Adrian Toader, clujeanul care vrea sa schimbe imnul national

Actualul imn al Romaniei este tern, sinistru si nu ne reprezinta, crede Adrian Toader, un bioeconomist clujean. Drept urmare, a compus o poezie numita „Un suflet mandru de roman” care ar putea fi cantata pe vechea melodie a imnului. Ideea a strans Like-uri si fani pe Internet. Dincolo de ineditul initiativei sale, omul are o poveste de viata care ar putea inspira un film de Hollywood: a emigrat in SUA in anii '70, si-a crescut singur fiica, a pus bazele unei afaceri infloritoare in Los Angeles si apoi s-a stabilit la Cluj, convins ca e singurul oras din tara in care te poti intoarce din Occident. Are un doctorat si doua masterate, o ferma la Sibiu si o gramada de terenuri la Cluj, pe care insa nu le vinde, ci vrea sa le foloseasca pentru agricultura. 

Inregistrarea cu imnul pe versurile “Un suflet mandru de roman” are peste 4.200 de vizualizari pe YouTube, iar pagina de Facebook creata in acest sens are peste 1.000 de like-uri. 


 

Clujeanul recunoaste din capul locului ca nu i-a placut niciodata actualul imn al Romaniei.  

“Numai cand zici “Desteapta-te” implica o stare in care esti: amortit, vesnic adormit sau prost. E la fel ca prima impresie: iti faci o parere dupa miscarea corporala a cuiva, felul in care este imbracat. E ca si cum ti se spune “mai omule, asa esti – amortit , adormit si prost – si e cazul sa te trezesti. Nu se poate. In 1848 a mers, la Revolutia din '89 a trebuit o schimbare. Idubitabil, a fost alegerea cea mai buna atunci, dar sa fim seriosi, au trecut 25 de ani si inca trebuie sa ne desteptam?”, a justificat el. 

Pe de alta parte, Toader invoca textul anevoios, foarte greu de retinut si incurcat. In plus, a remarcat ca e un imn violent. 

“Sange? Tirani? Sunt termeni care nu ne fac cinste. Sange de Traian? Suntem in fosta Dacie si ne mandrim ca suntem romani. Suntem mai romani decat daci? Mai daci decat romani? Ce realizam cu asta? Excludem alte popoare. In Romania de astazi avem maghiari, germani, sarbi, egipteni, tunisieni, rusi, polonezi. Ei cum se pot identifica? Chiar azi m-am intalnit cu un prieten ai carui parinti unul este jumatate sirian, jumatate egiptean si mama jumatate unguroaica, jumatate romanca. Ei nu au treaba cu sangele de Traian, cum se pot simti ca fiind romani? Si au un aport aici: isi platesc impozitele, au activitate foarte bogata in Romania, sunt oameni corecti, creeaza locuri de munca. Si nu sunt singurii”, a explicat acesta. 

Autorul admite ca exista si romani carora le place ideea de a mentine imnul actual. A realizat chiar si un sondaj online pe aceasta tema si a descoperit ca numarul acestora este destul de mare. 

“Am vrut sa vad reactia oamenilor la propunerea mea. Sunt cam 5-7% care se opun ideii de a schimba imnul. Vin cu argumente ca aici e Dacia, ca sa schimbam numele Romaniei in Dacia, sa aducem imnul dacilor, ca “Desteapta-te Romane” spune despre Revolutie. Ei zic ca asta e istoria noastra, dar nu e adevarat. E doar o parte a istoriei, in mare masura incompleta si poate chiar eronata. Daca e sa numim 2-3 domnitori, ce facem cu restul? Ceilalti nu au avut nici un aport la istoria Romaniei. Romanii au contropit acest teritoriu, asa ca ar trebui sa ii includem si pe tatari, pentru ca sud-estul este plin cu urmasi de-ai lor. Nu e corect. Istoria trebuie luata asa cum este. Este murdara, sangeroasa, am invatat din ea, iar noi trebuie sa invatatm sa nu repetam actul care e destul de crud. Imnul national trebuie sa reprezinte prezentul si mai cu seama viitorul, ce vrem sa realizam, cine vrem sa fim. Prin acest imn chem la unitate nationala, la mandrie de roman. Noua generatie a invatat o melodie. Este mult mai usor pe fondul acesteia, chiar daca este pe un ton minor, asociat cu tristete. Textul poate inviora. Sa nu uitam ca suntem un popor latin romantic, suntem balcanici, iar tonul melodiei actualului imn este unul mai mult acceptabil. Textul este problema. Mai bine schimbam doar textul, imnul va fi mai usor de memorat”, este el convins. 

Inspiratia a venit pe autostrada, intre Cluj si Sibiu

Ideea de a compune versuri pentru un nou imn s-a nascut in luna decembrie a anului trecut. 

“De Ziua Nationala am fost in Piata Unirii, la artificii, iar a doua zi am mers la Sibiu. Pe drum, m-am tot gandit ca imnul ar trebui schimbat. Eu nu sunt om de litere, dar am mai scris versuri. Am niste poezii care, poate, vor fi publicate intr-o zi. In romana si in engleza. Am scris mai mult pentru mine, ca sa imi descarc sufletul”, lamureste el. 

Versurile au fost compuse, asadar, in 2 decembrie, in timp ce Adrian Toader conducea pe autostrada. 

“Am inceput sa murmur imnul si mi-a venit in minte alt text, care incepea cu “Fii mandru, tu, romane”. Apoi am schimbat cu “Tu, mandra Romanie”. Am tot repetat si am rugat-o pe sotia mea sa scoata carnetul de bord si sa scrie. Dupa cateva zile am incercat sa pun cantecul pe voci de copii, pe cor, insa nu am reusit. Mi-am propus sa fac public propunerea la 25 de ani de la Revolutie. Am o amintire speciala de atunci, fiindca am organizat o mica Revolutie pe treptele primariei din Los Angeles”, a relatat acesta. 

