Andreea Maier sau curajul de a trăi libertatea în pași senzuali de dans

Andreea Maier e un spirit liber, îndrăgostit iremediabil de ideea de libertate, e o tânără care, la 25 de ani, are curajul de a-și urma visul care presupune tocmai trăirea libertății, în pași senzuali de dans. Dansul senzual este pentru Andreea Maier o chemare care i-a curs dintotdeauna prin vene, e modul prin care ea vindecă, încântă și învață oamenii să își manifeste sexualitatea, dincolo de blocaje și de inhibiții, dincolo chiar de corporalitate, pentru că, deși pleacă de la mișcări corporale, dansul Andreei spiritualizează impulsul și sublimează artistic emoțiile. Ea este printre puținele din România care dansează burlesque, un melanj de arte scenice care au ca fir roșu senzualitatea. 

Andreea Maier e o persoană ieșită din comun, prin refuzul ei de a păși pe cărări bătute, de a intra în comunitatea oamenilor pentru care viața presupune un lung șir de compromisuri și încorsetări, de la cele casnice, până la cele de natură profesională. Profesia ei este pasiunea de a dansa, pe care o trăiește cu senzualitate și pe care le-o împărtășește celorlalți pentru a le tămădui sufletele și a le îmbogăți viața.

Dansul i-a pulsat în vene de mică, iar reprimarea a însemnat doar sporirea latentă a pasiunii sale

Încă din clasele gimnaziale, Andreea dansa, așa că, la terminarea clasei a VIII-a, și-ar fi dorit să își continue studiile la Liceul de Coregrafie. Și-a reprimat însă această pornire, a rămas la Liceul Eminescu, unde a urmat profilul de administrație publică, unul diametral opus firii sale creative, atrase de ideea de libertate, de creativitate artistică. 

Fire retrasă și timidă, a rămas în carapacea unor preocupări de care nu se simțea însuflețită, până pe clasa a X-a, când a avut primul contact cu dansul, într-o formă organizată. Atunci a avut ocazia să asiste la o competiție de hip-hop, i-a plăcut foarte mult ce a văzut și a răspuns afirmativ la propunerea pe care a primit-o de a începe să facă și ea dansuri. A ajuns într-o trupă de street dance, unde a rămas puțin peste un an și unde a avut pentru prima dată senzația că poate fi ea însăși, că poate să își exprime liber trăirile interioare.

Pe clasa a XII-a, după ce a suferit o accidentare care nu i-a mai permis să danseze timp de 3 luni, Andreea a renunțat la dans. Pasiunea sa și-a cerut însă partea, mult mai mistuitoare, după câțiva ani.

A refuzat să se înroleze la o fabrică de diplome și a ales în schimb arta

La finalul clasei a XII-a, după ce a stat mult pe gânduri ce facultate să aleagă, pentru că nu o atrăgea niciuna și pentru că voia să facă ceva mai artistic, i-a venit ideea de a se apuca de machiaj. După un curs de make-up, a ajuns să lucreze într-un studio foto, cu care a colaborat timp de 3 ani; în această perioadă, ea s-a reapucat și de dans.

Acum 4 ani, Andreea a început să facă dans contemporan la Școala Populară de Arte și a avut șansa de a lucra cu un dedicat expert coregraf, Melinda Moga, care a învățat-o mai mult decât prevedea programa. 

După ce a absolvit cursul inițial, Andreea s-a specializat printr-un alt curs de tehnici în dans contemporan, iar de anul trecut a început cursul de instructor-coregraf în dans modern.

Senzualitatea, trăită prin dans

Acum 3 ani, Andreea a participat pentru prima dată la un curs de feminitate organizat de Adela Haru, curs care a ajutat-o să își descopere cu adevărat și cu maturitate feminitatea:

„Mă uitam în oglindă, vedeam o fetiță și voiam să văd o femeie. Aveam 22 de ani, dansam foarte mult și la cursurile de feminitate, fiind mai timidă, nu prea îmi dădeam voie să mă exprim liber de față cu alții. Un alt motiv pentru care m-a atras cursul era că simțeam că exista ceva în mine care trebuia explorat și scos la suprafață. Mi se întâmpla, de multe ori, să dansez acasă singură, evident, când nu mă vedea nimeni, și îmi dădeam voie să dansez liber, nu gândeam mișcările și de multe ori mă surprindeam că făceam mișcări din șolduri care îmi veneau natural, lucru care mă mira, pentru că eu făcusem înainte street dance, care e un pic mai masculin.

