca produs final, va fi un dispozitiv care monitorizeaza mai multi parametri ai masinii, se adreseaza atat persoanelor fizice care doresc sa stie in orice moment unde se gaseste autovehicolul pe care il detin, cat si firmelor. In principiu, marea majoritate a business-urilor pe care le avem pe partea de Track GPS, peste 25.000 de masini deja monitorizate cu dispozitive similare, se adreseaza firmelor. In aceasta zona, se doreste atat cumpararea de device-uri, cat si asigurarea unor servicii de statistici: vreau sa stiu cat consum am, pe unde a calatorit un anumit autovehicol, perioada de stationare, parametrii masinii, cei care ma pot duce sa determin mult mai bine partea de uzura a pieselor, a cauciucurilor. Mai mult, voi putea stii modul in care conduce un sofer, cat de agresiv, cat de tare franeaza sau cat de tare accelereaza, cum intra in curbe, toate lucrurile care tin, pe de o parte de siguranta si, pe de alta, de uzura pieselor si implicit a masinii sau consumul masinii”, a detaliat oficialul Arobs.

GPS cu 50 de euro

In privinta pretului la care se vor vinde aceste device-uri, responsabilul proiectului spune ca “deocamdata doar vehiculam niste preturi”, dar ar putea ajunge cam la 50 de euro.

“Este, practic, un GPS care se monteaza in masina, intr-un loc stabilit, asa incat sa nu poata fi oprit, decuplat de la baterie sau furat, care functioneaza 24 din 24 de ore. Are o parte de localizare a masinii si una de transmitere a datelor, care se face prin GSM. Preturile pot diferi, acesta ar fi unul mediu. In functie de dorintele clientului, se poate face un pret pe serviciile de care au nevoie. Foarte multi nu doresc sa achizitioneze device-ul in sine, ci mai degraba serviciul”, a precizat Socaciu.

Device-ul ar putea fi util la monitorizarea transportului in comun

Ceea ce diferentiaza acest dispozitiv de altele similare de pe piata ar fi partea de mentenata de la distanta.

“Practic, toata partea de update de soft este realizata, ca si parametrizarea, la distanta. Este un subiect foarte sensibil pentru cei care activeaza in zona de transport care nu vor ca anumite update-uri sa li se faca la service-uri”, a motivat Socaciu.

Exista mai multe variante ale acestor device-uri, insa cel de la Cluj se doreste a se adapta la mai multe situatii, sa poata merge pe toate liniile de business care au tangenta cu transportul.

“Putem sa ne referim aici inclusiv la transportul public in comun, am putea monta un dispozitiv care sa ne arate de cate ori se valideaza bilete, de pilda. La fel, am putea sa monitorizam cargo-urile frigorifice, sa nu scada temeratura. Am dorit sa extindem functionalitatile pe care le avem si le-am experimentat de-a lungul anilor”, a precizat oficialul proiectului.

Se doreste implicarea studentilor in proiecte

Finantarea proiectului se realizeaza prin fonduri Eureca, cu sprijinul Certiplus.

“In aceste parteneriate public-private, nu exista finantare 100% din partea statului sau Uniunii Europene, asa ca Arobs are o contributie serioasa, 50% din investitia totala de aproximativ 600 de milioane de euro. Noi am incercat atatpe partea de universitate, cat si de firma privata, sa alocam timp si sa implicam studenti in proiectele de acest gen, pentru a vedea o data care e trendul, ce tehnologii se folosesc, ca ideile trebuie sa plece de la stadiul de teorie la cel de practica. Avem studenti care au lucrat in proiecte, atat in universitate, cat si in firma. Chiar avem studenti care au devenit angajati, lucreaza acum pe alte proiecte, cu responsabilitate mult mai mare dar, este, cu siguranta, o zona in care se poate vedea despre ce e vorba, se poate exersa si sunt oameni care au ramas, de la studenti la angajati”, a marturisit Rodin Socaciu.

Desi conceputul se naste la Cluj, device-urile finale ar putea fi produse in afara orasului, chiar si a tarii.

“Din experientele noastre anterioare, liniile de productie pot fi realizate si in afara Roamaniei, e si un aspect legat de cost. Estimam ca primele produse vor fi gata undeva in 2015-2016. Avem deja testari, vrem sa cream un volum mai mare, ca sa putem avea stabilitate. Mai avem si alte proiecte, incercam sa fim cat se poate de activi si sa craem produse necesare comunitatii din Romania”, a precizat responsabilul de la Arobs.

Adauga comentariu