Primul clip cu propunerea sa pentru imn a fost filmat in 13 decembrie, la Baisoara.

“Eu am facut canto acum 30 de ani, am zis ca sa vedem ce o iesi. Am avut 300 de vizualizari in prima zi”, a spus el. 

Intre timp, a realizat o alta inregistrare.

Adrian Toader asteapta sa compuna si altii variante pentru un imn nou

Clujeanul spune ca a postat noua varianta pe Internet pentru a testa reactia publicului. 

“Ar fi nevoie pentru o inregistrare corespunzatoare de doua voci feminine si de una masculina”, a precizat acesta. 

In tot acest demers, Toader a descoperit ca exista multi romani care ar dori schimbarea imnului, de la bloggeri la oameni simpli si chiar compozitori cunoscuti. 

“Multi vorbesc pe Internet, dar, din cate am vazut, nimeni nu a facut ceva concret in acest sens, pana acum. Din cate stiu, propunerea mea e singura”, a precizat el. 

Dupa inregistrarea legala, versiunea finala din 25 decembrie va mai fi lasata pentru popularizare pe Internet. Autorul planuieste sa isi inregistreze legal creatia, dupa care va propune oficial schimbarea imnului. 

“O sa il trimit si la Cotroceni, si la Palatul Victoria, cu numar de inregistrare si tot ce mai este nevoie. Intai am vrut sa tatonez piata, sa vad ce se intampla, iar rezultatul e fantastic. Undeva din 93% din respondentii la sondajul meu sunt de acord ca acestea sa fie versurile imnului. Primesc multe mesaje de sustinere, inregistrarea este distribuita mereu si am observat ca sunt foarte multi tineri care fac asta”, sustine Toader. 

Totusi, clujeanul spune ca nu tine neaparat ca imnul sa fie schimbat cu versurile lui. 

“Eu ii incurajez si pe altii sa scrie, sa compuna texte noi. Se poate organiza chiar si un concurs national pentru un imn si cel mai bun sa castige, sa reprezinte sufletul romanului”, indeamna el.

Bioeconomist si agricultor 

In viata de toate zilele, Adrian Toader este cercetator bioeconomist. A urmat studii doctorale in cadrul Universitatii de Stiinte Agricole si Medicina Veterinara (USAMV). A urmat si o facultate in Romania, alta SUA, un master in gestiune durabila, management al agriculturii si altul in managementul calitatii produselor alimentare. Doctoratul a avut ca obiect de studiu alimentatia si nutritia animalelor din punct de vedere bio-economic. Un alt domeniu pe care il studiaza este conflictul actual dintre Ucraina, Rusia, Uniunea Europeana si statele membre NATO. Administreaza, alaturi de un asociat, o ferma de oi si capre in Sibiu. De asemenea, mai are niste redevente de la societatea pe care a deschis-o cu ani in urma in California. 

“Toate astea imi ofera timpul si libertatea de a studia. Lucrez si la doua carti si la un articol”, a precizat el. 

Disident la 13 ani, din admiratie fata de Benjamin Franklin

Povestea sa este una demna de un roman contemporan. S-a nascut la Medgidia in 1956, a urmat acolo liceul, apoi o scoala tehnica de calculatoare. Pe la 13 ani si ceva a avut un gest care l-a transformat, spune el, in disident. 

“Cand am primit buletinul, in loc sa ma semnez Adrian Toader, m-am semnat Adrian Franklin. Eram un admirator al fizicii si al lui Benjamin Franklin. Asa am ramas in buletinul acela. Am cerut sa fiu lasat sa plec din tara, am trimis o scrisoare catre Nicolae Ceausescu. Dupa 3 luni si 3 zile, mi-au dat pasaport. Americanii m-au banuit mai tarziu ca as fi securist pentru ca am primit pasaport asa repede”, a marturisit el. 

Pana atunci, insa, baiatul a fost nevoit sa mai lucreze o vreme in tara, ca muncitor necalificat la IAS Murfatlar. 

“Am lucrat la butoaie, la vin, la stors, impachetat, la impins vagoane, la maturat. Am mers apoi in Italia si am avut o perioada de tranzit de 7 luni, timp in care americanii, ca sa imi dea azil politic, m-au tinut sub urmarire”, a povestit el. 

Tanar imigrant la Roma si Los Angeles

In Italia, Toader a lucrat la un bar din Roma, unde era omul bun la toate, de la spalatul vaselor la maturatul gradinii, al strazii, in Piazza Cinquecento. 

“Mai vindeam inghetata, la toneta de la bar, mai faceam si sandviciuri. Lucram 10-14 ore pe zi pentru echivalentul a 12 dolari. Pentru vremea respectiva era bine, mai ales ca aveam doar permis de sedere. M-am plimbat, am vazut Vaticanul, am luat toate bisericile la rand...”, povesteste el. 

In 6 martie 1980, Adrian Toader a plecat spre California. 

“Era superb: un aer dulceag, spatii imense, m-am lasat de fumat si m-am apucat de sport. Aveam ceva bani stransi din Italia, i-am schimbat in dolari, o familie de romani mi-a platit chiria doua saptamani, dupa care a trebuit sa ma descurc”, si-a amintit el.

La primul loc de munca in SUA, Toader facea sandwich-uri pentru masa de pranz. A urmat apoi un curs de limba engleza in cadrul caruia primea si bani. 

“Era un curs organizat de primaria din Los Angeles in colaborare cu o societate non-profit israeleana. Erau ajutati toti imigrantii, nu doar cei israelieni, dupa care te ajutau sa iti gasesti loc de munca. Eu lucram cu calculatoare si mi-au gasit la Alpha Data Corporation. I-am ajutat sa rezolve o foarte mare problema tehnologica si m-au recompensat cu un salariu de 25 de dolari ora. M-am simtit jignit si am plecat”, a povestit el. 