La cursul de feminitate, pe parcurs, mi-am dat drumul, după care am continuat să particip la evenimentele organizate de Adela Haru și să nu îmi mai rețin mișcările, să îmi dau voie să dansez la fel cum dansam acasă, când nu mă vedea nimeni. Ce a ieșit la suprafață a fost un dans foarte senzual. Aveam foarte multă senzualitate în mine, iar Adela a remarcat lucrul acesta și, după un timp, m-a încurajat să țin cursuri de dans pentru femei – dans senzual.

A durat câteva luni până să încep cu adevărat, dar între timp am studiat. Adela mi-a propus de fapt să țin cursuri de burlesque, care e o artă, un spectacol de varieteu care include mai multe arte (e și striptease combinat cu teatru, cu muzică și dans). Începând să studiez, mi-am spus că eu nu pot să fac burlesque, pentru că eu fac dans senzual, și nu e totuna. Și atunci am numit cursul «dans senzual», iar acum se numește «Trăiește-ți senzualitatea!»

Primul curs a fost anul trecut în martie, într-o primă fază a fost explorare, pentru că mi-am ales niște teme pe care să lucrez, cum ar fi deblocarea energiei sexuale, exprimarea liberă, iubirea de sine. Sunt exerciții speciale pentru deblocarea energiei sexuale, anumite mișcări din șold, din bazin, mișcări ale pelvisului care deblochează energia sexuală. Sediul energiei sexuale și sediul feminității este în uter și în organele feminine, iar mișcările circulare sau unduitoare din bazin ajută la deblocarea energiei sexuale.

Cursul a început astfel printr-o variantă foarte simplă și a reprezentat o provocare pentru cursante, pentru că de multe ori sexualitatea e un subiect tabu și încă avem foarte multe blocaje, și la nivel de exprimare, și la nivel de energie sexuală, sau tot felul de prejudecăți în ceea ce privește sexualitatea, ori rușine, fie față de propriul trup, fie față de celelalte persoane sau de latura sexuală.

Au fost și femei care s-au retras pe parcurs, însă rămâneau exact acele persoane care aveau nevoie de ceea ce se făcea la curs; se făcea o selecție naturală și aveam constant între 5 și 10 cursante.

În luna a doua de curs am făcut și meditații sau exerciții de relaxare, am lucrat și cu exprimarea senzualității prin limbajul energetic, am lucrat cu arhetipurile feminine. E un curs de 3 luni, iar în cea de-a treia lună am mers pe exprimarea senzualității prin limbajul corporal, prin mai multe stiluri de dans care încorporează mișcări senzuale sau prin care ne putem exprima senzualitatea (striptease, burlesque, dancehall și belly dance).

La cursantele mele văd mereu rezultate sau diferențe destul de mari între cum sunt ele la început, când vin la curs, și cum sunt la final. Diferența este că devin mult mai deschise, se exprimă mai liber, li se îmbunătățește relația cu ele însele, le scade rușinea de a își exprima sexualitatea sau le scade rușinea față de propriul trup, devin mult  mai dezinhibate.”

Burlesque, un tip de performance puțin cunoscut în România

Andreea a studiat inițial burlesque ca autodidactă, pentru că este poate singura din România și sigur singura din Cluj care practică acest stil. Anul trecut a participat la Festivalul Internațional de Burlesque din Stockholm, unde a urmat și două workshopuri de burlesque și aceste workshopuri, împreună cu spectacolele festivalului în sine, au ajutat-o să înțeleagă mult mai mult ce înseamnă cu adevărat burlesque:

„Lumea, în general, când vede pentru prima dată un număr de burlesque, vede striptease. Dar, după ce ajungi să cunoști personal un performer, ajungi să îți dai seama că burlesque nu e doar striptease, implică foarte multă cunoaștere de sine, iubire de sine, are o latură spirituală – deși nu pare, dar are! De exemplu, una dintre artistele care a ținut workshopul din Suedia lucra și cu energia în timpul spectacolului, se folosea de jocul de energie, de jocurile dintre polarități – revealing, hiding, giving and receiving, vorbea foarte mult de comunicarea aceasta dintre performer și public, în care oferi publicului energie, iar apoi primești energie de la public.”