A mers la o alta companie, Lexitron Data unde a lucrat ca tehnician depanator timp de patru ani si jumatate. Intre timp a inceput o afacere proprie, de inregistrari video. De la inregistrari la nunti si botezuri, aceasta a trecut la filmari pentru corporatii, de la traininguri la prezentari de produse, teleshopping la clipuri pentru campanii electorale. 

“Cu timpul ne-am extins, am inceput sa avem din ce in ce mai multi clienti, actori mari, teatre, filmari de spectacole, mici concerte, am lucrat chiar si pentru un laborator NASA din Pasadena, pentru Air Force, tot felul de agentii guvernamentale, statale, federale... Eram eu si un partener, un prieten din Cluj, dupa care am angajat tot mai multi oameni si ne-am extins”, relateaza el. 

O data cu primirea cetateniei, tanarul a aflat ca isi poate schimba numele, asa ca a devenit Adrian Williams. 

“Aici sunt Toader, acolo Williams. A fost o copilarie sa imi schimb numele, dar acum, asta e”, a explicat el.

Tata si mama

Adrian Toader, care acum se numea Williams, a avut de infruntat o noua provocare, cea de a-si creste singur fetita. 

“Mama fiicei mele a decedat cand micuta avea doi ani. Trebuia sa ii fiu si mama, si tata. Viata ne invata sa facem fata. Fiecare piatra de care ai tendinta sa te impiedici trebuie sa nu fie ridicata, nu ocolita. Sa te apleci, sa o iei si cu ea sa construiesti punte de treceri. In felul acesta birui, treci peste ape involburate. Poti face multe, daca vrei”, a rezumat el. 

Clujul, orasul cel mai civilizat

Cum afacerea mergea bine si fetita ajunsese la liceu, Toader a decis ca e momentul sa urmeze o facultate, asa ca a obtinut o diploma in stiinte generale. O data finalizate aceste studii, in 1998 a fost momentul in care a decis sa se intoarca in Romania.

“Cand m-am intors din Occident, mai ales ca eram la sfarsitul anilor '90, am gasit Clujul ca fiind cel mai civilizat. Un oras cultural, un oras cu oameni asezati, calmi, la locul lor. Nu as fi putut sa ma intorc in sudul Romaniei. Eu de acolo vin, dar nu as fi putut sa mai traiesc in agitatia de acolo. E ok cand merg la mare, dar nu as fi putut sa raman acolo”, si-a explicat el decizia. 

“Prima carte pe care mi-am cumparat-o a fost DEX-ul”

O mare dificultate cu care s-a confruntat atunci a fost readaptarea la limba romana. 

“Trebuia sa imi aleg cuvintele. Sincer, nici acum nu stiu foarte bine nici limba romana, nici limba engleza. Cred ca e din cauza procesului de dezradacinare. Din cauza asta, nu ii incurajez pe oameni sa plece prea mult timp din Romania. E in regula sa calatoreasca, sa viziteze, sa studieze, dar nu sa se izoleze de radacinile sale, pentru ca se pierde contactul. Prima carte pe care mi-am cumparat-o a fost DEX-ul. Prietenii pe care mi i-am facut aici imi spuneau ca eram tare caraghios”, dezvaluie Toader. 

Un alt episod savuros trait in acea vreme se refera la experienta de sofer. 

“Mi-am adus masina din California si cand am vazut cum se conduce aici, mi s-a facut frica. Umblam cu taxiul si masina statea parcata in fata casei. Mi-era si rusine. Avea numar de California si se aduna lumea in jurul ei cand o lasam parcata si se uitau inauntru. Mi-era rusine sa intru in masina pe urma, ca se uita lumea la mine ciudat. Vezi Doamne, a venit americanul. Nu mi-a placut niciodata treaba asta, asa ca mi-am cumparat o Cobra veche si nu se mai invartea nimeni in jurul ei”, povesteste el. 

Adrian Toader spune ca a cumparat de atunci multe terenuri, insa nu ca sa le vanda la pret mai mare, ci pentru a face agricultura. 

“Asa am ajuns ca cumpar un teren in Sibiu, pentru ca am gasit anunt la Cluj. Am un teren de 7 hectare si in Cluj, insa l-am dat in arenda cuiva care cultiva mai mult, doar ca sa nu se umple de buruieni. In general, sunt folosite pentru pasuni. Am incercat sa fac ceva livezi, dar, desigur, am fost furat”, a dezvaluit el. 

UPDATE: Imnul are acum o varianta noua:

 

Comentarii

baba cloantza

10.01.2015 10:38

Oare ce fumeaza asta?

Dr Mona Popovici

10.01.2015 18:18

Felicitari domnului Toader pt aceasta idee SI frumosul text care chiar ma atins. Am ascultat si intamplator cat de cat l-am memorat ...si-l sunt. Da NE face cinste si-l vreau ca imn pentru Romania de azi si a coopiilor mei. Multumesc ....asa da! ASA natiune, popor mandru trebuie Sa dim Sa mergem uniti inainte si Sa nu NE lasam colonizati si izgoniti din Tara mama.

Igor Span

11.01.2015 19:39

Adrian Toader & Co. chestia asta cu imnul e treaba parlamentului, sau subiect de referendum, nu vă mai prostiți, sunteți băieți mari, apucați-vă de-o treabă serioasă, oare nu puteți dormi noaptea pentru că aveți grija asta ? Și hai să zicem că s-ar schimba, de ce trebuie aleasă varianta voastră ? Pentru că așa vreți voi ?

Adolescentul RO UE

13.01.2015 17:41

Serios mai IGOR? (esti rus?) Pai, probabil "baba clontza" de mai sus este autoritatea cu imnul si legile ca... le are cu etnobotanicele si e plina de energie. Tu IGOR fumezi? Clar ca esti de o varsta afumata rau de tot, nu ai vazut in articol ca dl. Toader invita si pe altii sa scrie si sa compuna un alt imn? si eventual un concurs sa se tina, blah, blah ... nu tine la textul lui pe cat ai vrea tu sa crezi, invidiosuleeeeeee ! Iata si tu te trezesti fara sa citesti, adormitule, tu meriti actualul imn sa-l duci cu tine in groapa dar lasa-ne pe noi in pace.. sau TU apuca-te de treaba serioasa. Sa nu-mi spui ca si folosesti facebook ca ... ma apuca rasul. gata, mergi la treaba... comunistule destept.

Adolescentul RO UE

12.01.2015 20:55

Daca "fumeaza" categoric nu acelasi lucru cu care te dopezi tu tanti "baba cloantza". In ce jungla te-ai nascut? Nu te intreb pe ce lume traiesti, clar ! esti una dintre cele adormite :-) )))))))))))

Janos

10.01.2015 19:02

Am spus si eu de mai multe ori ca natiunea romana este printre (extrem de) putinele natiuni din lume care are imnul national in gama minora, ceea ce sugereaza (nu-i asa?) tristete, melancolie, resemnare, moarte pana la urma. Din acest motiv mintile luminate ale diferitelor tari au impus imnuri nationale in gama majora, majoritatea debutand cu "mareata" cvarta perfecta, impunand astfel ideea de maretie, victorie, entuziasm, gandire pozitiva. Din pacate, daca iesi "pe piata" cu astfel de idei, lumea striga imediat "tradator de tara" smad, fara macar sa rumege cele auzite. Deci, slabe sperante sa se poata schimba ceva in legatura cu imnul, cu atat mai mult cu cat chiar a fost propus si adoptat "in ciuda ungurilor si altor natiuni", in euforia nationalista (-sovina) a anilor '90. Stima 

Andrei Muresanu

11.01.2015 00:00

Imnul e foarte bun asa cum e. Strofele anacronice au fost deja eliminate; singura anacronica ramasa e aia cu "preoti cu crucea-n frunte", Romania nefiind un stat teocratic. Dar strofa e prea frumoasa prin urmatoarele versuri ("murim mai bine-nlupta cu glorie deplina decat sa fim sclavi iarasi pe vechiul nost' pamant") ca sa se renunte la ea.Imnul trebuie doar cantat cum trebuie - cu mandrie si cu ritmn, fara a-i fi mutilat textul de orice bou cu pareri politice, care se rusineaza de originea latina si schimba versurile care nu-i sunt pe plac.Pentru un popor adormit niciodata nu e prea tarziu sa se trezeasca si sa-si ia soarta-n maini!Si in incheiere o strofa care nu e in imnul oficial, ci doar in poezia lui Muresanu:De fulgere să piară, de trăsnet și pucioasă,Oricare s-ar retrage din gloriosul loc,Când patria sau mama, cu inima duioasă,Va cere ca să trecem prin sabie şi foc.

Anton Pann pt viitor

12.01.2015 00:11

Andrei Muresanu, cometariul dumitale este clar ca vine din morti, o lume de strigoi care incearca inca sa mentina natia romana in stare de deprimare, in ceata spamei de cimitir, in mirosul cavoului, a cuvintelor putrede. Vitejia unui popor nu este adusa in evidenta prin violenta si mila nu se obtine prin vaicareala actualului imn pe care-l intretii din morti (daca tot te-ai sem in  AM). Iata ca , de la mort la mort i-ti spun un lucru. Chiar daca melodia mea este in ton minor, specific de altfel si simtului romantic , textul aici propus nu are menirea te a te da pe tine uitarii dar , citeste atent, lumineaza viitorul pe care multi ca tine , trecuti, sau chiar incapatanati de moarte, inceraca sa-l tina intunecat pentru o mai buna manipulare a maselor "amortite". Eu nu am nimic daca-mi dau si melodia la o parte dar ...sa fim seriosi, IMNUL trebuie schimbat iar eu sunt de acord cu textul aici publicat sa fie pus pe melodia mea :-) . Dumnezeu sa ne ierte pentru pacate dar asta implica, gata cu pacatele. Eu nu mai fac, tu mai faci ? Lasa Romania celor vii cu adevarat! Sa nu le mai canti cantece josnice ca-i tii pe loc ca natiune si ...iata...sunt colonizati astfel :-(

autostrada A15

11.01.2015 00:03

Daca ideea i-a venit pe autostrada Cluj-Sibiu ( ???), e clar ca trebuie sa circule mai rar!

@autostrada A15

11.01.2015 13:28

Mai citeste o data, om destept! Mergea de la Cluj la Sibiu, iar ideea ia venit pe autostrada. De exemplu: autostrada Cluj-Turda nu e intre Cluj si Sibiu? Ne mai miram ca tara merge cum merge: nici sa citim nu stim.

Victor Alexandr...

11.01.2015 10:51

Au trebuit 25 de ani, un sfert de veac sa venim cu un imn, text care sa ne faca cinste noua romanilor, plecati in lume sau ramasi acasa (greu de zis acasa intr-o tara care parca este colonizata nu altceva. Iata un imn care ne reprezinta ca istorie si aspiratie, nu sa ne tina in adormire precum ar place unora,  extremisti ciudati cu belciuge in nas,  potrivnici natiei romane. Mai sunt si unguri care sunt de treaba, mai sunt si care tac. Multi la 1 dec nu au recunoscut ziua Romaniei , altii considera ca imnul Desteapta-te este o traducere din Petofi Sandor; ce gluma proasta. Vad aici un text care mangaie inima celui acre este roman cu bun simt. Da, sunt de acord cu textul felicitari autorului, se vede ca e umblat in lume si a dus greul. Astfel de oameni avem nevoie, oameni cu valori adevarate nu calici corupti fara Dumnezeu.