Cu toate că burlesque e un tip de performance puțin cunoscut în România, Andreea începe să susțină spectacole, alături de cursantele sale care sunt interesate să performeze pe scenă. Împreuna cu una dintre cursante a conceput un număr propriu de burlesque, pe care cele două dansatoare îl vor prezenta în cadrul unui eveniment organizat de Club Cruisers România. Acest număr va fi poate și prima reprezentație de burlesque din țară:

„Genul abordează teme legate de sexualitate, iar burlesque în sine vrea să provoace pentru a scoate la suprafață absurditatea anumitor reguli din societate sau cum funcționează anumite lucruri.

Un număr de burlesque poate avea un subiect, cum ar fi de pildă drepturile femeii, și poți face și conștientizare prin dans. Noi am abordat tema rolurilor pe care le joacă femeia în societate și am ales un rol, pentru că nu le puteam face pe toate într-un număr, am ales rolul femeii casnice. Iar mesajul pe care vrem să-l transmite e că noi nu suntem rolurile acestea pe care le jucăm, suntem în primul rând femei! Vrem să fie ceva empowering!”

FREEin Dance

La începutul acestei veri, Andreea a început să caute persoane interesate să facă parte dintr-o trupă de dans contemporan, pentru a explora toate lucrurile teoretice pe care le învățase. În luna august a început un curs de dans contemporan împreună cu colegul său, George Olteanu, curs care le este deschis atât celor care își doresc să devină parte din trupa ei, cât și acelora care vor pur și simplu să învețe să danseze. Pe viitor, Andreea Maier își dorește să își dezvolte în continuare pasiunea sa, sub forma unei școli de dans:

„La începutul anului trecut nu prea știam exact ce voiam să fac și mi-au venit mai multe idei, în mai multe etape, și cred că primele lucruri de la care a pornit ideea proiectului FREEin Dance a fost o curiozitate a mea legată de cum putem să exprimăm emoțiile prin dans, cum putem să le accesăm și să le eliberăm pentru vindecare. Și, pe lângă curiozitatea aceasta, erau și anumite lucruri pe care doream să le explorez, cum ar fi dansul în natură, libertatea în mișcare, pe parcurs s-au adăugat diverse tehnici de dans, precum și alte idei.

Deocamdată, proiectul este la nivel de concept, mi-am propus să creez o asociație non-profit, lucru care însă încă nu s-a concretizat, în schimb am creat un site care plănuiesc să fie o platformă pentru promovarea tinerelor talente și locul unde găsești informații despre dans. Proiectul FREEin Dance îl văd drept o comunitate de artiști, iar mai târziu o școală de dans.

La această nouă școală de dans nu o să lucrăm doar cu corpul fizic, ci și cu corpul mental, emoțional și spiritual și vom explora legătura dintre acestea, legătura dintre dansatori și spațiu, timp, muzică – sunt multe lucruri care se pot explora! Pe lângă cursurile de dans, care probabil vor însemna mai multe stiluri, modern, contemporan, mai plănuiesc să avem ședințe de yoga, cursuri de muzică și euritmie, studiul mișcării și notația dansului, aș vrea să mai organizez tabere artistice, în special în natură, și poate chiar și schimburi de experiență între școli. Școala se va adresa tinerilor pasionați de dans pentru că, practic, aici se va învăța mult mai mult decât dans, vom lucra și cu emoțiile, cu identitatea fiecăruia.”

„Eu văd Clujul drept un loc unde poate fi promovată cultura și arta!”