Szabo Emmese

11.01.2015 11:15

Suberb, iar varianta noua , putin modificata de altfel dar mult mai buna a textului compus de dl Adrian Toader este chiar reprezentativa pentru intreaga natiune . Cum spune dansul, textul greoi al imnului actual suna ca o insulta . Cica ar reprezenta istoria! Ba din contra, este incompleta si chiar eronata plus, un imn nu este si nu trebuie sa fie o carte de istorie. Textul de aici pune impreuna valorile nationale si inalta, este pentru un popor demn. Subscriu si share. Multumim dle Toader si Dumnezeu sa va ocroteasca . Eu sunt catolica , din parinti , dar avem cu totii un singur Dumnezeu atunci cand si-L simtim, fie ortodoxi sau musulmani sau luterani sau ...asa e lumea, diversa dar, desigur, trebuie si acest imn, iata, cheama la unitate. 

Radian A.

11.01.2015 19:16

Cineva dintre cititori -Emmese Szabo- m-a indemnat sa imi scriu opinia. Dupa ce am parcurs articolul cred ca si ACEASTA VARIANTA E TOT UN ESEC 100%.  De ce? Problema nu sta atat in text cat in linia melodica pe care vad ca stimatul domn a PASTRAT-O. Textul domnului ...ma rog.. ce sa zic; inafara de pleonasme gen "un neam cu-n brav popor", ok, e un ...text.Insa un imn, sta in linia melodica! Imnul actual a fost "inventat" de niste masoni pasoptisti, inspirat dintr-un cantec lugubru de prohod bisericesc (pe bune, nu in gluma). De cand a fost introdus, NUMA NENOROCIRI pentru Romania!Acest cantec bisericec a stat in acelasi caiet colectie de cantece romanesti cu ceea ce acum este imnul Israelului (cucuruz cu frunza-n sus) numa ca evreii au stiut sa-l aleaga pe ala mai frumos.  Eu cred ca LINIA MELODICA trebuie schimbata neaparat cu cele istorice traditionale, "Pe-al nostru steag" sau "Trei culori" sau "Imnul Regal". Deabia dupa ce aducem inapoi linia melodica clasica a unuia din imnurile traditionale, vom avea ce sa vorbim. Nici nemtii n-au schimbart "Deutschland ueber alles" numa fiindca a cazut Hitler, nici rusii fantastica lor melodie, ci numa textul bolsevic!Numa' romanu trebuie sa arunce totul la gunoi dupa 89, (de la fabrici la imn) sa schimbe totul... asta indica ceva rau... Deci inapoi la linia melodica istorica clasica. Cu textul vedem dupa! Ca nu textul il canta fanfara! Altfel o sa facem o varza si mai mare. 

Adolescentul RO UE

12.01.2015 20:54

Radian Radian Radian, "un neam cu-n brav popor" nu e pleonasm. Vezi diferenta intre "neam" si popor fara sa te incurci in sinonime. Gadeste in cazul in care nu dormi in banca. Nu cred ca e vorba de a arunca "totul" la gunoi dar in 89 ati facut o greseala cu "desteapta-te". Nici eu nici mama nici tata, nici fratele meu nu consideram ca suntem "in nesimtire", asa ca... apoi, noi nu auzim, nu simtim tristete in melodia actuala dar cu siguranta in textul "nesimtit". La scoala mai glumim: "Desteapta-te mai p**a, din somnul tau de bleaga" .... Da, poate necazurile se tin lant de Romania dar nu cred ca din cauza imnului. Poate fi, nu ma pricep. Programarea mintilor la nivel colectiv? Hmmm! Poate! Sa fie blestemat? Nu cred in blesteme, bunica da ! Oricum, textul lui dl. Toader mie-mi pica bine si e ok cu melodia actuala. De la anul am drept de vot dar pana atunci, Radian, nu te grabi cu pleonasmele ca necesita sa fii treaz pentru asta. Gandeste-te bine neam vs popor, pare a fi dar nu e ceea ce ofera un mare bravo autorului pentru iscusinta de a pune, poate accent pe ... origini? pe samanta de brav popor? pe mostenire, readuce istoria in mintile romanilor fara sa enumere te miri ce domnitori si cotropitori ... Se pare ca sunt muti ofticati aici in comentarii. Si cate am mai vazut din partea multor PSD-isti nenorociti de comunisti pe te miri ce grupuri politice pe facebook ....oftica, invidie ...asta e! Ma intorc la "neamul" meu de lectii :-) ))))

Vasile Pop

12.01.2015 00:19

Versurile „noului imn” sunt stângace, geoaie cu ritm și rimă forțate și cu prea multe „licențe poetice”, nu vă mai pierdeți timpul cu el e o porcărie scrisă pe genunchi de un novice fără chemare...

erban

12.01.2015 04:57

Am ascultat cântecul propus ca imn al României de către Adrian Toader-în calitate de cantautor-.ca să-l schimbe pe cel actual ale cărui versuri aparțin lui  Andrei Mureșanu. Desigur,România este o țară minunată care  merită să fie cântată într-un imn dar nu cred că este bine să schimbăm imnul de dragul shimbării mai ales că în zilele noastre viata , traiul nostru,este la fel de prost ca în 1848, prin urmare , după așazisa revoluție, poporul român a căzut într-o letargie inexplicabilă ,parcă-i adormit întrucât nu reacționează în nici un fel la starea proastă în care ne aflăm.Versurile, "Deșteaptă-te române din somnul cel de moarte...",mi se par foarte potrivite azi- poate chiar mai potrivite decât în 1848. Și astăzi ,ca și atunci ,ne subjugă , ne domină și ne asuprește o clasă de oligarhi,de îmbogățiți peste noapte, de baroni și interlopi care au drept scut clasa politică care le apără interesele, o clasă politică de proastă calitate în sânul căreia și-au găsit locul un mare număr de nemernici  care au îmbrobodit poporul cu promisiuni de bine la fiecare campanie electorală, popor  tot mai asuprit  de taxe și impozite cărora le  face față din ce în ce mai greu. E drept că poezia lui  A  Mureșanu e mare  și nu poate fi cuprinsă într-un Imn de stat  însă poate fi selectată dar din selecție să nu lipsească în nici un caz prima ei strofă  în care este redat faptul că românii -după revoluție-se găsesc cuprinși într-un somn de moarte care nu le permite să reacționeze la toate fărădelegile care se comit  astăzi  la toate nivelurile instituțiilor statului.Cred totuși, că din cele două texte se poate face o compilație întrucât versurile lui A Mureșanu sunt lungi și greoaie  iar ale lui A Toader abundă de prea multe superlative; nu că România nu le-ar merita dar cei prea mult strică; la imagine...

erban

12.01.2015 05:16

Având în vedere faptul că astăzi trăim la fel de prost ca în 1848, -poate chiar mai prost-cel puțin prima strofă a imnului actual trebuie păstrată  întrucât, după așazisa revoluție ,am căzut în letargie devenind un popor de adormiți drept pentru care versurile:  "Deșteaptă-te române din somnul cel de moarte".., își are valabilitatea și astăzi - poate chiar mai abitir-când suntem conduși de o clasă politică total incompetentă  care, în timp de 25 de ani a dus țara în ruină...și suntem pe punctul de a ne pierde  credibilitatea -dacă nu am și pierdut-o deja-în fața întregii europe dacă nu chiar și a lumii...

Calin Munteanu

12.01.2015 08:20

Un text de toata admiratia. Este nevoie sa schimbam imnul, nu suntem un popor de nesimtiti, adormiti asa cum ungurii doresc sa ne eticheteze. Aactuala melodie este buna, si apoi cunoscuta international. Si eu mai scriu, mai mult domeniul tehnic, si da, la volan mai vin poate cele mai bune idei, ispiratii, asa ca pt mine mobilul este excelent pentru inregistrarea notitelor, calatorind mai mult singur. Ma bucur  varianta postata la poze cu textul modificat fata de cel din video are scos partea cu "nascut cu dumnezeu", era prea crestina treaba dar acum, caracterul de invingator ia bine locul si cred ca se aude si mai bine. Felicitari! Se va adopta oare ca imn??? sa vedem, cu atatia oameni indaratnici, nedesteptati inca ...bine ca mergem inainte si se mai trezesc romanii ca vai de noi altfel. Eu sunt tanar si speranta moare ultima la mine. Bine ca avem un presedinte "punct si de la capat". Oare? Hmmmm !

Marinescu Nicol...

12.01.2015 10:11

Avem multe probleme in Romania, in lume, coruptie ! Integrare in europa pe usa din dos ? Pare a fi inutil dar cred ca este chiar urgent sa schimbam imnul, injositor , nu mi-a placut . Trebuie schimbat fie cu acest text care simt ca ne reprezinta si incurajeaza la uinitate si mandrie de cetatean. Foarte bun text, spor la treaba autorului si la scrieri , , are talent , si in activitatea agricola. Om reintors la "carpati si la glia romaneasca". De admirat !

Elena Maria Dragomir

12.01.2015 10:22

Superb text, da merge pe melodia actuala. MA reprezinta, nu ma simt adormita in nesimtire. Cateva lacrimi mi-au dat, am ascutat de 10, 12 ori ? Felicitari, buna initiativa. Mai sunt tradatori de tara care nu ar dori sa auda ca romanul este desteptat si mandru. Nu traiesc in Romania de ceva ani dar acest imn ma apropie de locul natal, virtual de tara natala. Si noi consideram sa ne intoarcem, de bine, de rau ...Doamne ajuta pe noi si copii nostri !

Adolescentul RO UE

12.01.2015 11:21

Mai taicaaaa !!...atatia prosti si rautaciosi, comunisti sau extremisti "autonomi" sau revolutionary cu vorba ca se aia pe ei la o adica. Astora trebuie sa le lasam un imn Desteapta-te poate vor iesi din prostie sau handicap. Romania are nevoie de un imn cu demnitate. Propunerea de aici este pentru mine si multi din cei care va vor plati pensiile ! da, nu cu totii suntem "inutili" si cu etnobotanice. Mai suntem care si invatam si mai gasim timp sa ne si rugam, nu la guvernanti, la datatorul de viata. Acesti oameni care se impotrivesc renasterii Romaniei sunt fara Dumnezeu si ... niciodata nu se vor destepta cu toata cantarea. Schimbam imnul, eu ma bag, votez daca e .

Horvath

12.01.2015 20:44

In afara de exprimarea pleonastica‘de un NEAM cu-n brav POPOR’ NEÁM, neamuri, s. n., adv. I. S. n. 1. Popor, națiune. ◊POPÓR, popoare, s. n. 1. Formă istorică de comunitate umană, superioară tribului și anterioară națiunii, ai cărei membri locuiesc pe același teritoriu, vorbesc aceeași limbă și au aceeași tradiție culturală. 2. Totalitatea locuitorilor unei țări, populația unei țări; cetățenii unui stat; națiune, neam, norod.observam repetitia 'steagul tricolor / glorios popor'  ceea ce demonstreaza nu doar un instrumentar poetic sarac dar si lipsa imaginatiei. Nu mai vorbim despre modul in care nu respecta o  metrica a textului sau despre rima facila. In actualul imn se vorbeste despre Fala, marete umbre, dragoste de tara si de limba romana, se vorbeste despre ridicarea la lupta 'bratele armate, lucruri pe care nu le regasim in versifictia stimatului bioinginer. Cititi cu atentie atricolul din linkul de mai jos:http://www.lapunkt.ro/2013/02/01/un-rasunet-sau-pledoarie-pentru-imnul-libertatii-noastre/    si lasati prostiile. Ne merge tara ceas si numai de imn ne mai impiedicam...   