Unul dintre lucrurile învățate până acum, pe care Andreea Maier vrea să le exploreze în prezent, este conceptul de happening (introdus de muzicianul John Cage și de coregraful Merce Cunningham, în anii ʼ50). Inițiativa sa de ”happening”, Andreea a înscris-o în proiectul Commʼon Cluj, alături de ea urmând să mai participe în cadrul reprezentației puse la cale și doi băieți percuționiști din grupul Jamaga, o violonistă, Ilinca, pictorul și sculptorul Vlad Mureșan și încă două dansatoare, Bianca Horon și Elena Adolean. Întreaga reprezentație va fi filmată de Andreea Nichita și fotografiată de Emanuela Văscan:

„Vom începe cu un workshop scurt de dans contemporan, după care vor începe reprezentațiile, care se vor desfășura simultan în fața Casinoului din Parcul Central, dar ne vom răspândi în spațiu, o să găsim metode creative de a ne împărți în spațiu; nu vreau să fie ceva boring, din care toată lumea să se uite dintr-un punct fix, vreau să ne jucăm cu spațiul, cu unghiurile din care se uită publicul, vrem să interacționăm direct cu publicul, să ne jucăm cu timpul ș.a.m.d. Asta este și ideea happeningului, să dizolve cumva bariera dintre public și performer, să dizolve bariera dintre realitate și spectacol – spre asta tindem! Iar spectacolul va avea niște linii mari trasate, dar în cea mai mare parte va fi improvizație!

Și dacă vom câștiga în cadrul proiectului Comʼon Cluj, și dacă nu, noi vrem să facem oricum chestia asta, și dacă ne vom simți bine făcând asta, dacă vom avea și un feedback bun din partea publicului, va fi primul din multe alte evenimente de genul acesta pe care o să le organizăm. Vrem să îl facem indiferent dacă primim finanțare sau nu, dar o finanțare ne-ar ajuta la repetiții, să închiriem niște lucruri de care avem nevoie, să creăm niște pliante în care să dăm detalii despre eveniment.

Ce am remarcat eu este că Clujul s-a deschis foarte mult înspre partea artistică, sunt mult mai multe evenimente care se organizează în ultima perioadă în Cluj, iar lumea e foarte deschisă aici. Văd multe oportunități de creștere pentru artiști în zona aceasta, tocmai pentru că oamenii sunt deschiși, și cred că ar prinde bine la public proiectul nostru. Eu văd Clujul drept un loc unde poate fi promovată cultura și arta! Și am diverse proiecte, cum este happening-ul pe care îl facem acum, spectacole de dans și mai am idei care nu s-au făcut până acum, o combinație între happening, flashmob și storytelling – e ceva ce vreau să explorez!”

Arta frumuseții interioare

Andreea consideră că, la modul general, orice ține de artă o reprezintă. Ei îi place să și picteze, atât pe pânză, cât și pe pânza fizionomiei umane, prin arta machiajului. Și pentru că frumusețea, atât cea artistică, cât și cea feminină, vine din interior, pe pagina sa de Facebook, Feminine Natural Beauty, Andreea Maier promovează și partea de înfrumusețare sau de îngrijire interioară:

„Puțină lume este preocupată de aspectul acesta, ne preocupăm foarte mult de corpul fizic și uităm să ne îngrijim și sufletul! Am în proiect și un curs de îngrijire personală, unde vreau să lucrez tot așa, cu iubirea de sine, cu acceptarea de sine, cu diverse practici energetice prin care ne putem îngriji.

Societatea, femeile au ajuns să vadă îngrijirea ca o acțiune care implică epilatul, machiatul, coafatul ș.a.m.d., dar îngrijirea, cu adevărat, pentru mine înseamnă să ai grijă în primul rând de sănătatea corpului tău. Nu zic că nu ar trebui să ne machiem sau să facem și lucrurile acestea exterioare, dar să avem grijă măcar ce produse folosim, să nu fie toxice, să nu producă rău pe termen lung, să avem grijă și la alimentația noastră, să reluăm conexiunea cu trupul nostru, să ne ascultăm trupul, iar pe lângă trup să ne îngrijim și de conexiunea cu sufletul nostru și, pentru asta, trebuie să ne acordăm din când în când timp cu noi înșine!”, conchide Andreea, o artistă al cărei farmec este radiat de dansul senzual al libertății sale interioare.

Comentarii

Roxana

09.09.2016 23:44

Foarte frumos articolul, multumim pentru inspiratie, curaj si incredere. Felicitari :)

Adauga comentariu