Adolescentul RO UE

13.01.2015 23:41

Repet: nu va incurcati in sinonime si calare pe DEX. Expresia folosita de autor "De un NEAM cu un brav POPOR" NU E PLEONASM. Neam = mostenire, semintie, traditii, cultura, morti, vii , eroi, religie, poate chiar si ne-nascuti. POPOR = cei prezenti, activi, luptatori (bravi, perseverenti, gloriosi, gata pentru orice ...) preferabil excludem pe cei decedati si cei care nu-s nascuti inca. "De un neam cu'n brav popor" intareste mesajul ce exprima statornicie, ambitie, demnitate, posibilitatea de continuitate a neamului prin caracterul brav al poporului (activ astfel, responsabil pentru mostenirea primita de a o transmite mai departe). Autorul , clar utilizeaza expresia "De un neam cu'n brav popor" atat in strofa de deschidere precum si in ultima stofa ca incheiere, acentul fiind pus astfel pe unitate nationala spre glorie, stabilitate, demnitate si perpetuarea natiei libere si independente. Romania, tricolorul apartine poporului ce-si are originea in neamul stramosesc, preluand toate responsabilitatile venite cu intreaga "mostenire" care trebuie slujita si trasmisa "pruncilor din leagan" mai tarziu vlastarele roditoare, rod obtinut sub libertatea pazita, vegheata de fiecare dintre noi, acestea fiind inscrise in tricolorul sub care ne ducem soarta (nu cred ca e cazul sa explic semnificatia culorilor).

Tiri Rodica Maria

15.01.2015 11:28
Buna ziua...stimate domn, Igor Span : inainte sa faceti anumite afirmatii este de bun simt sa cititi textele in intregime si apoi sa acuzati...in articol d,l Adrian Toader chiar specifica ca nu doreste neaparat imnnul compus de dansul..indeamna si pe altii sa compuna,,sa prezinte alt imn ! Toate cele bune!si felicitari d.l Adrian Toader ptr.tot!

juncu marius

15.01.2015 11:09

Nu scriu aceste randuri ca simplu roman ci ca urmas al stramosilor nostri daci care cu siguranta nu au somn linistit stiind ce mizerie de imn intoneaza urmasii lor de 25 de ani. Pentru cei care stiu putina istorie este inacceptabil sa canti un imn in care noi ca natiune santem prezentati ca urmasii lui TRAIAN si ca am avea un sange de roman. Gresit. noi suntem urmasii lui DECEBAL si avem sange DACIC. Sa nu uitati niciodata si invatati urmasii vostri cine suntem noi defapt. Accept cu mare drag schimbarea imnului fals al Romaniei cu acest imn promovat de domnul Adrian Toader.

Adrian P Doroftei

15.01.2015 12:26

Un text lung, sper ca "Ziar de Cluj" accepta. Multumesc anticipat cu felicitari autorului articolului, bine redactat, la subiect, informativ. Sper sa auzim si alte noutati despre domnul Toader. Referitor la acest articol, IMNUL NATIONAL al Romaniei, nu am fost incantat niciodata (cu actualul imn) dar, obisnuinta te mentine cateodata in nesimtire, recunosc. Am vazut discutii pe facebook, pro, contra, ba chiar cu insulte aduse la adresa autorului, multe, dar foarte multi sunt bucurosi pentru aceasta initiativa a unui roman candva disident politic ai anilor de inainte de 1980. Da, miscarea revolutionara a inceput cu mult inainte de 89 ceea ce de fapt a facilitat caderea comunismului in Estul Europei, Romania.Am citit articolul, comentariile. La fel ca pe facebook, multi oameni rai, evident invidiosi mai cu seama cei care pretind ca sunt culti si ai literelor.Este prima data ca intervin public, postez comentarii la ziare dar acest subiect mai cu seama avand in vedere atacurile „inteligente” la adresa initiativei domnului Adrian Toader directionate la profesia dansului si lipsei de talent, si, si , si , utilizarea pleonasmelor si repetarea popor – tricolor ma indreptat a studia problema. Nu vazusem pleonasm si ma simtem pe deplin vinovat, astfel ca am cautat, studiat situatia. Cum e posibil sa indraznesti sa utilizezi un pleonasm si sa-l si promovezi, ma intrebam eu, dar cum de nu am observat ?!. M-am pus pe treaba de parca nu as fi avut ce face, nu aveam liniste, simtul vinovatiei ca nu am depistat. Chestii deastea ne pun la treaba :-)In principiu, matematic vorbind, daca am voie, poporul face parte din multimea neamului dar neamul nu face parte din multimea poporului, adica neam si popor nu sunt exact acelasi lucru, doar par a fi. Contextul in care aceste doua cuvinte sunt folosite este cheia.  Pozitia „Adolescentului RO” de mai sus este bine venita (felicitari, bun elev, sigur ia bacul)  la care as adauga gaselnitele mele ca argument in sprijinul minunatului text propus aici pentru imn, dichisit profund elevat, colorat in nuante poetice si bogat in metafore chiar si pentru cel neavizat, creaza simtire patriotica (poate si o lacrima tardiva) si celui mic si celui mai varstnic zic eu, chiar daca , dupa unele pareri, nu este o poezie ci doar un text care sa potriveasca actuala melodie a imnului de stat, scrisa pe genunchi (cata rautate, invidie, discordie inca in "neamul" nostru !). Da, sunt diferite stiluri de a scrie, rima, ritm, geometrie, ceva de genul.Multumesc internetului, am gasit urmatoarele care consider ca sunt utile spre a le face cunoscute pentru cei ce doresc sa inteleaga intentia autorului Adrian Toader cand a creat „Un suflet mandru de roman” ca text propus ca imn.Ion Coja, om de litere, arata conform google: Jul 13, 2013 - "Nu cunosc alt popor pentru a cărui istorie graiul în care şi-au vorbit oamenii acelui popor să fie atât de important cum este pentru istoria neamului."Aici, Ion Coja, putea sa foloseasca ...cum este istoria sa in loc de istoria neamului, dar nu a facut asa, de unde rezulta ca poporul creaza istoria neamului, nu a poporului trecator.Irina Bazon în Bloguri 5 mai, 2014 11:18, articol „Lupta pentru regenerarea neamului”, spune:. "Un popor înstrăinat de ființa lui, trage în jos neamul, a cărui vigoare slabește, al cărui chip pare a îmbătrâni tot mai mult. „ apoi continua:„ devenim nişte oameni fără identitate, fără neam, iar poporul decade la condiţia jalnică a unei gloate masificate, fără demnitate şi conştiinţă. Neamul îşi pierde consistența, îmbătrâneşte, fiindcă nu-şi mai trage seva din suflete vii, tinere ...”Arhim. Mihail Daniliuc , Miercuri, 28 Mai 2014, in Ce legătură au eroii neamului cu Înălțarea Domnului? spune:  „La noi, sărbătoarea se trăieşte cu toată evlavia și cumsecădenia, deoarece în aceeași zi ne cinstim eroii: ostaşii şi luptătorii români din toate timpurile, din toate locurile, jertfiţi pe câmpurile de luptă, în lagăre, în închisori, pentru apărarea patriei, a credinţei strămoşeşti, pentru întregirea neamului, libertatea şi demnitatea poporului român.” Aici observam inca o data diferenta intre neam si popor.Evanghelia dupa Ioan, de Beniamin Faragau, Copyright 1993, 2008, spune undeva: „Acest neam mare este un popor cu totul înţelept şi priceput!” Poate fi mai clar decat atat?Continui si cred ca pot incheia aici cu: Despre neam creştin, popor român şi demnitate naţională în gândirea, discursul şi viziunea Maestrului Dan Puric… (1) scris 26 noiembrie 2011 de Stelian Gomboș care spune:„Naţiunea şi neamul ori poporul în cuprinsul acestui discurs sunt una şi împreună, sinergetice, fac o valoare supremă pentru noi, dar care poate fi, cum sugerează el, fără orgoliu, o pildă pentru alţii, demnă de luat în seamă. Trecând într-un alt registru, vom susţine că în toate cele trei cărţi ale sale: “Cine suntem”(2008), “Omul frumos”(2009) şi “Fii demn!”(2011) iese la suprafaţă şi în evidenţă, ca un fir roşu, problema demnităţii neamului şi a poporului român în faţa istoriei, a culturii civilizaţiei, precum şi a societăţii noastre româneşti, contemporane…”Poate este vremea ca cei care l-au atacat pe Adrian Toader, din diverse motive, mai mult sau mai putin in cunostinta de cauza, sa ceara scuzele de rigoare. Am petrecut mult timp asupra acestui subiect, initiativa din care am invatat foarte mult, dat fiind provocarile mai sus si aici expuse. Aceasta este viata si trecand peste obstacole devenim mai buni (Oare?)Multumesc domnului Adrian Toader pentru provocare, initiativa unui imn national al viitorului si-ii urez succes in demersurile sale care observ a fi inchinate societatii cu  buna intentie. Sa-l sprijinim cat ne sta in putinta, sunt sigur ca are multe de oferit si de acum incolo. A. Doroftei.

Ion Stanescu

15.01.2015 14:13

@Igor Span, e adevarat imul este treaba parlamentului. Dar nu parlamentul il compune ci un om din popor. Parlamentul poate sa-l aprobe sau nu. De aceea trebuie promovat noul text mai ales ca dupa unele teorii mai noi nu Traian si romanii au influentat formarea poporului roman, dacii avand o influenta destul de mare oricum imixiunile au fost reciproce. Daca ar fi dupa mine as schimba si melodia imnului. Nu-mi dau seama daca nu e buna sau pana acum nu s-a reusit sa fie aranjata si interpretata cum trebuie.

Ion Stanescu

15.01.2015 14:22

Sigur, e doar o parere, as prefera ca titlul sa nu fie "Un suflet MANDRU de Roman" ci mai simplu "Un suflet de roman". Nu stiu de ce cuvantul "mandru" imi sugereaza o umflare in pene. Cand spui "Un suflet" spui  de fapt totul, nu e nevoei si de un adjectiv in plus...Ma rog este numai o parere

Victor A.D.

16.01.2015 10:28

Am inteles ca o noua inregistrare in audio-vizual cu textul de imn „Un suflet mandru de roman” , recent imbunatatit (se afla inca in lucru inteleg). Este vorba de textul postat ca poza ? parte din colajul de la inceputul acestui articol ? (este usor de omis daca nu ai rabdare ca pozele sa ruleze, era bine daca Ziar de Cluj l-ar fi pus ca imagine aparte).  Daca da, dupa cum vad, va fi mult mai bun iar melodia actuala poate sa ramana, are eleganta specifica caracterului romantic al poporului roman, cu toata tonalitatea asa zis trista, suntem mioritici si balada ne "sfatuieste", ne indeamna, asa simt. Nu stiu daca veti vedea acest mesaj, oricum va urez succes mai departe domnule Toader. Asteptam vesti, sa speram ca vor fi de bine. Victor.

Sava Olimpia

16.01.2015 11:47

Cuvantul "imn" inseamna "omagiu" IMN, imnuri, s.n. Poezie sau cântec solemn compus pentru preamărirea unei idei, a unui eveniment, a unui erou (legendar) etc. ♦ Spec. Cântec religios de preamărire a divinității. ♦ Spec. Cântec solemn apărut o dată cu formarea statelor naționale și adoptat oficial ca simbol al unității naționale de stat. – Din fr. hymne, lat.hymnus. Asta este explicarea cuvantului "imn", facuta in DEX. Consider ca este important sa se tina cont de aceasta explicare.

Adauga comentariu